۱۴ آذر ۱۳۹۵، ۱۵:۲۲
کد خبر: 82332003
T T
۰ نفر
غذاهاي بومي ظرفيتي كم نظير در رونق گردشگري كهگيلويه و بويراحمد

ياسوج ايرنا- غذاهاي سنتي و بومي در كهگيلويه وبويراحمد يكي از ظرفيت هاي غني، كم نظير و در عين حال فراموش شده از گذشته هاي دور اين ديار است كه با احيا، شناسايي، برند سازي و حتي آموزش در اين راستا مي تواند به نقطه عطفي در رونق و توسعه گردشگري اين استان تبديل شود.

به گزارش ايرنا، يكي از دستور كارهاي اساسي كارگروه گردشگري امروز/يكشنبه/ در كهگيلويه وبويراحمد نيز موضوع احيا و معرفي برخي غذاهاي بومي و سنتي خاص استان بود.
جشنواره سفره غذاهاي سنتي نيز روزهاي 25 تا 27 آذر سال جاري در شيراز برگزار مي شود و كهگيلويه و بويراحمد نيز به عنوان يكي از استان هاي پيشرو در امر پخت غذاهاي بومي و سنتي در اين جشنواره حضور فعال خواهد داشت.
معاون عمراني استاندار كهگيلويه و بويراحمد نيز بر ضرورت احيا و برندسازي غذاهاي بومي و سنتي در نقاط مختلف استان تاكيد كرد.
پژمان نيك اقبالي معتقد است كه اين استان ظرفيت غني در غذاهاي سنتي دارد و مي توان از اين مهم در راستاي جذب گردشگر بهره مند شد.
وي ادامه داد: كهگيلويه و بوير احمد در تهيه غذاهاي محلي همواره پيشرو بوده اما از آن غافل شديم و بايد از تمامي ظرفيت هاي موجود براي احيا و شناسايي غذاهاي بومي و سنتي و اصيل استاني استفاده كرد.
وي خواستار تشكيل كميته اي با محوريت ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان و همكاري برخي دستگاه ها از جمله دانشگاه علوم پزشكي در اين راستا شد.
نيك اقبالي گفت: سرزمين زيباي كهگيلويه و بويراحمد با طبيعتي بكر، چشم نواز و سحرانگيز و همه مواهب خدادادي در كنار صفا و صميمت مردمانش و حتي صنايع دستي و منحصر بفردش تاكنون در معرفي و شناسايي اين ظرفيت منحصربفرد و كم نظير غذاهاي بومي و سنتي غافل مانده است.
برخي از غذاهاي سنتي در كهگيليويه و بويراحمد
** شله ماسي يا شله دووي
براي تهيه‌ اين غذا، پس از جوشاندن دوغ، برنج را در آن مي‌جوشانند و پونه و پياز داغ را به آن اضافه مي‌كنند و بعد از آنكه از حالت آبكي درآمد، در سيني مي‌ريزند و وسط سيني را خالي مي‌كنند و كره‌ محلي در آن مي‌گذارند و هركسي بخواهد از آن بخورد، كره را از وسط سيني روي غذا مي‌ريزند و ميل مي كنند.
**شله شيري(شير برنج)
براي تهيه شله شيري ابتدا برنج را در آب ريخته و بعد از نرم شدن، شير را به آن اضافه مي‌كنند و در عين حال كه ساده درست مي‌شود، بسيار خوشمزه است.
** شله ماشكي (ماشي)
مواد اوليه اين خوراك نيز ماش و برنج است، ماش را آن قدر مي‌جوشانند تا پوستهاي آن باز شود و برنج را به آن اضافه مي‌ كنند، سپس به آن پياز داغ اضافه مي‌كنند و اين خوراك بيش‌تر در زمستان تهيه مي‌شود
** شله (برنج) بادامي
شله بادامي مخلوطي از بادام كوهي و برنج است و نحوه پخت آن به اين صورت است كه در ابتدا بادام به همراه پوست آن توسط بَردِهر (آسياب كوچك دستي) ريز ريز مي‌شود، در آب جوشانده و بعد از مدتي برنج را به آن اضافه مي‌كنند و بسيار خوشمزه است.
** كله جوشك يا كلك سوز
اين غذا، به صورت ساده با دوغ تهيه مي‌شود و ابتدا پياز و پونه را در روغن تفت مي‌دهند و پس از آن پياز داغ را به دوغ اضافه مي‌كنند و معمولا به تعداد هر نفر يك ليتر دوغ استفاده مي‌شود و سپس كمي ادويه به آن اضافه مي‌كنند و مي‌جوشانند و زماني كه غليظ و سبز رنگ شد، با نان محلي آن‌ را مي‌خورند و اين غذا بيشتر در مناطق گرمسيري استان در فصل بهار توسط عشاير مصرف مي‌شود.
** آش كارده
براي تهيه‌ اين غذا، كارده را كه گياهي كوهي با برگ‌هاي پهن است، خورد مي‌كنند و در آبليمو مي‌خوابانند، تا ترش شود و بعد از 2 روز آب به آن اضافه مي‌كنند و بعد از جوشيدن، گندم و برنج نيم‌كوب به آن اضافه مي‌شود و اين آش يكي از معروف‌ترين غذاهاي اين منطقه است كه براي صبحانه استفاده مي شود.
**پلو محلي
مواد اوليه آن برنج، قارچ و ليزك است و ليزك را با آب مي جوشانند تا خوب نرم شود بعد برنج را به آن اضافه مي كنند و قارچ خشك شده را تميز و در آب نگهداري كرده تا نرم شود و سپس آن را به مخلوط برنج و ليزك اضافه مي كنند تا دم بكشد.
** دمپخت
مواد اوليه اين غذا برنج و ماش يا برنج و عدس و غيره است و ابتدا ماش يا عدس و يا افزودني هاي ديگر مانند لوبيا را طوري مي جوشانند تا نرم شود اما پوسته آن باز نشود، قبل از باز جدا شدن پوسته، برنج را به آن اضافه مي كنند تا برنج هم نرم شود، سپس آن را آبكش كرده و دم مي كنند.
**دنگو
آش دنگو از غذاهاي محلي و سرشار از حبوبات در كهگيلويه و بويراحمد است و در فصل زمستان بيشتر رواج دارد چون به اعتقاد مردم استان اين آش براي سرماخوردگي بسيار مناسب است.
** نان بليط يا بلوط
قديمي‌ترين نان محلي مناطق گرمسيري اين استان نان بليط يا نان بلوطي است و براي تهيه‌ اين غذا پوسته‌ سخت بلوط را مي‌گيرند و خشك مي‌كنند و سپس پوسته‌ نازك بعدي را كه به آن جفت مي‌گويند، نيز مي‌گيرند.
** نان بركو
براي تهيه‌ اين نان، كلگ (عصاره بلوط) را با آرد گندم مخلوط مي‌كنند و به‌صورت خمير درمي‌آورند و سپس روي ساج پهن مي‌كنند و اين نان بزرگ‌تر از نان بلوط و شبيه نان لواش و مايل به قهوه‌اي روشن است.
** تليت پياز
براي تهيه‌ اين غذا، پياز را در روغن تفت مي‌دهند و بعد از آنكه پياز قرمز شد، ادويه به آن اضافه مي‌كنند و سپس در آن، آب مي‌ريزند و بعد از جوشيدن، آن ‌را با نان مي‌خورند.
خبرنگار: حميد جهان** انتشار دهنده:حسينعلي راشكي
3016 /8005