۲۵ آذر ۱۳۹۵، ۲۲:۳۶
کد خبر: 82348632
T T
۰ نفر
پايه اقتصادي آستان قدس رضوي بر وقف و نذر است

مشهد – ايرنا – توليت آستان قدس رضوي گفت: پايه اقتصادي اين آستان براساس وقف و نذر است و هزينه هاي آن براي خدمات رساني شايسته به زائران محدود به موقوفات چند شخص نمي شود بلكه افراد زيادي با وقف و نذر خود در تامين هزينه هاي آستان دخيل هستند.

به گزارش ايرنا، حجت الاسلام و المسلمين سيد ابراهيم رئيسي پنجشنبه شب در آيين پاسداشت واقفان و نذركنندگان آستان قدس رضوي كه در جوار حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شد، افزود: آستان قدس رضوي در رسالت جديد خود براي خدمت رساني بهتر و شايسته تر به زائران و گره گشايي از كار مستضعفان نياز به نذر و وقف فردي يا جمعي افراد زياد ديگري نيز دارد..
وي بيان كرد: وقف و نذر نشات گرفته از فقه و فرهنگ ديني ماست و اينكه قبل از اسلام نيز امر وقف انجام مي گرفته يا خير، بحثي است كه هنوز علماي دين در مورد آن اتفاق نظر ندارند.
عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان افزود: بي ترديد اگر وقف، واقف و ثمرات ناشي از آن به الله، في الله و في سبيل الله اتصال داشته باشد؛ پاداش دنيوي و اخروي آن براي واقف حتمي است.
حجت الاسلام و المسلمين رئيسي اظهار كرد: قيمت اساسي براي وقف اخلاص و براي رضاي خدا بودن است كه در اين مساله براي واقف؛ موقوفه عليه، اجتماع بشري يا امت اسلامي ثمربخش است.
وي با بيان اينكه وقف براي واقف سه ثمره به همراه دارد، افزود: وقف منجر به تطهير و تزكيه نفس و تثبيت بركت مال واقف در دنيا و آخرت مي شود و فقرا و مستمندان نيز از بركات آن بهره مند مي شوند.
توليت آستان قدس رضوي با بيان اينكه آثار و بركات وقف به رفع محروميت هاي اجتماعي و گسترش معارف اسلامي مي انجامد، خاطر نشان كرد: در زمان شاهنشامي بسياري از فعاليتها در راستاي گسترش معارف ديني از محل موقوفات بود و آنچه توانست به گسترش مساجد، تكايا، منبرها و دين شناسي در جامعه كمك كند، وقفي بود كه مردم از دل و جان در راه خدا انجام دادند.
حجت الاسلام و المسلمين رئيسي اظهار كرد: نقش وقف در ساماندهي نظام اقتصادي جامعه، رفع محروميت ها و آسيب هاي اجتماعي و ايجاد پشتوانه مالي براي كساني كه در مسير حق يعني مجاهدان راه خدا گام مي نهند، غيرقابل انكار است.
عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبري اضافه كرد: منشاء بيشتر آسيب هاي اجتماعي مربوط به فقر است و با وقف مي توان به پيشگيري از بروز آسيب هاي اجتماعي و كاهش آن در جامعه كمك كرد.
وي با تاكيد بر گسترش فرهنگ وقف گفت: براي افرادي كه تمول مالي نداشته باشند، و تمايل به مشاركت در وقف دارند، بهترين راهكار حضور آنان در يك وقف مشاركتي است تا همه افرادي كه از دل و جان به ائمه معصومين (ع) و معارف ديني عشق مي ورزند با سهيم شدن در يك كار نيكوكارانه و برپا كردن يك مجموعه خدماتي يا فرهنگي در وقف مشاركت كنند.
رئيس سازمان فرهنگي آستان قدس رضوي نيز در اين همايش گفت: جنس نيكوكاري واقفان آستان حضرت رضا (ع) متفاوت با ساير كارهاي نيك است زيرا اين واقفان توانستند در بين كارهاي خوب، كاري را انتخاب كنند كه برپايه سيره نبوي يعني وقف است.
حجت الاسلام حجت گنابادي نژاد افزود: وقف آثار و بركات زيادي دارد كه از جمله آن گسترش عدالت، كاهش فقر، التيام دردها، رشد و ترقي هاي علمي و ايجاد مسيري براي امداد و دستگيري از محرومان است و در اين ميان خوش به حال كساني كه توانستند در زمره خوباني قرار گيرند كه نام خود را به عنوان واقف در حرم مطهر رضوي و براي بسط و گسترش خدمات به زائران امام رضا (ع) ثبت كنند.
وي بيان كرد: امروز اگر مضجع نوراني حضرت رضا (ع) با مجموعه خدمات خود نگين درخشاني در جهان تشيع است سهم وقف و نذر در آن بسيار قابل توجه مي باشد.
وي اظهار كرد: برگزاري اين آيين حق شناسي از واقفين آستان حضرت رضا (ع) و تجديد ميثاقي است تا براي نيازهاي آينده وقف و نذري بيشتري انجام گيرد بويژه در حوزه رويكرد جديد آستان قدس رضوي مبني بر عمل به منشور هفت گانه رهبر معظم انقلاب كه در آن كمك به محرومان و گسترش و بسط فرهنگ رضوي مورد تاكيد قرار گرفته است.
به گزارش ايرنا، در سومين آيين پاسداشت واقفان، نذركنندگان و دست اندركاران امر وقف و نذر در آستان قدس رضوي، از دو واقف آستان قدس به نمايندگي از ساير واقفين به نام هاي سيمين تاج ايلخان و آيت الله محمد تقي حكيم قدرداني شد.
7489/ 6012 خبرنگار: ميترا عبداللهي ** انتشار دهنده: علي حيدر شاه حسيني
۰ نفر