۱۴ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۵۴
کد خبر: 82331807
T T
۰ نفر
نگاه روزنامه الراي اليوم به شكست تلاش امارات براي ميانجيگري بين قاهره و رياض

تهران - ايرنا - 'عبدالفتاح السيسي' رييس جمهوري مصر پيش از رسيدن 'ملك سلمان بن عبدالعزيز' شاه سعودي به ابوظبي، امارات را ترك كرد. اين اقدام السيسي از عمق اختلاف بين قاهره و رياض حكايت دارد كه در نتيجه مواضع دو كشور در مورد برخي از مسايل منطقه به وجود آمده است.

روزنامه فرامنطقه اي 'الرأي اليوم' چاپ لندن روز يكشنبه به نقل از منابع آگاه نوشت: تمامي تمهيدات لازم براي ديدار السيسي و سلمان در ابوظبي فراهم شده بود و روزنامه دولتي سعودي 'عكاظ' نيز از احتمال ديدار سران مصر و عربستان در امارات سخن به ميان آورده بود.
عكاظ از رسيدن شاه عربستان به امارات در روز شنبه همزمان با سفر السيسي به ابوظبي خبر داده بود.
سران دو كشور براي شركت در مراسم جشن چهل و پنجمين سال اتحاد امارات و تبريك به همين مناسبت به ابوظبي سفر كرده بودند.
الراي اليوم نوشت: السيسي اعلام كرده بود كه سفرش به امارات دو روز به طول خواهد انجاميد، اما پس از آن تصميم گرفت تا سفرش را به سه روز تمديد كند و همين امر احتمال تشكيل نشست سران مصر و عربستان با حضور 'شيخ محمد بن زايد آل نهيان' وليعهد ابوظبي را افزايش داد.
بر پايه اين گزارش، تحليل ها نيز اين احتمالات فراتر رفت و برخي از رسانه هاي گروهي جهان عرب با روزنامه سعودي عكاظ هم رأي و هم نظر شدند و خاطرنشان كردند كه سفر ملك سلمان فقط به امارات محدود نمي شود، بلكه پس از آن شاه سعودي به قطر و سپس به بحرين براي شركت در نشست سران شوراي همكاري خليج فارس سفر خواهد كرد و پس از آن، سفر رسمي سه روزه اي به كويت خواهد داشت .
به نوشته رأي اليوم، احتمالات به اين سمت سنگيني مي كرد كه موضوع تنها به تسويه اختلافات ميان مصر و عربستان منحصر نمي شود، بلكه تسويه اختلافات ميان ساير كشورهاي عرب را نيز در برخواهد گرفت كه قطر يكي از بازيگران اصلي آن است، اما روند تحولات در ابوظبي فرآيند تمهيدات اتخاذ شده از سوي امارات ظرف چند هفته گذشته براي نزديك سازي روابط قاهره و رياض را تغيير داد و به روند امور جهت ديگري بخشيد كه با موارد توافق تناقض و تضاد داشت.
به گفته منابع نزديك به مراكز تلاشگر براي بهبود روابط مصر و عربستان، ابوظبي جمعه شب شاهد ديدار غيرعلني ميان عبدالفتاح السيسي و شاهزاده 'خالد الفيصل' مشاور شاه عربستان و شيخ محمد بن زايد آل نهيان بود. در اين ديدار به عنوان گزينه جايگزين نشست سه جانبه سران امارات و عربستان و مصر، راه هاي نزديك سازي ديدگاه ها ميان دو كشور به منظور دستيابي به پايه هاي مشترك جهت رسيدن به توافق ميان رياض و قاهره مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
منابع مزبور خاطرنشان كردند: مشورت هايي جهت برگزاري ديدار ميان 'سامح شكري' وزير خارجه مصر و 'عادل الجبير' وزير خارجه عربستان ظرف 10 روز آينده جريان يافت تا بر اساس آن السيسي در آينده نزديك از عربستان ديدن كرده و طي آن با شاه سعودي و چه بسا ساير رهبران عربستان ديدار و گفت و گو كند.
خاورم ** 1487 **1651
مترجم : قاسم غضبانپور-انتشاردهنده:مسعودجعفريان
۰ نفر