به گزارش ایرنا لذت شنیدن قصه برای كودكان با لالایی و نجواهای مادرانه آغاز شده و علاوه بر ایجاد آرامش به شكوفایی، بیداری و نشاندن بذر مطالعه در استعدادهای بالقوه آنان منجر می شود.
امروزه نقش قصه گویی در انتقال مفاهیم درسی، پرورش سبك زندگی اسلامی - ایرانی، احیای سنت ها و آیین های فرهنگی، تاریخی، بومی و محلی مورد توجه متولیان فرهنگی قرار گرفته است.
اهمیت قصه گویی در دنیای كنونی تا جایی است كه در برخی از كشورهای اروپایی از جمله سوئد، قوانینی وجود دارد كه والدین را هر روز به قصه گویی برای كودكانشان ملزم می كند.
قصه گوی بین المللی كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان آذربایجان غربی معتقد است كه قصه گویی پیوست فرهنگی برای مطالعه كتاب است.
به گفته فاطمه ولادی، یادگیری كودك از طریق شنیدن قصه دستوری نیست و از این طریق كودك هر آنچه كه لازم است را در بستر قصه به تدریج می آموزد.
وی عملكرد قصه را همانند یك رسانه می داند و چنین تصور می كند كه نقش آموزشی و هنری قصه در رشد كودك به صورت ظریفی نمایان می شود.
وی اضافه كرد: قصه گویی كودكان را درگیر و جامعه پذیری را در آنان نهادیه می كند و بدین طریق اعتماد به نفس كودك را افزایش می دهد.
به گفته وی، قصه می تواند در قالب شخصیت های داستانی به صورت عروسك نمود پیدا كند و كودك را به عمق قصه بكشاند تا با شخصیت های داستان هم ذات پنداری كنند.
وی با اشاره به اینكه در برنامه ریزی برای تربیت كودكان قصه باید جایگاه مناسبی داشته باشد، ادامه داد: امروزه رسانه های جمعی قصه را از دست كودك گرفته اند.
بازدید خبرنگار ایرنا از بخش كودك كتابخانه مركزی ارومیه نیز دنیای داستانی فاطمه وظیفه دوست، یك دختر پنج ساله را پیش رو می گذارد.
فاطمه در حالی كه روی موكت صورتی رنگ این كتابخانه بر روی زمین نشسته است، به دنبال كتاب های پر از عكس ها و شخصیت های داستانی جذاب است.
مادر فاطمه از دور مراقب حركت هایش است اما فاطمه به تنهایی و فارغ از امر و نهی های مادرش كتاب دلخواه خود را انتخاب كرد.
چنان در عكس قصه ها غرق شده است كه گویی در یك لحظه با شخصیت قصه هم ذات پنداری دارد؛ به محض گرفتن انرژی مثبت از عكس شخصیت داستان، آن را نزدیك صورتش برد و دقیق تر نگاه كرد.
فاطمه برای گفت و گوی صمیمی با خبرنگار ایرنا پس از گرفتن اجازه از مادرش، لبخند زنان گفت: مادر بیشتر از همه در منزل برایم كتاب خوانده است.
فاطمه ادامه داد: من از كتاب ' منم می خوام ' 2 جلد دارم كه می خواهم یكی از آنها را به كتابخانه هدیه دهم.
نصیبه اسماعیل زاده، مادر فاطمه كه كارشناس روانشناسی است با اشاره به خواندن مداوم قصه برای فاطمه، اظهار كرد: فاطمه با نگاه به عكس ها می تواند داستان را تعریف كند؛ به ویژه داستان كتاب 'منم می خوام' را كه علاقه ویژه ای به آن دارد.
وی اضافه می كند: اهدای كتاب به فرزندان در مناسبت های خاص، قصه خوانی و اختصاص هزینه ای جداگانه برای خرید كتاب در سبد خرید خانواده از جمله اقدام های فرهنگی است كه در زمینه مطالعه در منزل انجام می دهیم.
مادر فاطمه مدعی است كه به پخش و پلاشدن كتاب ها در منزل حساس نیست زیرا كودك با این حركت، آزادی عمل بیشتری برای سرگرم شدن با كتاب پیدا می كند.
به گفته كتابدار بخش كودك كتابخانه مركزی ارومیه نیز فاطمه پنج ساله و برادرش مهدی 11 ساله از سال 93 عضو بخش كودك كتابخانه مركزی ارومیه هستند؛ به طوری كه فاطمه در طی 2 سال عضویت در كتابخانه 349 كتاب و مهدی 374 كتاب امانت گرفته اند.
ستاره صولت افزود: 460 كودك در این كتابخانه عضو هستند و كودكان زیر 6 سال بیشتر به قصه های حاوی شعر علاقه دارند.
فریبا رضا قره باغ، مسئول بخش كودك كتابخانه مركزی ارومیه نیز معتقد است كه معلم الگوی كودكان محسوب می شود و تكنیك های قصه گویی باید توسط مربیان پیش دبستانی جدی گرفته شود.
وی با اشاره به اینكه قصه خوانی می تواند بازده مطالعه را در كودكان افزایش دهد، افزود: كودكان با مشاهده یاد می گیرند بنابراین كتابخوانی كه اقدامی هزینه بر نیست، باید در خانواده ها جدی گرفته شود.
