۲۴ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۰۱
کد خبر: 82346404
T T
۰ نفر
رئیس انجمن خرما: محصول خرما در سال های اخیر در سردخانه ها نماند

كرمان - ایرنا - رئیس انجمن ملی خرما گفت: در 2 تا سه سال گذشته به دلیل عدم دخالت دولت درباره خرما، این محصول در سردخانه ها نماند كه اتفاق خوبی برای كشاورزان بود.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی استان كرمان، محسن رشید فرخی در نشست بررسی مسائل و مشكلات زنجیره تامین خرمای صادراتی با حضور رئیس كمیسیون بازرگانی اتاق كرمان با تاكید بر اینكه اقتصاد باید به بخش خصوصی و مردم واگذار شود افزود: جایگاه دولت و بخش خصوصی تغییر كرده و دولت به جای سیاستگذاری وارد اجرا شده و همین مسئله بخش خصوصی را سردرگم كرده است.
وی بیان كرد: دولت نباید در بحث‌های قیمت گذاری و خرید تضمینی وارد شود زیرا بازار براساس عرضه و تقاضا تنظیم خواهد شد و دولت در زمینه خریدهای تضمینی كار را به كنسرسیوم های بخش خصوصی واگذار كند.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی كرمان گفت: مشاهدات عینی از نخلستان‌ های جنوب آمریكا نشان از برنامه ‌ریزی فعالان این كشور برای در اختیار گرفتن بازار خرمای جهان در سال های آینده دارد تا پس از پسته، بازار این محصول را نیز در دست بگیرند.
وی افزود: در آمریكا نخلستان های جدید با شیوه های مدرن آبیاری و احداث شده كه این نخل‌ ها طی 6 تا 7 سال آینده به درآمدزایی می‌ رسند در حالی كه این مدت در كشور ما حدود 11 سال است.
رشید فرخی با اشاره به اینكه قیمت تمام شده خرما در صادرات این محصول بسیار تاثیرگذار است ادامه داد: در آمریكا به قیمت تمام شده محصول خرما و سرمایه‌ گذاری در این بخش توجه ویژه دارند و همین موضوع می‌ تواند برای ما در سال های آینده مشكلاتی ایجاد كند كه باید از هم اكنون به فكر چاره بود.
وی با تاكید بر اینكه باید برای محصول خرما اهداف بلندمدت 10 تا 15 سال داشته باشیم تصریح كرد: جهاد كشاورزی باید در تولید محصولات كشاورزی، قیمت تمام شده را با توجه به كمبود آب در نظر بگیرد و الگوهای كشت مناسبی را به كشاورزان ارائه دهد.
وی با تاكید بر كاهش قیمت تمام شده محصولات و توجه به كیفیت آنها و امنیت آبی و غذایی گفت: در همه مباحث باید به دور از احساسات و بسیار اصولی و زیربنایی كار كرد و بدون افزایش سطح تولید محصولات كشاورزی، راندمان را بالا برد.
نایب رئیس كمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران با انتقاد از نرخ بالای بهره بانكی در تسهیلات كشاورزی ادامه داد: بانك تسهیلات با نرخ بهره 16 درصد و با بازپرداخت شش ماه برای كشاورز در نظر می گیرد كه در عمل اگر كشاورز این تسهیلات را دریافت نكند، مقرون به صرفه تر است.
وی بیان كرد: دولت باید از یكسری محصولات كشاورزی استراتژیك حمایت كند و بداند كه تسهیلات بانكی با نرخ بهره بالای 10 درصد و بازپرداخت كوتاه مدت برای كشاورزان هیچ سودی ندارد.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان كرمان نیز در این نشست با اشاره به اینكه سازمان توسعه تجارت ایران 10 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی را برای سال جاری در نظر گرفته است بیان كرد: سهم استان كرمان از این میزان 2.7 درصد است كه از جمله استان های مهم كشور در صادرات محسوب می شود.
محمدرضا قوام آبادی افزود: سال گذشته یك میلیارد و 640 میلیون دلار صادرات از گمركات استان انجام شده كه این آمار تا پایان آبان ماه سال جاری 735 میلیون دلار است.
وی تعداد كل صادركنندگان كشور را 17 هزار نفر عنوان و تصریح كرد: 90 درصد صادرات كشور توسط كمتر از هزار نفر از این افراد صورت می گیرد كه بهتر است شركت های صادراتی تشكیل شوند تا ورود به حوزه صادرات به صورت فردی نباشد و تشكل ها و هلدینگ های قوی در این حوزه حضور داشته باشند.
وی خاطرنشان كرد: به نظر می رسد دولت در سال جاری برای اعطای مشوق ها و جوایز صادراتی تصمیم جدی دارد اما تاكنون در این زمینه اعتبار خاصی به استان ها داده نشده است.
قوام آبادی دیگر برنامه سال جاری سازمان توسعه تجارت را مدیریت واردات عنوان كرد و گفت: كرمان یك استان مهم وارداتی است كه عمده این واردات مربوط به قطعات خودروسازی 6 كارخانه خودروسازی استان است كه این واردات نیز باید با هدف مثبت شدن تراز تجاری كشور مدیریت شود.
در این نشست مدیران سازمان جهاد كشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و فعالان صادرات خرمای استان به بیان نظرات و پیشنهادات خود در رابطه با صادرات این محصول پرداختند.
خبرنگار: نجمه حسنی ** انتشار دهنده: رسول محمدحسنی
3029/3028