مديريت كيفيت دارو  از مشكلات سازمان غذا و دارو است

دزفول-ايرنا-معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي دزفول گفت:كيفيت دارو يكي از مشكلات موجود در كشور است كه بايد مورد توجه سازمان غذا و دارو قرار گيرد تا داروهايي با كيفيت در اختيار بيماران قرار گيرد.

به گزارش ايرنا داود سلمانپور روز چهارشنبه در دوازدهمين نشست منطقه چهار معاونت هاي غذا و داروي جنوب غرب كشور در سالن اجتماعات كوي سوم شعبان دزفول افزود:سازمان غذا و دارو نهايت تلاش خود را در جهت داشتن غذايي سالم به شهروندان دارد تا غذايي سالم در اختيار آنها قرار گيرد.
وي افزود:با توجه به اينكه منشا بيشتر بيماريهاي غيرواگير تغذيه مي باشد بايد با غذاهايي سالم جامعه سالمي را پرورش داد كه از بيماري ها و مرگ و ميرها بدور باشد.
سلمانپور اظهار كرد:علاوه بر اين تقلب و قاچاق در زمينه دارو نيز فراوان است كه اهميت كار همكاران اين حوزه را سنگين تر مي كند زيرا ارتباط مستقيمي با سلامت جامعه دارد.
معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي دزفول مصرف زياد دارو را يكي ديگر از مشكلات سازمان غذا و دارو عنوان كرد و گفت:داروهاي گرانقيمت پنج درصد هزينه هاي كشور را شامل مي شوند كه اين امر بايد مديريت شود كه نگاه تخصصي به اين حوزه ضروري است.
وي ضمن تبريك ميلاد حضرت محمد (ص) گفت:در اين نشست معاونان غذا و داروي دانشگاه هاي علوم پزشكي شوشتر،بهبهان،آبادان ،لرستان و همراهان آنها حضور دارند كه جهت تبادل نظر و ارائه راهكارها براي ارائه خدمات دارويي و غذايي بهتر به شهروندان تشكيل شده است.
سلمانپور به وضعيت دانشگاه علوم پزشكي دزفول اشاره كرد و گفت:اين دانشگاه ديرتر از ديگر دانشگاه هاي استان راه اندازي شده ولي در مدت كوتاهي توانست از دانشكده به دانشگاه ارتقا يابد و همپاي ديگر دانشگاه ها به شهرستان دزفول و ساير شهرها و استان ها خدمات رساني كند.
حسين برزگر معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي اهواز ودبير اين همايش نيز گفت:در حوزه غذا و دارو مشكلات فراواني وجود دارد بعنوان مثال استان خوزستان از لحاظ مكاني در موقعيتي قرار گرفته است كه به دليل تنوع اقليم امكان قاچاق كالا در آن زياد است.
وي به ظرفيت هاي استان خوزستان اشاره كرد و گفت:مجوزهاي معاونت غذا و دارو در اكثر موارد پول بهمراه دارد و ممكن است مفسده هايي نيز به همراه داشته باشد كه اميدواريم بتوانيم به بهترين وجه در اين حوزه فعاليت كنيم .
برزگر گفت:اين نشست معاونان غذا و داروي قطب جنوب غرب كشور به منظور وحده رويه و هماهنگي برگزار شده كه اجرا و بررسي آئين نامه ها ،ضوابط و پيشنهادات را به همراه دارد.
وي عملكرد معاونان غذا و داروي جنوب غرب كشور در خصوص شاخص هاي فناوري اطلاعات را مثبت ارزيابي كرد و گفت:فناوري اطلاعات وروابط عمومي دو حوزه اي است كه مي تواند زيرساخت هاي لازم را براي ارائه خدمات بهتر فراهم كند .
معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي اهواز افزود:با ورود فناوري اطلاعات توانستيم بيماري را كه از هفت محل و چهار شهر داروي مخدر شناسايي مي كرد شناسايي كنيم و به اين ترتيب عرضه مواد مخدر كاهش يافت كه اينها نمونه اي از اين آمار است.
برزگر با تاكيد بر اينكه ورود فناوري اطلاعات كمك شاياني به سازمان غذا و دارو مي كند گفت:پايش هوشمند دما در استان خوزستان نيز آغاز شده و تاكنون 1500 نقطه شناسايي شده است تا كانونهاي حمل دارو در استان خوزستان شناسايي و مديريت شوند.
وي گفت:در حوزه بيماري هاي متابوليك نيز با حجم غيرمنتظره اي از مراجعه بيماران مواجه بوديم كه هر بيمار ممكن است حدود 30 ميليارد ريال براي سازمان غذا ودارو هزينه داشته باشد و با آماري كه ارائه شده در سالهاي آينده با روند جبران ناپذيري در اين حوزه روبرو خواهيم شد .
وي افزود:در مديريت دارو يز با فوق تخصصان ژنتيك و گروه هاي مختلف برنامه ريزي هاي مختلفي صورت گرفته تا بتوان در مدت 10 سال آينده اين برنامه ها را سود ده كرد.
در اين نشست در خصوص تشكيل كارگروه براي آموزش فروارده هاي سنتي ،مكمل و طبيعي،برگزاري جلسات از طريق ويدئو كنفرانس و استفاده از ظرفيت گمرك آبادان براي فعاليت هاي سازمان غذا و دارو بحث و تبادل نظر شد.
7278/6068خبرنگار:رقيه كردي-انتشار:محمدعلي فريدپناه