رییس سازمان اوقاف از تغییر كاربری موقوفات توسط برخی دستگاه های شهری انتقاد كرد

تهران - ایرنا - رییس سازمان اوقاف و امور خیریه از كم توجهی برخی دستگاه های شهری به اجرای امینانه نیت واقف انتقاد كرد و گفت: به راحتی تغییر كاربری هایی انجام می شود كه با روح وقف مخالف است درحالی كه می توان به گونه ای عمل كرد كه ضمن برآوردن نیت واقف بهره های دیگر از آنها گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام ‌علی محمدی در سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه امروز در مصلی امام خمینی ادامه داد: در صورتی كه سنت حسنه وقف در كشور ساری و جاری شود بسیاری از مشكلات اقتصادی و اجتماعی جامعه برطرف خواهد شد .
وی درعین حال افزود: هیچ سازمانی در كشور نیست كه از وقف بی بهره بوده باشد، وقف یك حركت اقتصادی و اجتماعی برای حل مشكل های اجتماعی و اقتصادی جامعه است.
به گفته وی ، وقف طولانی كننده عمر انسان است زیرا اكنون نام بسیاری از واقفانی كه از گذشته دور اقدام به وقف كرده اند زنده است و این امر بیانگر طولانی كردن عمر انسان توسط وقف است.
وی توجه جدی به امر وقف در كشور را خواستار شد و گفت: توجه به سنت حسنه وقف در كشور باید بیش از پیش احیا شود.
حجت‌اسلام محمدی افزود: وقف اگر در كشور ساری و جاری شود می تواند بسیاری از مشكل های اقتصادی و اجتماعی جامعه را برطرف سازد.
سخنران پییش از خطبه های نمازجمعه تهران با بیان اینكه اكنون هیچ دستگاه و سازمان و نهادی در كشور نیست كه از خدمات وقف بهره نگرفته باشد تاكید كرد: انتظار می رود همه سازمان های مذكور در احیای فرهنگ وقف در كشور كوشا باشند.
حجت الاسلام محمدی به فعالیت بیش از 70 هزار مسجد موقوفه در كشور اشاره كرد و ادامه داد: علاوه بر سازمان ها و نهادها همه مردم از وقف بهره برده اند از این رو تلاش برای تبلیغ فرهنگ وقف یك ضرورت همگانی است.
وی وقف را بهترین ملاك برای كسانی دانست كه تلاش دارند دنیا را گذرگاه آخرت كنند و گفت: كسانی كه سرمایه ای دردنیا كسب كرده اند با وقف آن در راه خدا خود را آزاد ساخته و این ثروت را زینت خود قرار می دهند.
رییس سازمان اوقاف و امور خیریه جمهوری اسلامی ایران با تاكید بر این كه وقف عمر انسان را طولانی می سازد به فردی اشاره كرد كه اوایل امسال یكصد میلیارد تومان از دارایی های خود را وقف كرد و گفت: اكنون این فرد نامی جاودانه برای خود ایجاد كرده است.
وی وقف را نشانه توجه متمكنین جامعه به نیازمندان دانست و بر حفظ این روحیه در جامعه تاكید كرد و خاطرنشان ساخت: وقف اجازه نمی دهد انسان تنها به فكر خود باشد بلكه توجه به افراد جامعه از خصوصیات وقف است.
حجت الاسلام محمدی پیشنهاد داد: همه نهاد های جامعه برمعرفی خدمات وقف در كشور و مطرح كردن نام وقف كوشش فراوان داشته باشند.
سخنران پیش از خطبه های نمازجمعه تهران وقف را سرمایه ای ارزشمند برای كل جامعه دانست و گفت: مردم از این سرمایه عظیم بهره های فراوانی برده و می برند.
وی با بیان این كه اكنون ثروتمندترین وزارتخانه كشور وزارت نفت است افزود: برخی از مراكز مربوط به این وزارتخانه از املاك مربوط به موقوفات بهره گرفته اند و برخی پالایشگاه ها و تاسیسات نفتی كه در زمین های وقفی است.
حجت الاسلام محمدی سازمان انرژی اتمی را نیز از بهره گیران موقوفات كشور توصیف كرد و ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش، شهرداری ها، وزارت مسكن و شهرسازی، حوزه های علمیه همگی از موقوفه ها بهره گرفته اند.
وی سپاه، بسیج، وزارت اطلاعات، ارتش، نیروی انتظامی، وزارت كشور و دیگر نهاد های كشور را بهره گیران دیگر املاك وقفی ذكر كرد و گفت: هركس به هراندازه ای كه از سرمایه وقف بهره مند شده است در راه تبلیغ فرهنگ آن كوشا باشد.
سخنران پیش از خطبه نماز جمعه تهران وقف را سنت پیامبر دانست و خواستار آن شد در جمع مسوولان كشور به این حكم الهی پرداخته شود تا فرهنگ وقف در جامعه بیش از پیش احیا شود.
وی با بیان اینكه طبق برآورد انجام شده بیش از 10 هزار فقره اموال و املاك موقوفات كشور در اختیارحاكمیت و نظام است، افزود: انتظار می رود تا دولت مردان و مسوولان نظام برای مطرح كردن این حكم الهی جدیت به خرج دهند.
حجت الاسلام محمدی با بیان اینكه صدا و سیما كه رسانه ای موثر در هدایت افكار جامعه نیز از سرمایه وقف بهره مند است ، افزود: این رسانه باید برای تبلیغ فرهنگ وقف تلاش كند.
وی در عین حال بر ضرورت اهتمام ائمه جمعه و جماعت برای تبلیغ فرهنگ وقف بیش از پیش تاكید كرد و گفت: تبلیغ آنها بررواج فرهنگ وقف اثرگذار خواهد بود.
سخنران پیش از خطبه نماز جمعه تهران با رد این مطلب كه مردم دیگر اعتمادی برای وقف ندارند افزود: سخن نادرستی است زیرا از ابتدای انقلاب اسلامی تاكنون بیش از 25 هزار موقوفه توسط مردم وقف شده درحالی كه از سال 1389 كه تبلیغ فرهنگ وقف در اولویت قرار گرفت بیش از 50 درصد اینها برای این سال های اخیر بوده است.
وی گفت: اگر تبیین و تبلیغ فرهنگ وقف در اولویت سازمان ها، دولت، مجلس و قوه قضاییه قرارگیرد موجب می شود مردم بیش از پیش واقف شوند زیرا كه این آمادگی در آنها وجود دارد.
حجت الاسلام محمدی درباره نگرانی افرادی كه نمی دانند سرمایه اندوخته خود را به چه كسی بدهند كه امین باشد گفت: بهترین جا وقف است زیرا مدیریت آن برخود واقف است و می تواند درباره آن تصمیم بگیرد.
وی تبیین احكام مربوط به وقف در جامعه را خواستار شد تا مردم بیشتر با وقف آشنا شوند.
محمدی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از برخی شرایط وقف خواستار معرفی وقف آسان شد و براجرای امینانه نیت وقف تاكید كرد.
سخنران پیش از خطبه نمازجمعه تهران برآموزش احكام وقف بر مردم تاكید كرد و گفت: باید مردم را برای وقف جمعی آموزش داد.
وی از تصویب وقف جمعی خبر داد و گفت: این وقف روش خوبی برای همه افراد جامعه است تا واقف شوند.
اقتصام **2078**1601**خبرنگار: محمد مهدی بهرامی ** انتشار دهنده: شهناز حسنی
۰ نفر