۱۹ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۰۳
کد خبر: 82378393
T T
۰ نفر
صادرات غیرنفتی آذربایجان غربی به 313 میلیون دلار رسید

ارومیه- ایرنا- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: امسال یك میلیون و 191 هزار تن كالا به ارزش حدود 313 میلیون دلار از این استان به كشورهای مختلف صادر شده است.

جعفرصادق اسكندری روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینكه میزان صادرات كالا از این استان به كشورهای مختلف از نظر حجم 11درصد افزایش داشته است، اضافه كرد: مهمترین كالاهای صادراتی از این استان، كفپوش، سیمان، كالاهای مورد مصرف در سقف و نما، مویز، آبمیوه، كنسانتره و میوه هایی نظیر سیب، انگور و هندوانه، بیسكویت و رب گوجه فرنگی است.
وی به كاهش 82 درصدی صادرات از مرز سرو به خاطر وضعیت نامناسب امنیتی آن طرف مرز اشاره كرد و گفت: ارزش صادرات از این مرز پارسال 128 دلار بود ولی امسال به 6 میلیون دلار كاهش یافته است.
وی با اشاره به سهم 53 درصدی عراق در مقاصد صادراتی آذربایجان غربی اظهار كرد: كالاهای صادراتی از این استان علاوه بر عراق به كشورهای تركیه، افغانستان، گرجستان و تركمنستان صادر شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در خصوص وضعیت واردات این استان نیز گفت: در سال جاری در مجموع 337 هزار تن كالا از گمركات به این استان وارد شده كه ارزش آنها 616 میلیون دلار برآورد شده است.
اسكندری افزود: مهمترین كالاهای وارداتی به استان شامل موز، موتور گیربكس آسانسور، تخته فیبر، لوازم موتورهای صنعتی، اجزا و قطعات تریلر و وسایل نقلیه، كولر گازی 2 تیكه، نخ چند لایه و آلیاژهای آلومنیوم بوده است.
وی اضافه كرد: امسال به علت واردات موز، كشور اكوادور یكی از كشورهایی است كه بیشترین واردات را از آن داشته ایم و علاوه بر آن می توان كشورهای دیگری نظیر تركیه، چین، ایتالیا و آلمان را اضافه كرد.
وی با اشاره به برنامه توسعه صادرات غیرنفتی آذربایجان غربی در پنج سال آینده اظهار كرد: طبق برنامه ریزی ها در نظر داریم میزان صادرات كالا و خدمات را از استان به 2 میلیارد دلار در سال 1399 برسانیم كه از این میزان یك میلیارد و 800 میلیون دلار به صادرات كالا و 200 میلیون دلار نیز به صادرات خدمات اختصاص دارد.
وی ادامه داد: در این برنامه ریزی افزایش 17.8 درصدی سالانه برای صادرات كالا و رشد 12.8 درصدی سالانه برای صادرات خدمات در نظر گرفته شده است.
وی بیان كرد: تشكیل میزهای تخصصی كشورهای مختلف در استان، اعزام و پذیرش هیات های تجاری، پیگیری ایجاد گمركات تخصصی از جمله فرش، روغن موتور، ساماندهی كارت های بازرگانی، پیگیری تشكیل شركت های مدیریت صادرات و پیگیری الحاق كالاهای مزیت دار صادراتی در لیست تعرفه های ترجیحی با كشورهای مختلف از جمله برنامه های توسعه صادرات از استان به شمار می روند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی تنوع بخشی به كالاهای صادراتی از استان را یكی دیگر از برنامه های استان در راستای توسعه صادرات عنوان كرد و گفت: قصد داریم با این تنوع بخشی انواع لبنیات، عسل طبیعی، عرقیات گیاهی، انواع ترشی، انوع شیرینی و انواع سنگ را به سبد صادراتی استان اضافه كنیم.
به گزارش ایرنا، قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی طی روزهای اخیر نیز یكی از مشكلات توسعه صادرات استان به ویژه در بخش كشاورزی را بسته بندی عنوان كرده است.
بخش عمده صادرات آذربایجان غربی به صورت زمینی انجام می شود و برخی ناامنی ها در كشورهای تركیه و عراق از جمله مشكلات صادراتی این استان به شمار می رود.
آذربایجان غربی 960 كیلومتر مرز مشترك، 9 گمرك و پنج بازارچه مرزی با كشورهای تركیه، عراق و جمهوری خودمختار نخجوان دارد.
2093/3072 ** خبرنگار: صابر چهرقانی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
۰ نفر