۵ آذر ۱۳۹۵، ۹:۰۷
کد خبر: 82321509
T T
۰ نفر

خودمراقبتي و سلامت زنان

۵ آذر ۱۳۹۵، ۹:۰۷
کد خبر: 82321509
خودمراقبتي و سلامت زنان

تهران- ايرنا- خودمراقبتي را مي توان به عنوان يك شرط اساسي سلامت ذكر كرد كه در زنان با توجه به اين كه نيمي از جمعيت كشور را تشكيل مي دهند ضرورت بيشتري دارد.

به گزارش ايرنا، سلامت باروري و فرزندآوري از جمله زمينه هاي مهم سلامت است.

**سلامت باروري
امروزه به دلايل مختلف اجتماعي و اقتصادي و مشكلات زندگي ماشيني، سن ازدواج و به تبع آن فرزندآوري در بسياري از جوامع از جمله ايران افزايش يافته و سبب بروز بسياري از مسائل در زمينه باروري زوجين شده است. به گفته پزشكان و بنابر تحقيقات انجام شده در دنيا، افزايش سن سبب بروز تغييرات هورموني و پير شدن سيستم توليدمثل در زوجين شده و مي تواند زوجين را با مشكلاتي همچون ناباروري و سقط هاي مكرر مواجه كند و از همه مهمتر ناهنجاري هايي را متوجه جنين مي كند.
به گفته دكتر فاطمه سروري فوق تخصص نازايي و استادياردانشگاه علوم پزشكي تهران بهترين زمان باروري براي زنان از نظر اين كه بدن براي باروري كامل شده باشد و آمادگي لازم را داشته باشد، 20 تا 30 سالگي است.
وي در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا اظهار كرد: عوارض جنيني و مادري بعد از 22 سالگي براي بارداري هاي دوقلو و بعد از 35 سالگي براي بارداري هاي تك قلو مي تواند بيشتر شود.
سروري ادامه داد: ناهنجاري مانند سقط، فشارخون، ديابت بارداري، زايمان زودرس و جداشدن جفت بيشتر در بارداري هاي بالاي 35 سال رخ مي دهد.
وي خاطرنشان كرد: علاوه بر اين با افزايش سن مادر به دليل اينكه تخمدان ها شروع به پيرشدن مي كنند، جنين خوبي تشكيل نمي شود و همين مساله سبب ناباروري و سقط هاي مكرر مي شود.

** مصرف مكمل ها خودسرانه ممنوع
سروري در خصوص مصرف مكمل ها تاكيد كرد: زناني كه تغذيه مناسب دارند، نيازي به مصرف مكمل ها ندارند و تنها در برخي از سنين مانند چند سال قبل و بعد از يائسگي و در برخي شرايط مانند بارداري بايد مكمل مصرف كنند.
وي ادامه داد: زنان تنها پنج سال قبل از يائسگي بايد مكمل كلسيم مصرف كنند و همچنين بايد ميزان ويتامين دي بدن آنها بررسي شود تا اگر پايين باشد، براي آنها تجويز شود.
سروري در خصوص زنان باردار نيز اظهار كرد: زناني كه قصد بارداري دارند، بايد قبل از آن فوليك اسيد مصرف كنند.
سروري گفت: به طور كلي مصرف ويتامين هاي محلول در آب اشكالي ندارد اما ويتامين هاي D، A و K محلول در چربي هستند كه ازدياد آنها باعث مسموميت ويتاميني مي شود.

** سرطان سينه
استاديار دانشگاه علوم پزشكي تهران، همچنين در مورد سرطان سينه به عنوان شايعترين نوع سرطان در بين زنان اظهار كرد: زنان بايد از 30 سالگي تحت معاينه سالانه توسط پزشك قرار گيرند و از 40 سالگي ماموگرافي سالانه داشته باشند.
به گفته سروري، زناني كه سابقه سرطان سينه در بستگان نزديك به ويژه بستگان مادري دارند، بايد از 20 سالگي بررسي هاي لازم مانند ماموگرافي و سونوگرافي را انجام دهند.

** سرطان دهانه رحم
متخصص زنان و مامايي اظهار كرد: برخي سيستم ها در زنان هستند كه مي توان حالت هاي پيش سرطاني را براي آنها تشخيص داد؛ به اين صورت كه با انجام آزمايش هايي احتمال بروز سرطان در اين سيستم ها را پيش بيني كرد.
سروري گفت: مهمترين ارگاني كه مي توان براي آن اقدامات پيشگيرانه انجام داد، دهانه رحم است كه با تست پاپ اسمير قابل تشخيص است.
وي توضيح داد: فردي كه دچار سرطان رحم مي شود، شايد پروسه آن از 20 سال قبل شروع شده باشد؛ بنابراين اگر قرار است كسي در سن 50 سالگي دچار سرطان دهانه رحم شود، بايد در 30 سالگي تحت معاينات پزشكي قرار گيرد تا اگر ضايعه اي مشاهده شد، بتوان آن را به موقع درمان و از بروز سرطان در سال هاي بعد پيشگيري كرد.
سروري گفت: طبق توصيه سازمان جهاني بهداشت، تست پاپ اسمير بايد از زمان آغاز فعاليت جنسي و ازدواج انجام شود؛ تست پاپ اسمير به دو صورت تهيه مي شود كه يك روش قديمي است كه روي لام تهيه مي شد و يك روش جديد است كه در محيط محلول مايع بررسي مي شود كه هم از نظر سلول هاي پيش سرطاني و هم از نظر عفونت هاي HPV كه منجر به زگيل ها و قارچ هاي تناسلي مي شود، نمونه مورد بررسي قرار مي گيرد.
وي اظهار كرد: توصيه مي شود كه زنان در سه سال اول ازدواج سالي يك بار اين تست را انجام دهند و اگر مشكلي نبود بعد از آن هر 3 سال يكبار انجام اين تست كافي است.
سروري گفت: ميزان دقت روش جديد تست پاپ اسمير (نگهداري نمونه در مايع) 90 درصد است و از آنجا كه سلول ها در اين روش به خوبي حفظ مي شوند، آزمايشگاه مي تواند به خوبي سلول هاي غيرطبيعي را تشخيص دهد.
وي در مورد علت سرطان دهانه رحم اظهار كرد: علت اصلي سرطان دهانه رحم عفونت هاي اچ پي وي و زگيل هاي تناسلي است كه شيوع رو به افزايشي در جامعه ايراني يافته است.

** سرطان تخمدان
متخصص زنان و مامايي اظهار كرد: در مورد سرطان تخمدان اقدام پيشگيرانه خاصي نمي توان انجام داد اما توصيه مي شود كه آزمايش خون يا سونوگرافي هاي واژينال بعد از 40 سالگي و معاينات لگني به صورت سالانه انجام شود. البته به طور كلي سرطان تخمدان بسيار پيشرونده است و چندان قابل پيش بيني نيست.

** سرطان رحم
سروري با بيان اينكه معاينات سالانه در پيشگيري از سرطان رحم بسيار موثر است، افزود: زناني كه خونريزي غيرطبيعي دارند و يا چاق هستند، بيشتر در معرض ابتلا به اين بيماري قرار دارند بنابراين بايد براي آنها بررسي هاي دقيق و اقدامات پيشگيرانه صورت گيرد تا از بروز اين بيماري پيشگيري شود.
علمي**1834
خبرنگار: ناهيد شفيعي**انتشار: زهره محتشمي پور
۰ نفر