موزه های تخصصی در آذربایجان غربی ایجاد می شود/آب های سطحی تهدیدی برای حمام تاریخی بیستون سردشت

مهاباد- ایرنا- مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: موزه های تخصصی در این استان ایجاد می شود.

'جلیل جباری' روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: پرداختن به موزه های تخصصی حوزه های مختلف میراث فرهنگی یكی از وظایف اصلی اداره كل است كه با توجه به قابلیت ها، تنوع و داشته های غنی فرهنگی، ظرفیت ایجاد موزه های تخصصی در سطح استان وجود دارد.
وی افزود: اكنون 11 موزه در شهرهای مختلف استان فعالیت می كنند و 10 عنوان موزه تخصصی جدید هم هدف گذاری شده است.
جباری گفت: در حال انجام مطالعات اولیه و تهیه طرح های محتوایی موزه ها هستیم كه از جمله این موزه ها ایجاد موزه قاجار در شمال استان در ماكو، موزه سیر تحول فرهنگ آموزش و پرورش در ارومیه، موزه تخصصی بانك و از مهمترین آنها موزه مربوط به بمباران شیمیایی شهرستان سردشت را در دستور كار خود داریم.
وی اظهار كرد: برای ساخت موزه دفاع مقدس، مصدومان و شهدای شیمیایی سردشت زمین تحویل شده است.
جباری گفت: با حمایت های استاندار و كمیته برنامه ریزی شهرستان سردشت اعتبار اولیه ای كه برای انجام مطالعات و تهیه طرح محتوا برای ساخت موزه هشت سال دفاع مقدس، مصدومان و شهدای بمباران شیمیایی مورد نیاز بود، مشخص شد.
وی بیان كرد: اعتبارات اولیه برای مطالعه، طراحی و تهیه نقشه های اجرایی در حدود یك میلیارد ریال مصوب شده و با عنایت استاندار 100درصد آن تخصیص پیدا كرده است.
وی افزود: امروز زمین و مكان یابی مناسبی كه از طرف سپاه شهدای استان انجام شده بود را تحویل گرفتیم تا بتوانیم سریعا با همكاری مشاور، طراحی اولیه موزه را انجام داده و بتوانیم بعد از مساعد شدن شریط آب و هوایی و از اوایل سال 96 عملیات اجرایی را آغاز كنیم.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی خاطر نشان كرد: پرداختن به موضوع مجروحان، شهدا و ایثارگران بمباران شیمیایی سردشت جزو وظایف اصلی ماست كه بتوانیم در این راستا چیزی كه شایسته مردم سردشت است در اولین فرصت با تخصیص اعتبارات مناسب احداث خواهیم كرد.
وی گفت: 40 میلیارد ریال اعتبار برای اتمام موزه 8سال دفاع مقدس، مصدومان و شهدای بمباران شیمیایی سردشت نیاز است تا طرح در سه سال به پایان برسد.
جباری همچنین در خصوص آخرین وضع حمام تاریخی بیستون گفت: مرمت بنای حمام تاریخی بیستون در حال انجام است و اعتبارات آن بین 60 تا 70 درصد آن جذب شده است.
وی با اشاره به اعتبارات هزینه شده در حمام تاریخی بیستون اظهار كرد: پارسال یك میلیارد ریال هزینه شده كه بخشی از آن از مساعدت های فرمانداری، اعتبارات ملی و استانی است و امسال هم 500 میلیون ریال تخصیص پیدا كرده است.
وی با بیان اینكه آب های سطحی موجود در اطراف حمام پیشرفت كار را با وقفه مواجه كرده است، افزود: از مدیریت شهری درخواست داریم مشكل آب های سطحی منتهی به حمام تاریخی كه بنا را با مشكلاتی مواجه كرده، رفع كنند چون تا وضع دفع و هدایت آبهای سطحی مشخص نشود نمی توانیم كار احیا حمام تاریخی را پیش ببریم.
جلیل جباری همچنین اظهار كرد: با توجه به ظرفیت ها، طبیعت زیبا، جاذبه های طبیعی و تاریخی كه شهرستان سردشت و استان دارد موضوع ایجاد اقامتگاه های بوم گردی روستایی در داخل طبیعت و در كنار جاذبه های گردشگری از دستورالعمل های این اداره كل است.
وی گفت: تا كنون 50 متقاضی در سطح استان برای مراحل اجرایی آن در نوبت هستند و برای حداقل 6 مورد، مجوز بهره برداری اقامتگاه های بوم گردی صادر شده است.
جباری همچنین با اشاره به وجود مناطق نمونه گردشگری استان اظهار كرد: در كل استان 57 منطقه نمونه گردشگری وجود دارد كه 6 مورد آن مربوط به شهرستان سردشت است.
وی افزود: برخی از مناطق نمونه گردشگری استان به خاطر وجود معارضان و نداشتن مطالعات دقیق مكان یابی، واجد شرایط برای قرار گرفتن در لیست مناطق نمونه گردشگری نیستند.
وی گفت: بر این اساس سازمان در نظر دارد در خصوص تعدادی از این مناطق تجدید نظر كند و مناطقی كه دارای ظرفیت، جاذبه و قابلیت سرمایه گذاری بخش خصوصی هستند را شناسایی و سرمایه گذاری كند.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ابراز امیدواری كرد كه دستگاه های اجرایی و سایر دستگاه ها شرایط و زیرساخت های لازم را برای حضور سرمایه گذاران در مناطق نمونه گردشگری فراهم كنند.
وی با اعلام آمادگی برای توسعه سرمایه گذاری در بخش گردشگری استان گفت: این سازمان با توجه به كمك های فنی و اعتباری كه در اختیار دارد برای ترغیب و تشویق سرمایه گذاران بخش خصوصی تسهیلات بانكی صفر تا 8 درصد ارایه می دهد و این فرصتی برای حضور سرمایه گذاران است.
جباری همچنین گفت: پیشنهاد ایجاد پایگاه میراث ربط برای تحقیق و پژوهش تپه های پنجگانه ربط به معاونت امور فرهنگی و آموزشی سازمان برنامه وبودجه ارسال شده است و در حال پیگیری مجوز آن از این سازمان هستیم.
7562/3093**انتشار دهنده: پیمان پاكزاد