به گزارش رویترز، شركت های هواپیماسازی ایرباس و بویینگ در دو دهه گذشته رقابت شدیدی در ثبت سفارش داشته اند و كاملا مشخص بود كه كدامیك می تواند به دستاوردهای خود در این بازار رقابتی 120 میلیارد دلاری مباهات كند.
روز چهارشنبه شركت ایرباس بااعلام اینكه 731 سفارش برای سال 2016 ثبت كرده است مكان برتر را از آن خود كرد. بویینگ یك هفته پیش گفته بود كه 668 سفارش گرفته است.
رویترز افزود: در این میان این ایران است كه مشخص می كند كدام یك از این دو شركت تاج سرروی را در بازار هواپیما بر سر بگذارد. ایران با خارج شدن از دهه ها تحریم اكنون قصد ثبت میلیاردها دلار سفارش برای خرید هواپیماهای جدید دارد و به علت شكننده بودن وضعیت تقاضا در جاهای دیگر، بازگشت ایران به بازار هواپیما وزن بی سابقه ای دارد.
اما درحالی كه شركت ایرباس تمام 100 هواپیمای سفارش گرفته برای فروش به ایران را به جز دو تای آنها را در فهرست سفارش های خود آورده است ، شركت آمریكایی بویینگ 80 هواپیمای فروخته شده به ایران (طبق سفارش فروش) را در فهرست خود نیاورده است.
روشن نیست كه چرا ایرباس بطور رسمی سفارش های ایران را ذكر كرده اما بویینگ این كار را نكرده است و هر كدام از این شركت ها از چه معیارهایی این تصمیم را اتخاذ كرده اند.
این درحالی است كه ایرباس در زمینه تحویل سفارش ها هم از بویینگ جلو است و روز چهارشنبه اولین جت ایرباس را تحویل داد در حالی كه هواپیماهای بویینگ از سال 2018 تحویل می شوند.
هیچكدام از این دو شركت به تماس های رویترز در این زمینه پاسخ ندادند.
یك منبع نزدیك به بویینگ گفت كه در این شركت آمریكایی شگفتی وجود دارد كه چرا ایرباس توانسته تمام سفارش های خود از ایران را ثبت كند.
منابع آگاه در ایرباس نیز كه خواستند نامشان ذكر نشود تاكید كردند كه اعداد و ارقام پایان سال این شركت با دقت كامل حسابرسی شده است.
تحلیلگران می گویند تصمیم درباره گزارش دادن رسمی چنین سفارش هایی در آمار سالانه تا حدی بستگی به وضعیت مجوزهای صادراتی آمریكا دارد كه هر دو شركت به آن نیاز دارند.
افراد نزدیك به این قراردادها می گویند هرچند هر دو شركت هواپیماسازی بزرگ مجوزهای صادرات را از آمریكا برای فروش به ایران دریافت كرده اند اما فقط تعدادی از آنها كل دوره زمانی تحویل سفارشها تا سال 2028 را پوشش می دهند. هر دو شركت باید درخواست تمدید این مجوزها را برای بخشی از سفارش های خود بدهند.
رویترز افزود: در این حال هر چند بویینگ در زمینه تحویل سفارش ها از ایرباس عقب مانده اما تحلیلگران می گویند درصورتی كه بویینگ بتواند از حضور ایرباس در ایران برای پیشبرد قراردادهای خود در مواجهه با مخالفت جمهوریخواهان در آمریكا استفاده كند ، این مساله می تواند در نهایت به نفع بویینگ باشد.
به گزارش ایرنا ، 'فابیس برژیر' مدیرعامل شركت هواپیماسازی اروپایی ایرباس گفت: در مذاكراتی كه با شركت 'ایران ایر' در دی ماه سال گذشته انجام دادیم برای تحویل 100 فروند هواپیمای ایرباس جدید به توافق رسیدیم و روابط خود را با ایران پس از 40سال تجدید كردیم.
وی عصرپنجشنبه در مراسم ورود یك فروند هواپیمای ایرباس به ناوگان هوایی ایران در فرودگاه مهرآباد تهران، گفت: امروز شاهد ورود نخستین هواپیمای A321 ( اِی 321) به ناوگان ایران ایر بودیم كه با بالاترین استانداردهای راحتی مسافران در ایرباس ساخته شده است.
برژیر افزود: ناوگان ایران ایر نه تنها جایگاه پیشتازی شركت ایرباس در صنعت هوانوردی غرب آسیا خواهد بود، بلكه نقش برجسته خود را در بازارهای جهانی و دنیا به خوبی ایفا خواهد كرد.
برژیر ادامه داد: سرآغاز همكاری های ما با ایران ایر به سال 1356 بر می گردد كه ایران ایر 6 فروند هواپیمای پهن پیكر A300 (اِی 330) سفارش داد. حالا نزدیك به 40 سال بعد، رابطه خود را بار دیگر با ایران ایر تجدید كرده ایم، ضمن اینكه همكاری های ما با ایران ایر در زمینه آموزش خلبانان، عملیات فرودگاهی و مدیریت ترافیك هوایی نیز گسترش خواهد یافت.
اروپام**1078** مترجم: بابك جعفری- انتشار دهنده: محمد حسن دوستارگان
رویترز: ایران تاج بخش صنعت هواپیما/ ایرباس برنده می شود یا بویینگ؟
۲۵ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۰۳
کد خبر:
82385974
تهران - ایرنا - خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: بازگشت ایران به بازار خرید هواپیما پس از خروج از تحریم ها، با توجه به شكننده بودن سفارش خرید هواپیما از كشورهای دیگر، موجب شده كه خریدهای ایران تعیین كننده برنده در رقابت دیرین میان ایرباس و بویینگ باشد.