۱۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۹:۵۲
کد خبر: 82337287
T T
۰ نفر
نشست راهگذر آسیا-اروپا در مسكو/ ایران از مسیرشمال-جنوب حمایت كرد

مسكو - ایرنا - مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی در نشست راهگذر بین قاره ای آسیا-اروپا كه با حضور هیات های ایران، روسیه، هند، جمهوری آذربایجان و كارشناسانی از كشورهای مختلف در مسكو برگزار شد، بر ادامه حمایت تهران از مسیر ترانزیتی شمال-جنوب تاكید كرد.

به گزارش ایرنا، طرح راهگذر هلسینكی پایتخت فنلاند و بمبئی در هندوستان شامل عبور از 14 كشور است كه ارتباط ترانزیتی كشورهای شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران و جمهوری آذربایجان به كشورهای حوزه اقیانوس هند و جنوب شرق آسیا برقرار می كند.
مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در این نشست كه روز چهارشنبه برگزار شد، بر پشتیبانی تهران از راهگذر شمال-جنوب به عنوان زمینه ساز رونق تجارت منطقه‌ای و تقویت همكاری‌های دو و چند جانبه تاكید كرد.
سنایی گفت: حركت رو به رشد ایجاب می كند كه همكاری ها توسعه یابد، اما بدون زیر ساخت ها ممكن نیست. اهمیت این امر از دیرباز مورد توجه بوده است و از این رو احیا و توسعه مسیرهای قدیمی در این راستا مهم است.
وی اهمیت حمل و نقل را به عنوان یكی از موضوع های مهم در توسعه ارتباطات و همكاری‌های سیاسی، فرهنگی و تجاری یادآور شد و اظهار كرد: كریدور حمل و نقلی شمال- جنوب، مسیر كشتیرانی، ریلی و جاده‌ای برای انتقال كالا بین هند، كشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان، ایران، آسیای میانه، روسیه و اروپا است.
سفیر ایران همچنین عضویت آذربایجان، قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان، تاجیكستان، اوكراین، بلاروس، عمان، تركیه، سوریه و عضویت ناظر بلغارستان در این كریدور را نشانه اهمیت و تبدیل این طرح به یك پیمان بزرگ منطقه‌ای خواند و افزود: در واقع، طرح كریدور شمال- جنوب فرصت استثنایی و بی‌نظیر اقتصادی و تجاری برای كشورهای عضو و منطقه است.
سنایی ادامه داد: توسعه مناسبات حمل و نقلی و ارتباطات تجاری بین شهرهای مهم كشورهای منطقه، افزایش دسترسی طرف‌های متعهد به بازارهای جهانی، تأمین امنیت و ایمنی حمل و نقل و برقراری شرایط برابر برای عرضه كنندگان انواع خدمات حمل و نقلی از اهداف اولیه این راهگذر است.
وی همچنین یادآور شد كه این كریدور افزون بر كوتاه كردن 40 درصدی طول مسیر ارتباطی آسیا و اروپا، حدود 30 درصد از هزینه‌های حمل و نقل را نیز می‌كاهد.
سنایی با بیان اینكه در آغاز سعی شد از امكانات و مسیرهای موجود دریایی، جاده‌ای و ریلی بهره برداری شود، گفت: این كریدور از اقیانوس هند (بمبئی) آغاز و از دریا به بندر عباس در جنوب ایران منتهی می شد و سپس با شبكه ریلی و زمینی به بنادر شمالی (انزلی و امیرآباد) و از خزر هم به آستراخان روسیه و در نهایت به اروپا می رسید، اما برآوردها نشان داده با مسیرهای جدید، می‌توان بهره وری مسیر را (از نظر زمان و هزینه) بیشتر كرد.
وی همچنین با اشاره به اقدام های زیادی كه در خاك ایران و كشورهای همسایه برای فعال‌تر شدن این مسیر انجام گرفته است، تصریح كرد: اما افزایش ظرفیت این كریدور هنوز نیازمند سرمایه‌گذاری‌ و تلاش بیشتر است.
سنایی با بیان اینكه دسامبر 2014 ارتباط نهایی كریدور ریلی شمال-جنوب از طریق ایران، تركمنستان و قزاقستان رسماً افتتاح شد، گفت: تكمیل عملیات ساخت مسیر راه آهن قزوین- آستارا در ایران و اتصال آن به راه‌آهن جمهوری آذربایجان و فدراسیون روسیه، می‌تواند تأثیر زیادی در توسعه حجم مبادله كالا در منطقه آسیا و اروپا داشته باشد.
وی تاكید كرد: اما ضروری است در كنار توسعه مسیرهای ریلی و جاده‌ای، به توسعه زیرساخت های بنادر واقع در طول مسیر به عنوان نقاط اتصال دریایی و زمینی به ویژه بنادر خزر و داغستان توجه شود، زیرا توجه به رونق بازارهای منطقه‌ای و افزایش ظرفیت های تجاری، یكی از اهداف توسعه كریدور شمال- جنوب است.
سنایی خاطرنشان كرد: موفقیت در ارسال محموله‌های تجاری از هند از طریق ایران و آذربایجان به روسیه در سال 2016 نشان داد، تحولی اساسی و چشمگیر در حمل و نقل منطقه در حال شكل‌گیری است. بدون شك ظرفیت‌های موجود منطقه همراه تمایل كشورها و سرزمین‌های جنوبی فدراسیون روسیه از جمله اوستیای شمالی، قفقاز شمالی و داغستان در تحقق اهداف و آرزوی های دیرینه دولت ها و ملت ها موثر خواهد بود.
سفیر جمهوری اسلامی در پایان گفت: نشست سه جانبه سران ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در باكو گام مهمی در عینیت بخشیدن به این راهگذر بود.
به گزارش ایرنا، حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و الهام علی اف رئیسان جمهوری ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در نشست سه جانبه 18تیر ماه خود در باكو بر مواضع مشترك سه كشور در باره اجرای راهگذر شمال-جنوب تاكید كردند.
افزون بر مسیر 7200 كیلومتری اصلی راهگذر بین قاره ای اروپا-آسیا، شاخه های انشعابی نیز به طول هزاران كیلومتر دهها كشور دورتر را در آسیا و اروپا به هم پیوند خواهد داد و یكی از اقتصادی ترین مسیرهای جاده ای بین المللی خواهد شد.
راهگذر شمال-جنوب می تواند برای سه كشور ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان افزون بر بهره برداری های اقتصادی سه جانبه و همچنین منطقه ای، مزیت های بین المللی زیادی را به عنوان پیوند دهنده دو قاره آسیا و اروپا ایجاد كند.
با توجه به بازارهای گسترده و پرمصرف چند میلیارد نفری و نیازهای متفاوت كشورهای مسیر راهگذر 7200 كیلومتری، ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان امكان پیوند فعال تر با اقتصاد بین المللی را پیدا می كنند و می توانند با استفاده از این فرصت زمینه كاهش وابستگی خود به درآمدهای نفتی را فراهم كرده و از دیگر توانمندی های استفاده نشده نیز بهره ببرند.
اروپام ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا