به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حسین سلیمی روز چهارشنبه در نشست خبری اولین اجلاس كمیته های كرسی های نظریه پردازی، نقد و نوآوری در دانشگاه ها اظهار كرد: نگاه ما به این كرسی ها صرفا نشان دادن انجام یك فعالیت فكری نیست، بلكه از نظر ما یك ضرورت حیاتی است كه بدون آن امكان تداوم جریان اندیشه ورزی وجود ندارد.
وی تاكید كرد: دانشگاه نهاد تولید فكر است و می خواهد با راه حل های خود به رفع مشكلات جامعه كمك كند و هنر حل مشكلات و اندیشیدن را آموزش دهد و همه اینها با تقلید و تكرار سخنان دیگران ممكن نیست.
نویسنده كتاب «جهانی شدن» تصریح كرد: علون انسانی بدون نقد، نوآوری و ارائه نظریات جدید معنا ندارد در حالیكه در بسیاری رشته ها به ترجمه های ناقص و تكرار سخنان اندیشمندان دیگر كشورها محدود شده است.
وی یادآور شد: دانستن و تدقیق در سخنان دیگران لازم است اما دانشگاه غیر از این باید برای حل مشكلات جامعه نظریه بیافریند و اگر نتواند گامی در این ضرورت بردارد، علوم انسانی به جریانی وسیع اما بیفایده تبدیل می شود.
سلیمی تاكید كرد: دانشگاه علامه طباطباییی در سه سال گذشته با برگزاری 180 كرسی ترویجی و پنج كرسی مصوب نظریه ها این روند را آغاز كرده كه اصلا كافی نیست و آن را گام كوچكی اولیه ای می داند كه باید به جریان بزرگ اندیشه ورزی تبدیل شود.
*** انواع كرسی های آزاداندیشی و علمی و ترویجی
استاد و پژوهشگر فلسفه و دبیر هیات حمایت از كرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره نیز در این نشست با بیان اینكه هیات مزبور تشكیلاتی زیرنظر شورای عالی انقلاب فرهنگی است، افزود: این هیات از نظریه ها و نوآوری های علمی حمایت و زمینه را برای پژوهشگران و محققان فراهم می كند تا نظریه خود را در معرض نقد قرار دهند.
عبدالحسین خسروپناه تصریح كرد: اگر نظریه پذیرفته شود از نظریه حمایت های حقوقی، مادی و معنوی می كند.
وی افزود: اصطلاح كرسی ها در دانشگاه ها با دو موصوف به كار می رود یكی كرسی های آزاداندیشی كه فعالیتی فرهنگی و در حیطه اختیارات معاونت فرهنگی دانشگاه ها و معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و یكی كرسی های علمی كه معاونت علمی و پژوهشی دانشگاه ها آن را اداره می كنند. این كرسی ها خود به دو دسته كرسی های ترویجی و تخصصی تقسیم می شوند.
وی ادامه داد: افراد در كرسی های ترویجی مقاله خود را در جمعی با حضور یك یا دو نقاد ارائه می كنند و نقد می شود اما داوری و ارائه نمره ندارد. كرسی های علمی تخصصی شورایی ناقدان و داوران دارد كه بعد از استماع سخنان داوران صاحب كرسی از نظریه اش دفاع می كند و شورای داوران تصمیم می گیرد كه ایده ارائه شده نظریه است یا نه، اگر نظریه باشد هیات حمایت از نظریه پردازی، نقد و نوآوری از این نظریه ها حمایت می كند.
خسروپناه همچنین زمان برگزاری اولین اجلاس ملی كمیته های كرسی های نظریه پردازی، نوآوری و نقد در دانشگاه ها را روز دوشنبه 13 دی ماه و با حضور محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، آیت الله علی اكبر رشاد رییس هیات حمایت از كرسی های نظریه پردازی، حسین سلیمی و محمدرضا مخبردزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام كرد و گفت: این اجلاس به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی از ساعت 8:30 تا 12:30 برگزار می شود و در آن روسای دانشگاه ها و اعضای كمیته های دستگاهی كرسی های نظریه پردازی، نوآوری و نقد به بحث و رایزنی در این زمینه می پردازند.
نویسنده كتاب «گستره شریعت» ادامه داد: وظیفه و كاربست این كرسی ها، علمی و پژوهشی است و تمام فعالیت های هیات در آیین نامه ارتقای علمی اساتید و اعضای هیات علمی درج می شود.
وی افزود: هیات حمایت از كرسی های نظریه پردازی، نوآوری و نقد از زمان تشكیل و با وجود تعطیلی دوساله به دلیل كاهش بودجه 28 كرسی موفق را برگزار كرده است كه 13 مورد نظریه، 14 مورد نوآوری و یك مورد نقد بوده است.
** پنج كرسی علوم مختلف
خسروپناه با بیان اینكه پنج كرسی علوم عقلی، علوم نقلی، رفتاری، اجتماعی، هنر ومعماری در این هیات وجود دارد، افزود: این كرسی ها شوراهای علمی دارند كه اساتید و دانشیارهای دانشگاه ها با رزومه موفق به عنوان داوران این كرسی ها حاضر هستند و اگر طرحی در ممیزی اولیه بررسی و تایید شد به هیات داوران و ناقدان ارائه می شود تا به عنوان نظریه پذیرفته یا رد شود.
وی با بیان اینكه برای نمونه نظریه «ابتنا» از آیت الله رشاد یا نظریه «تعامل انسان با فضا در معماری» از مهندس عبدالحمید نقره كار در این كرسی ها طرح و پذیرفته شده، گفت: برگزاری كرسی های علمی با خود دانشگاه ها است و دانشگاه ها صرفا كار ستادی می كنند و فعالیت اصلی در كرسی های علمی را كمیته های دستگاهی با حضور رییس و معاونت پژوهشی دانشگاه انجام می دهند.
به گفته خسروپناه، دانشگاه علامه طباطبایی در سه سال گذشته بیشترین فعالیت را در زمینه كرسی های علمی برعهده داشته و بعد از آن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی رتبه بعدی را دارد.
وی در پاسخ به این سوال كه آیا نظریه های جدید وارد كتب درسی دانشگاهی می شوند، گفت: با توجه به رایزنی با سازمان سمت قرار است این نظریه ها در كتاب های درسی درج شود. حمایت های مادی و معنوی از صاحبنظران نیز انجام می شود، اگر نظریه ای پذیرفته شود به جشنواره فارابی ارائه و از آن تقدیر خواهد شد. بنیاد نخبگان و خود دانشگاه ها از این آثار حمایت می كنند و ضمن اینكه بر اساس آیین نامه جدید ارتقای رتبه اساتیدی كه در این زمینه فعال باشند ارتقا می یابند.
فراهنگ ** 9157 ** 1071 ** خبرنگار: منصوره شوشتری ** انتشار دهنده: امید غیاثوند
رییس دانشگاه علامه طباطبایی:
نظریه پردازی، نقد و نوآوری، بنیادهای تجدید دانشگاه ها هستند
۸ دی ۱۳۹۵، ۱۳:۵۳
کد خبر:
82365008
تهران - ایرنا - رییس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: نظریه پردازی، نقد و نوآوری الزام اداری با صورت ظاهری بروكراتیك نیست، بلكه بنیادی برای تجدید دانشگاه ها است.