۴ آذر ۱۳۹۵، ۶:۴۳
کد خبر: 82320254
T T
۰ نفر
چهارم آذر 1365 روزی كه در تاریخ دفاع مقدس ماندگار شد

اندیمشك - ایرنا - چهارم آذرماه سال 1365 روزی خاص در دوران هشت سال دفاع مقدس است، روزی كه اگرچه در تقویم ملی جای خالی آن احساس می شود اما روزی سرشار از مقاومت مردم اندیمشك در تاریخ ایران اسلامی است.

به گزارش ایرنا شهر اندیمشك در شمال خوزستان در چهارم آذرماه سال 1365 مورد هجوم ددمنشانه 54 فروند هواپیمای دشمن قرار گرفت.
حمله وحشیانه جنگنده های هوایی دشمن در این روز 300 تن را در اندیمشك شهید و 800 نفر دیگر ا مصدوم كردند.
در میان شهدای این روز تعدادی كودك معصوم نیز به چشم می خورد.
در این روز بمباران هوایی دشمن مدت یك ساعت و 45 دقیقه به طول انجامید.
نخستین حمله هوایی دشمن بعثی در چهارم آذر ماه سال 1365 حوالی ظهر به ایستگاه راه آهن اندیمشك صورت گرفت.
راه آهن به دلیل اهمیت استراتژیك در پشتیبانی از جبهه ها بغض و كینه دشمن بعثی را موجب شده بود به طوریكه در این روز راه آهن اندیمشك چند بار مورد حمله هوایی دشمن قرار گرفت.
سد دز ، پلاژ سد دز ، بیمارستان شهید بهشتی ، بازار ، مناطق مسكونی و حتی مدارس نیز از حملات راكت های دشمن در امان نماند به طوریكه شهر اندیمشك به یكباره در دود ، خون فرو رفت اما این حمله وحشیانه نه تنها روحیه مردم اندیمشك را تضعیف نكرد بلكه مقاومتر از قبل به پشتیبانی از رزمندگان ادامه دادند.
یكی از مطالبات دیرینه مردم شهرستان اندیمشك ثبت این حماسه مقاومت در تقویم ملی كشور است.
زهرا امیری شهروند اندیمشكی در این خصوص به ایرنا گفت: مردم شهرستان اندیمشك در دوران دفاع مقدس در دفاع از ارزش های انقلاب نقش محوری داشتند و در 4 آذر 65 این مقاومت مردم اندیمشك سمبل اعتقاد آنان بوده است.
وی گفت:ثبت این حماسه یك دلگرمی برای كسانی است كه در عرصه دفاع از ایران اسلامی سنگ تمام گذاشتند.
مردم اندیمشك تكه های پیكر فرزندان خود را بر ساختمان ها و درختان منطقه راه آهن اندیمشك مشاهده كردند اما هیچ گاه از اعتقاد و استقامت خود دست نكشیدند.
براستی این ایثار و فداكاری شهروندان اندیمشك را باید برگ زرین افتخارات آنان دانست.
فرماندار شهرستان اندیمشك از حماسه 4 آذر به عنوان سند افتخار و مقاومت مردم اندیمشك نام برد و گفت:بمباران وحشیانه اندیمشك از سوی دشمن اوج ذلت آنان بود.
پیمان جهانگیری افزود:هنوز هم شاهدان عینی حماسه مقاومت چهارم آذر اندیمشك به خاطر دارند كه چگونه مقاومت حماسی و تاریخی مردم اندیمشك با خون فرزندان این مرز و بوم در تاریخ ماندگار گردید.
وی بیان كرد:گردهمایی بزرگ مردم شهرستان اندیمشك در روز پنج شنبه 4 آذرماه جاری در میدان امام خمینی (ره) با حضور مسوولان كشوری و استانی برگزار می شود.
وی با بیان اینكه از استاندار خوزستان نیز برای این مراسم دعوت شده افزود:پس از این همایش ، مردم و مسوولان شهرستان اندیمشك میدان راه آهن (شهدای 4 آذر) و گلزار شهدای اندیمشك را گلباران خواهند كرد.
وی گفت:خطوط مواصلاتی،تمركز نیروهای جبهه و جنگ،وجود راه آهن و ویژگی های خاص اندیمشك موجب حملات وحشیانه دشمن به این شهر شد.
نماینده مردم اندیمشك در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: حماسه مقاومت و ایستادگی مردم اندیمشك در بمباران 4 آذر 1365 آبروی كشور اسلامی است.
فریدون حسنوند با تاكید بر ضرورت ثبت این حماسه مقاومت در تقویم كشور افزود: رسانه ها با انعكاس جزییات این حماسه در انتقال پیام مقاومت این روز همت كنند.
امیر سرتیپ دوم احمد مهرنیا از خلبانان پایگاه چهارم شكاری وحدتی در 4 آذر 65 هم گفت:حماسه 4 آذر از منظر مقاومت مردم یكی از مهمترین وقایع در دوران جنگ تحمیلی بود كه مردم اندیمشك ایستادگی ستودنی از خود نشان دادند.
این نویسنده كتاب های ستاره های نبرد هوایی و حمله هوایی به الولید افزود: در شرایطی كه رژیم عراق از سوی دشمنان غرب و شرق حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی می شد شرایط سختی برای فرزندان این مرز و بوم بوجود آمد.
مردم اندیمشك در هفتم آذر 65 در روز تشییع پیكرهای مطهر شهدای این جنایت یكصدا شعار جنگ جنگ تا پیروزی سر دادند.
حجت الاسلام نعمت اله خدامی امام جمعه اندیمشك نیز واقعه چهارم آذر سال 1365 اندیمشك را رویدادی سرشار از ایستادگی ذكر كرد و با اشاره به مقاومت ستودنی مردم در چهارم آذرماه سال 1365 در مقابل ارتش بعث عراق گفت: این روز باید به عنوان روز مقاومت مردم اندیمشك در تقویم كشور ثبت شود.
مرتضی طیبی پژوهشگر دوران دفاع مقدس نیز گفت:ثبت این واقعه دردناك در تقویم كشور مطالبه دیرینه مردم شهرستان اندیمشك است.
وی با بیان اینكه تاكنون چندین جلد كتاب از نویسندگان اندیمشكی در خصوص حماسه 4 آذر به چاپ رسیده افزود:سال 65 اوج قدرت نیروی هوایی رژیم بعث عراق در سایه كمك های تسلیحاتی كشورهای حامی بود كه جنایات زیادی در حق مردم ایران انجام داد.
طیبی گفت:در هیچ جای دنیا قوانین جنگ اجازه نمی دهد به مدارس و بیمارستان ها و مراكز غیر دفاعی حمله شود اما رژیم بعث عراق در جنگ به بسیاری از مراكز غیر نظامی حمله كرد.
جمعی از شهروندان نیز در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا در اندیمشك از خبرگزاری جمهوری اسلامی درخواست همكاری در ثبت این مقاومت مردمی كردند.
مردم اندیمشك با تقدیم یكهزار شهید نقش مهمی در پشتیبانی از رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس داشتند.
7281/6068
خبرنگار:زهرا دهقان- انتشاردهنده:محمدعلی فریدپناه