۲۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۰۹
کد خبر: 82344560
T T
۰ نفر
درآمد شركتهای دانش بنیان تا پایان امسال از ٣٠ هزارمیلیارد تومان فراتر می رود

تهران - ایرنا- معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری میزان فروش محصولات شركتهای دانش بنیان از ابتدای امسال تاكنون بیش از ٢٠ هزار میلیارد تومان ذكر كرد و گفت: پیش بینی می كنیم فروش این شركت ها تا پایان سال به بیش از ٣٠ هزار میلیارد تومان برسد.

به گزارش خبرنگارعلمی ایرنا، دكتر سورنا ستاری روز سه شنبه در هفدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر سال ٩٥ إظهار داشت: این درحالیست كه بسیاری از شركتهای دانش بنیان موفق امروز ، تا سه چهار سال قبلا أصلا وجود نداشتند و شركتهای هستند كه بدون تكیه بر سرمایه گذاری دولتی شكل گرفته اند.
وی با بیان اینكه طَی سالهای گذشته، در تخصیص بودجه های پژوهشی، اشتباهات محرزی صورت گرفته است افزود: ما در زمینه تسهیل ورود بخش خصوصی به حوزه پژوهش و فناوری و تفكیك پژوهشهای پایه از كاربردی و تجاری عملكرد خوبی نداشته ایم.
ستاری بر لزوم تفكیك پژوهش های پایه و مرز دانش از پژوهش های تجاری تاكید كرد و گفت: دولت نباید در پژوهش های تجاری ورود كند زیرا این حوزه، حق بخش خصوصی است.

**اقتدار كشور به پژوهش های پایه وابسته است
معاون علمی رئیس جمهوری، اقتدار كشور را وابسته به پژوهش های پایه دانست و اظهار داشت: متاسفانه در تقویت پژوهش های در مرز دانش، غفلت داشته ایم و هرچند، وضعیت پژوهشی ایران حتی به اذعان سازمان های بین المللی همچون آنكتاد بهتر از گذشته شده است، ولی هنوز به وضعیتی كه كشور نیاز دارد دست نیافته ایم.
وی طولانی و هزینه بر بودن پژوهش های پایه را خاطرنشان كرد و گفت: نمی توان انتظار داشت كه این پژوهش ها در زمان كوتاه به ثمر بنشیدند و ما روزی كه دست به كار ساخت موشك، فناوری نانو یا دانش هسته ای شدیم نپرسیدیم كه این پژوهشها چقدر هزینه دارد.
وی تصریح كرد: دولت ها وظیفه سرمایه گذاری در حوزه پژوهش های پایه را دارند ولی واقعیت این است تا زمانی كه محققان سهم قابل قبولی در تولید ناخالص داخلی ایفا نكنند هیچكس آنها را جدی نخواهد گرفت و پژوهش به عنوان یك امر تزئینی و لوكس تلقی خواهد شد.
ستاری ابراز امیدواری كرد در سال آینده، تخصیص یك درصد اعتبارات دستگاه های اجرایی به امر پژوهش و دیگر منابع پیش بینی شده در این حوزه محقق شود كه در اینصورت برای اولین بار، بودجه پژوهش برابر با یك و نیم درصد بودجه كشور خواهد شد و می توان به تحول جدی و زیرساختی در این عرصه امید داشت.
وی خطاب به استانداران حاضر در این جشنواره پژوهشی گفت: مسوولان استانی نباید به هر قیمتی دنبال ایجاد صنایعی باشند كه هیچ تناسبی به مقتضیات و زیرساختهای استانهای آنها ندارد و مثلا در یك استان كشاورزی اصرار داشته باشند یك كارخانه پتروشیمی با هزینه یك میلیارد دلاری احداث كنند تا بین 300 تا 500 شغل ایجاد شود.
رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: نتیجه گسترش بی هدف صنایع در استان ها، آلودگی هوا و كمبود آب و معضلاتی نظیر این است و علاوه بر این، معضل بیكاری نیز همچنان پابرجاست.
وی یكی از سخنان اخیر استاندار اصفهان با این مضمون كه 'حاضریم كارخانجات استان را با یك شاخه گل رز تحویل بدهیم' را نقل قول كرد و گفت: توسعه صنعتی در این استان، مشكلات زیادی به بار آورده و اصفهان، مقام سوم بیكاری را در بین استانهای كشور داراست.
ستاری تاكید كرد: معتقدیم مدل جدید اقتصاد باید به صورت خودجوش، با كمترین اتكا به بودجه های دولتی و متكی بر دانش نیروهای جوان مستعد اتفاق بیافتد.
وی به نمونه های موفق تلاش جوانان تحصیلكرده ایرانی در قالب فعالیتهای دانش بنیان اشاره كرد و گفت: جوانان فارغ التحصیلی كه تا دیروز به فكر گرفتن پذیرش از دانشگاه های خارجی بودند امروز دست به كار شده و شركت دانش بنیان تاسیس كرده اند كه ضمن خلق ثروت، نیازهای كشورشان را برطرف می كند.
معاون علمی رئیس جمهوری یادآور شد: برای مثال در كشور، یك شركت دانش بنیان داریم كه فروش سالیانه محصولات آن 5 هزار میلیارد تومان است درحالیكه این شركت تا چهار سال قبل اصلا وجود خارجی نداشت و به همت جوانان متخصص و خوش فكر ایرانی و با سرمایه های اندك خانواده های آنها بدون تكیه بر كمكهای دولتی شكل گرفت.
وی ادامه داد: در زمان حاضر شركت های دانش بنیانی در كشور داریم كه اغلب مدیران عامل آنها زیر 30 سال سن دارند و در حوزه های مختلف، خدمات و محصولات با كیفیت بالا، دسترسی آسان و قیمت پایین تر تولید و ارائه می كنند.
ستاری بهبود شرایط محیط كسب و كار را از برنامه های جدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ذكر كرد و گفت: كارآفرینی در جامعه باید مایه افتخار باشد و این تفكر كه می توان با فروش نفت خام، كشور را اداره كرد باید كنار گذاشته شود.
هفدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده و دوازدهمین جشنواره ایده های برتر و استارتاپ های دانشگاهی با حضور 'سورنا ستاری' معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و 'محمد فرهادی' وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مركز همایش های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
در این جشنواره، 13 پژوهشگر برتر دانشگاهی، سه پژوهشگر برتر دستگاه های اجرایی، 5 فناور برتر، دو دستگاه حامی پژوهش و فناوری و 9 برگزیده در بخش استانی معرفی و تجلیل شدند.
**1055** 1440
**خبرنگار: زینب كارگر** انتشار: معصومه گلشن
۰ نفر