۲۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۴۰
کد خبر: 82344922
T T
۰ نفر
راه آهن مشهد - نيشابور براي ثبت ملي مستندسازي شد

مشهد- ايرنا- مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي گفت: بررسي و مستندسازي تاريخي محور ريلي مشهد - نيشابور به پايان رسيده است.

حسين زارع صفت روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: راه آهن خراسان رضوي و تأسيسات مربوط به آن يكي از قديمي ترين و با ارزشترين خطوط ريلي كشور به لحاظ تاريخي و معماري است.
وي ادامه داد: در نخستين گام در جريان 'طرح ثبت جهاني ميراث صنعتي راه آهن ايران' با هماهنگي و همراهي مؤثر مديريت راه آهن خراسان ايستگاه راه آهن مشهد در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي گفت: طي روزهاي آينده با حضور مسئولان كشوري و استاني راه آهن و سازمان ميراث فرهنگي از لوح ثبتي راه آهن مشهد رونمايي مي شود.
وي افزود: ساختمان ايستگاه راه آهن در شمار خلاقيتها و نبوغ مهندسي قرار دارد و از نظر ساختار معماري در ايران كم نظير است.
زارع صفت ادامه داد: با توجه به اهميت موضوع با همراهي و مشاركت كارشناسان راه آهن خراسان كار تكميل و مستندسازي كامل محور ريلي خراسان در مسير مشهد تا نقاب در شهرستان نيشابور انجام شده است.
وي گفت: همه ساختمانها و تاسيسات اين محور از جمله ساختمان ايستگاهها، بخش مسكوني، پلها، مخازن آب و انبار توشه از جمله خلاقيتهاي معماري هستند كه در محدوده راه آهن خراسان مورد بررسي قرار گرفته است.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي افزود: بر اين اساس ايستگاه راه آهن مشهد و ايستگاههاي سلام، فريمان، ابومسلم، تربت، كاشمر، خيام، نيشابور، عطار، فردوس، سبزوار، بيهق، اسفراين و نقاب از نظر اجزا و عناصر معماري و كاربرد هر يك از بناها و تأسيسات مرتبط با راه آهن مورد تجزيه و تحليل جداگانه قرار گرفته اند.
وي ادامه داد: علاوه بر ثبت آثار ملموس در اين مسير به دنبال ثبت ميراث ناملموس راه آهن از جمله نخستين رئيس قطار، راننده قطار، نخستين سوزنبانان، ميهمانداران، مهندسان و متوليان ساخت اين مجموعه نيز هستيم.
زارع صفت گفت: ساخت ايستگاه راه آهن مشهد از سال ۱۳۱۸ شمسي آغاز و تا سال ۱۳۲۰ كه قواي متفقين وارد ايران شدند ادامه داشت و پس از آن عمليات اجرايي تا سال ۱۳۲۹ متوقف ماند تا اينكه ساختمان ايستگاه راه آهن توسط معماران ايراني حيدر غيايي، عبدالعزيز فرمانيان، محسن فروغي و يك معمار فرانسوي به نام فرناند پويون طراحي و ساخت آن به وسيله مهندسان يك كنسرسيوم و تحت نظارت مهندس غلامرضا كباري در ۲۵ شهريور ۱۳۳۴ شمسي و در ادامه در چهارم آبان ۱۳۴۵شمسي دنبال شد و با دو ايستگاه باري و مسافربري و هفت خط مسافربري، باري و گمركي به بهره برداري رسيد.
وي افزود: ساختمان اصلي ايستگاه مزبور در زميني به مساحت حدود 12 هزار مترمربع ساخته شده و تركيب كلي فضاي آن و ساختار مستطيلي پلان و نماي كلاسيك با ستونهاي منظم و پوشش منحني يادآور آثار برجسته دوران بعد از جنگ جهاني است.
زارع صفت ادامه داد: وجود كتيبه بر ستونهاي مياني و انتهايي فضاي داخلي بنا آن را به معماري اسلامي نزديك كرده است.
راه آهن خراسان حدود 60 سال قدمت دارد و هم اينك سهم 50 درصدي از حجم قطارهاي مسافربري كشور و سهم 85 درصدي از ترانزيت ريلي كشور را داراست.
هم اكنون بيش از 1550 اثر تاريخي و فرهنگي استان خراسان رضوي در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.
7496/1858**خبرنگار: آرزو جاوداني **منتشركننده: حسين كريم زاده