رئیس كتابخانه مركزی ارومیه نیز اظهار كرد: قصه از ابزارهای اساسی برای انتقال مفاهیم مختلف، ارزش های اخلاقی و تاریخی به كودكان محسوب می شود.
نرگس فرح بخش اضافه كرد: تقویت مهارت های ارتباطی و افزایش اعتماد به نفس، افزایش دایره لغات و تشویق به مطالعه از مزایای قصه گویی برای كودكان است.
مدیركل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان آذربایجان غربی معتقد است كه قصه قدمتی به اندازه عمر انسان داشته و از روزگاران قدیم خانواده ها را دور هم جمع كرده است.
به گفته جواد زاهدی علاوه بر قرآن كریم كه بسیاری از مفاهیم والای آن در قالب قصه بیان شده، كتاب های ادبی فاخری چون مثنوی معنوی نیز اهمیت ویژه ای به قصه قائل شده است.
وی با اشاره به اینكه قصه روایت زندگی انسانهاست، افزود: قصه خود زندگی نیست اما جهت گیری خاصی در مخاطب ایجاد می كند؛ این جهت گیری به ویژه در كودكان كه مستعد یادگیری هستند تاثیر منحصر به فردی می گذارد و اثرهای قابل توجه آن را می توان در رفتارهای آینده كودك مشاهده كرد.
وی با بیان اینكه قصه روش غیرمستقیم برای تعالیم تربیتی در كودكان است، اضافه كرد: قصه میراث غنی انسانی را به كودك منتقل می كند.
زاهدی پرورش قوه تخیل، برانگیختن حس كنجكاوی، علاقمندسازی كودك به كوشا بودن و مهم تر از همه سوق دادن وی به سمت مطالعه را از امتیازهای قصه گوی برای كودكان می داند.
وی با اشاره به اینكه قصه روند خاصی را طی می كند و جذابیت خاصی برای گوینده و شنونده دارد، اظهار كرد: قصه گویی نوعی هنر محسوب می شود و جنبه هنری آن در جشنواره های قصه گویی مورد توجه كارشناسان است.
وی بر این باور است كه قصه، قصه گو و مخاطب قصه سه ضلع طلایی یك قصه موفق محسوب می شوند و در صورت تحقق در یك قصه گویی، كودك را محقق تربیت می كند و آثار مثبت بسیاری در رشد كودك خواهد داشت.
به گفته مدیركل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان آذربایجان غربی قصه گو باید ضمن تسلط به قصه به حالت های غیركلامی خود و احساس و عكس العمل مخاطب توجه كافی داشته باشد.
زاهدی افزود: قصه گویان حرفه ای ادامه قصه را برای قسمت بعد می گذارند تا ذهن فعال كودك به خیال پردازی بپردازد و كودك را پرسش گر بار آورد.
وی ادامه داد: برگزاری سالانه جشنواره های قصه گویی از اقدام هایی است كه برای جلوگیری از تسلط شبكه های مجازی بر افكار كودكان انجام می گیرد.
وی با انتقاد از اینكه نهادهایی به صورت غیرتخصصی دست به قصه گویی برای كودكان می كنند، اظهار كرد: از آنجایی كه قصه و قصه گویی فعالیت تخصصی و محوری كانون است، دیگر مراكز نباید به صورت حرفه ای و گسترده به این حوزه ورود كنند زیرا نه تنها كودكان را به قصه علاقمند نخواهند كرد، بلكه قصه گویی بدون تكنیك های حرفه ای می تواند در روحیه كودك تاثیر منفی به دنبال داشته باشد.
وی با اینكه امروزه با پیشرفت فن آوری و مطرح شدن وسایل سرگرمی جدید از جمله تبلت، گوشی های همراه هوشمند و بازی های رایانه ای متنوع، ذائقه كودكان برای سرگرمی تاحدودی تغییر یافته است، گفت: نباید فراموش كرد كه ادبیات با تار و پود فرهنگ ایرانی گره خورده است و با مدیریت سرگرمی كودكان می توان اهمیت قصه گویی را بیش از پیش برای خانواده ها روشن كرد.
به گزارش ایرنا، كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان آذربایجان غربی در اقدامی ابتكاری در سال جاری تاكنون نزدیك به سی قصه صوتی را برای گروه های سنی مختلف منتشر كرده است.
خانواده های علاقه مند به قصه می توانند از كانال كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان آذربایجان غربی در تگرام به آدرس
'@kanoonparvareshazargharbi' این قصه های صوتی را دریافت كنند.
در مجموع می توان گفت: كتاب هایی كه آمیزه ای از واقعیت و خیال است، برای بازه سنی 4 تا 5 سال می توانند مناسب باشند زیرا این بازه سنی آغاز رشد تخیل كودكان است.
همچنین داستان هایی كه شخصیت های آنها حیوانات سخنگو هستند برای كودكان این دوره بسیار جذاب است و باعث به پرواز درآوردن حس تخیل آنها می شود.
7129/3072 ** گزارش از: توحید محمودپور ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
ارومیه- ایرنا- كودك معصوم شباهنگام با قصه چوپان دروغگو از زبان پرمهر مادر به خواب رفت اما وقتی با طلیعه آفتاب و پندهای داستانی از خواب بیدار شد، فهمید كه دروغ و بدعهدی در نبود اخلاق می تواند دامن گیر انسان شود.