۱۴ آذر ۱۳۹۵، ۱۸:۰۰
کد خبر: 82332277
T T
۰ نفر
8  دانشگاه و موسسه آموزش عالی ایران به عضویت آسایهل درآمدند

كوالالامپور - ایرنا - 8 دانشگاه و موسسه آموزش عالی ایران به عضویت اتحادیه موسسات آموزش عالی و دانشگاه های جنوب شرق آسیا (آسایهل) درآمدند.

به گزارش ایرنا، هیات امنای اتحادیه 'آسایهل' روز یكشنبه در شصتمین اجلاس سالیانه خود در كوالالامپور؛ پایتخت مالزی كه با حضور رایزن علمی ایران در شرق آسیا برگزار شد، با عضوت 8 دانشگاه ایرانی شامل دانشگاه علوم پزشكی تهران، دانشگاه صنعتی امیركبیر، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه صنعتی شیراز و دانشگاه علم و فرهنگ و نیز پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) و مركز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) در این اتحادیه منطقه ای موافقت كرد.
پیشنهاد عضویت این دانشگاه های ایرانی در اتحادیه 'آسایهل' از سوی رایزن علمی ایران در شرق آسیا به شصتمین اجلاس سالیانه این اتحادیه در دانشگاه یو.پی.ام ارائه شد و اعضا پس از بررسی سوابق این دانشگاه ها؛ با عضویت آنها موافقت كردند.
تاكنون تنها دانشگاه آزاد اسلامی از ایران به عضویت اتحادیه موسسات آموزش عالی و دانشگاه های جنوب شرق آسیا درآمده بود كه 210 دانشگاه جهان در آن عضویت دارند و اكنون تعداد اعضای دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی ایران در این اتحادیه به 9 دانشگاه رسید.
اعضای هیات امنای این اتحادیه را كه ریاست آن با 'عینی ادریس' رئیس دانشگاه 'یو.پی.ام' مالزی و معاونت آن با دكتر'حمید میرزاده' رئیس دانشگاه آزاد اسلامی است، روسای دانشگاه های پلی تكنیك هنگ كنگ، نانیانگ سنگاپور، مونپلیه فرانسه، دانشگاه ملی تایوان، 'تاماتیرات' تایلند، دانشگاه برونئی دارالسلام، دانشگاهی از كامبوج، دانشگاه كشاورزی بوگور اندونزی، دانشگاه كلمبو سریلانكا، كالج كئوكا از آمریكا، دانشگاه علم و صنعت هانوی، دانشگاه عادی فیلیپین و دبیر كل آسایهل هستند.
'عباس قنبری باغستان' رایزن علمی ایران در شرق آسیا پس از نشست هیات مدیره 'آسایهل' به خبرنگار ایرنا، گفت: حضور دانشگاه های ایران در مجامع بین المللی و افزایش ضریب تاثیرگذاری دانشگاه های كشور در تصمیم سازی ها و برنامه ریزی های آموزشی و تحقیقاتی بین المللی، در راس 'دیپلماسی علمی' كشور قرار دارد و عضویت این دانشگاه ها در اتحادیه آسایهل از همین بعد دارای اهمیت است.
وی با اشاره به توسعه سریع آموزش عالی در منطقه شرق و جنوب شرق آسیا به خصوص اقتصادهای نوظهور همچون سنگاپور، مالزی، تایلند و كره جنوبی، گفت: آموزش عالی در این منطقه تحت فشار 'رقابت' و 'خصوصی سازی' در حال گذار مهم به سوی 'بدون مرز بودن' و 'به طور گسترده در دسترس بودن' است و نمی توان و نباید از این گذار مهم غفلت كرد.
قنبری باغستان ادامه داد: لذا به دنبال این عضویت، نقش دانشگاه های ایران در این اتحادیه مهم منطقه ای به خصوص در تصمیم گیری ها و سیاستگذاری های آن در حوزه آموزش عالی بیشتر، و باب جدیدی در عرصه همكاری های بین دانشگاهی به خصوص در حوزه شرق و جنوب شرق آسیا می گشاید.
وی ابراز امیدواری كرد بتوان از تجارب بین المللی شدن دانشگاه های این كشورها در توسعه آموزش عالی كشور بهره برد.
در حال حاضر 210 دانشگاه از كشورهای ایران، مالزی، اندونزی، تایلند، استرالیا، ویتنام، برونئی، سنگاپور، فیلیپین، كامبوج، هنگ كنگ، هندوستان، ژاپن، میانمار، سریلانكا، تایوان، تیمور شرقی، لهستان، بلژیك، كانادا، فرانسه، انگلستان، نیوزیلند، سوئد و آمریكا در 'آسایهل' عضویت دارند.
شصتمین اجلاس سالیانه و كنفرانس اتحادیه موسسات آموزش عالی و دانشگاه های جنوب شرق آسیا از فردا دوشنبه به مدت دو روز در شهر 'پوتراجایا' پایتخت ستادی مالزی برگزار می شود.
اتحادیه موسسات آموزش عالی و دانشگاه های جنوب شرق آسیا سال 1956 به عنوان یك سازمان غیردولتی در بانكوك پایتخت تایلند با حضور روسای 8 دانشگاه دولتی منطقه تاسیس شد.
پنجاه و نهمین اجلاس و كنفرانس بین‌ المللی آسایهل با موضوع همكاری‌ های بین ‌المللی در برنامه ‌ریزی درسی‌، پژوهش و همچنین مهارت‌ های دانشجویان سال گذشته با حضور كشورهای جهان به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) برگزار ‌شد.
آساق**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی