۶ دی ۱۳۹۵، ۱۳:۵۶
کد خبر: 82361891
T T
۰ نفر
معاون وزير رفاه: گردشگري اجتماع محور، اقتصاد روستا را رونق مي دهد

رشت - ايرنا - معاون رفاه اجتماعي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: با تحقق گردشگري اجتماع محور ، فقر روستايي كاهش مي يابد و اقتصاد روستا ، شكوفا و رونق مي گيرد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، احمد ميدري روز دوشنبه در مراسم اختتاميه شناسايي طرح گردشگري اجتماع محور (طرح توسعه و توانمندسازي جامعه محور روستايي ) و آغاز عمليات ارائه پروانه فعاليت بهره برداري اقامتگاه هاي روستايي در رشت افزود: اين نوع گردشگري ، كاهش فقر و همبستگي اجتماعي را به دنبال خواهد داشت.
وي در رابطه با ايده طرح گردشگري اجتماع محور از سوي وزارت تعاون ، كار و رفاه اجتماعي و اجراي آن در گيلان اظهار كرد: بهزيستي استان گيلان با كمك تسهيلگران توانست خانه هاي مناطق روستايي كه شرايط جذب گردشگر را دارند، شناسايي كند.
معاون رفاه اجتماعي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي خاطرنشان كرد: گردشگري اجتماع محور نوعي مسافرت است كه گردشگران در منزل مردم بومي اقامت مي كنند و هزينه آن را به ميزبان مي پردازند.
وي با اشاره به مزيت هاي گردشگري اجتماع محور تصريح كرد: در اين نوع گردشگري، هزينه ها بسيار كمتر از اقامت در هتل است از اين رو، مي تواند به گسترش گردشگري بيانجامد.
ميدري اضافه كرد: در گردشگري اجتماع محور ، گردشگر با فرهنگ بومي، تغذيه ، آداب و رسوم منطقه آشنا مي شود و امكان تبادل فرهنگي را ميسر مي سازد و درآمد و منافع گردشگري به خود افراد بومي مي رسد.
وي با اشاره به اهميت گردشگري و بسترهاي لازم براي گسترش آن اظهار كرد: گردشگري اجتماع محور موجب رونق فعاليت هاي كشاورزي روستايي و ايجاد درآمدهاي جانبي براي كشاورزان مي شود.
وي اجراي طرح گردشگري اجتماع محور در گيلان به صورت پايلوت و اجراي آن در ساير مناطق را كار بزرگي دانست و گفت: بايستي با اقدامات و برنامه ريزي اساسي در اجراي اين طرح ، امكان گردشگري مبتني بر فناوري و اجتماع محور را ايجاد كنيم و تا مرحله آخر پيش رويم.
ميدري ادامه داد: اين طرح در راستاي وظايف وزارت تعاون مبني بر رصد و سنجش فقر و ارائه طرح هايي براي كاهش فقر، ارائه شده است.
وي با بيان اينكه در دولت تدبير و اميد اقدامات خوبي در بخش هاي مختلف انجام گرفته، تصريح كرد: در سال 92 گزارش هايي از سوي اين وزارتخانه از جمله فقر درمان و فقر آموزش به دولت ارائه شد و اقداماتي نيز در اين رابطه انجام گرفت.
وي ايجاد پايگاه اطلاعات رفاه ايرانيان را يكي از كارهاي بزرگ دولت عنوان و خاطر نشان كرد: اطلاعات 23 ميليون خانوار ايراني در اين پايگاه به ثبت رسيده كه اين پايگاه و ثبت اطلاعات در آن، عرصه سياست گذاري در همه امور را تغيير مي دهد كه پيش از اين، سياست هاي ما مبتني بر 50 هزار نمونه ( از طريق نمونه گيري) بود.
ميدري يادآور شد: معاونت رفاه اجتماعي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي از مهر ماه 1393 به عضويت كميته فقرزدايي سازمان همكاري كشورهاي اسلامي (كامسك) در آمد و مسئول ارتباط ساير دستگاه هاي اجرايي دولت ايران با اين كميته شده است.
طرح توسعه و توانمندسازي جامعه محور روستايي (گردشگري اجتماع محور) با هدف كاهش فقر و پويايي اقتصادي از ارديبهشت ماه سال جاري در گيلان به اجرا درآمد كه در فار اول، خانه هاي روستايي داراي شرايط جذب گردشگر شناسايي شد.
در فاز دوم اجراي اين طرح قرار است كه با همكاري اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان اين منازل ساماندهي و صاحب پروانه رسمي شوند و بر اساس آيين نامه هاي گردشگري به اين امر بپردازند.
خبرنگار: شادي خورشيدي سدهي ** انتشاردهنده: كبيري
7286/2007