۱۴ دی ۱۳۹۵، ۱۵:۲۷
کد خبر: 82372985
T T
۰ نفر
دانشگاه فردوسي مشهد دومين دانشگاه سبز كشور شناخته شد

مشهد- ايرنا-روابط عمومي دانشگاه فردوسي مشهد اعلام كرد: اين ‌ دانشگاه در يك رتبه بندي بين المللي، دومين دانشگاه سبز كشور پس از زنجان شناخته شده است.

به گزارش روز سه شنبه اين روابط عمومي ، دانشگاه فردوسي مشهد در جديدترين نتايج نظام رتبه‌بندي بين‌المللي سبز دانشگاهها(UI Green Word University Ranking ) با كسب چهار هزار و 484 امتياز؛ رتبه جهاني 238 را نيز دارد .
نظام رتبه‌بندي 'گرين متريك' كه با هدف ترويج پايداري در آموزش عالي‏ اقدام به ارزيابي و رتبه‌بندي دانشگاههاي جهان بر اساس معيارها و شاخصهاي مرتبط با مسايل زيست‌محيطي در دانشگاه‌ها مي پردازد، فهرست 516 دانشگاه برتر جهان را در سال 2016 منتشر كرده است كه از ميان دانشگاه‌هاي ايران، سه دانشگاه زنجان، فردوسي مشهد و تهران در نتايج آن حضور دارند.
نظام رتبه بندي جهاني دانشگاهي 'گرين متريك' از شش شاخص كليدي 'محيط زيست و زيرساخت'، 'انرژي و تغييرات اقليمي'، 'مديريت پسماند'، 'آب'، 'حمل و نقل'، و 'آموزش' براي رتبه بندي مؤسسه ها استفاده مي كند.
اين نظام با هدف ارائۀ چشم اندازي جامع از شرايط و سياستهاي مرتبط با محيط زيست و توسعۀ پايدار در دانشگاههاي كشورهاي گوناگون راه اندازي شده است.
گرين متريك ابزاري براي جلب توجه مديران و سياستگذاران در محيطهاي دانشگاهي فراهم آورده و سالانه بيش از 10هزار مؤسسه توسط اين نظام رتبه بندي، ارزيابي و فهرست 500 مؤسسه برتر بر روي وب منتشر مي شود.
دانشگاه فردوسي مشهد به عنوان سومين دانشگاه كشور از نظر قدمت پس از دانشگاههاي تهران و تبريز در حال حاضر شصت و هفتمين سال فعاليتش را سپري مي كند.
بر اساس چشم‌انداز سند راهبردي دانشگاه فردوسي مشهد، اين دانشگاه در سال 1399 يكي از دو دانشگاه برتر جامع كشور در توليد علم، نظريه پردازي و توسعه فناوري، برخوردار از جايگاه معتبر در بين 10 دانشگاه اول جهان اسلام و جزء 500 دانشگاه ممتاز جهان با هويتي اسلامي- ايراني است.
هم اكنون بيش از 20 هزار دانشجو در اين دانشگاه مشغول به تحصيل هستند كه حدود سه هزار و 900 نفر در مقطع دكتري و حدود شش هزار و 500 نفر در مقطع كارشناسي ارشد و بقيه در مقطع كارشناسي مشغول به ادامه تحصيل هستند كه بدين ترتيب بيش از نيمي از دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد را دانشجويان تحصيلات تكميلي تشكيل مي دهند.
بيش از 800 نفر عضو هيات علمي در دانشگاه مشغول فعاليت هستند كه بيش از 780 نفر از آنان داراي مدرك Ph.D. و بيش از 190 نفر از اعضاي هيات علمي دانشگاه داراي رتبه استادي يا پروفسوري هستند.
دانشگاه فردوسي مشهد در راستاي همكاري هاي علمي و آموزشي بين المللي موفق گرديده است بيش از 1300 دانشجوي غير ايراني را از سراسر جهان بپذيرد كه از اين حيث مقام اول را در كشور به خود اختصاص داده است.
1922/ 6012 خبرنگار:كاميار اسماعيل پور** انتشار دهنده: علي حيدر شاه حسيني