۱۷ دی ۱۳۹۵، ۱۳:۴۳
کد خبر: 82376330
T T
۰ نفر
ریاست ایتالیا بر گروه هفت و نشست های مهم این گروه در سال 2017

رم - ایرنا - با آغاز سال2017 میلادی ایتالیا ریاست دوره ای گروه هفت موسوم به G7 را برعهده گرفت. نشست های این گروه تا ماه نوامبر سال جاری ادامه خواهد داشت كه مهم ترین آن در ماه مه با حضور سران كشورها و دولت های كشورهای عضو در جنوب این كشور برگزار می شود.

به گزارش ایرنا، ایتالیا از روز یكشنبه اول ماه ژانویه 2017 میلادی، ریاست دوره ای گروه هفت كشور اول صنعتی جهان با اقتصادی پیشرفته را عهده دار شد. این كشور همچنین از روز دوشنبه دوم ژانویه در شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز حضور یافته و در شش ماه آینده یكی از كرسی های این شورا را در اختیار خواهد داشت.
'پائولو جنتیلونی' نخست وزیر ایتالیا در این ارتباط در شبكه اجتماعی 'توییتر' خود نوشت: صدای ایتالیا با حضور در شورای امنیت در مسیر رسیدن به توسعه پایدار، صلح، و تعهد جهانی در مورد مهاجران قوی تر خواهد بود.
بر اساس زمانبندی اعلام شده از سوی دولت ایتالیا، نشست های گروه هفت به ریاست این كشور تا ماه نوامبر سال جاری ادامه خواهد داشت. در این میان مهمترین نشست گروه هفت در روزهای 26 و 27 ماه مه با حضور سران كشورها و دولت های كشورهای عضو در شهر تائورمینا در جنوب ایتالیا برگزار می شود.
نشست مهم دیگر این گروه با حضور وزرای اقتصاد و دارایی در روزهای 11 الی 13 ماه مه در شهر جنوبی باری برگزار می شود و در آن روسای بانك های مركزی كشورهای عضو به همراه 'ماریو دراگی' رئیس بانك مركزی اروپا نیز شركت خواهند داشت.
از سال 1998 الی 2014 میلادی روسیه نیز در گروه هفت كه امروز شامل كشورهای ایتالیا، فرانسه، آلمان، ژاپن، انگلیس، كانادا و آمریكا است حضور داشته و نام گروه در آن مقطع زمانی گروه هشت بوده است. مسكو به دنبال تحریم های اعمالی بابت الحاق كریمه كه منجر به بحران اوكراین گردیده و از نقطه نظر اروپا و آمریكا نامشروع تلقی می شد، از گروه مذكور كنار گذاشته شد.
تارنمای روزنامه 'اَونیره' در این باره نوشت: علاوه بر نشست سران اروپا برای گرامیداشت شصتمین سالگرد معاهده رم ( كه از سوی جامعه اقتصادی اروپا در سال 1957 میلادی منعقد شد) روز 25 مارس 2017 میلادی در پایتخت ایتالیا برگزار خواهد شد و این نشست مناسبتی مغتنم برای احیای پروژه اروپا بعد از برگزیت، نیز خواهد بود.
نشست های گروه هفت در سال 2017 میلادی به شرح ذیل است:
- نشست وزرای فرهنگ گروه هفت در روزهای 30 و 31 ماه مارس در شهر فلورانس؛
- نشست وزیران انرژی گروه هفت در رزوهای 9 و 10 ماه آوریل در شهر رم؛
- نشست وزرای امور خارجه گروه هفت در رزوهای 10 و 11 ماه آوریل در شهر لوكا؛
- نشست وزرای اقتصاد و دارایی گروه هفت در روزهای 11 الی 13 ماه می در شهر باری؛
- نشست وزیران محیط زیست گروه هفت در روزهای 10 و 11 ماه ژوئن در شهر بولونیا؛
- نشست وزیران صنایع گروه هفت در روزهای 26 و 27 ماه سپتامبر در شهر تورینو؛
- نشست وزیران آموزش و پرورش، دانشگاهها و تحقیقات گروه هفت در روزهای 28 و 29 ماه سپتامبر در شهر تورینو؛
- نشست وزرای كار گروه هفت در روزهای 30 سپتامبر و 1 اكتبر در شهر تورینو؛
- نشست وزرای كشاورزی گروه هفت در روزهای 14 و 15 ماه اكتبر در شهر برگامو؛
- نشست وزیران بهداشت و درمان گروه هفت در روزهای 5 و 6 ماه نوامبر در شهر میلان.
اروپام**461 ** 1583 **
انتشار دهنده: محمدرضا عرفانیان