۲۵ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۴۲
کد خبر: 82386057
T T
۰ نفر
مجموعه تاریخی خیرآباد نیازمند اعتبار برای مرمت است

گچساران- ایرنا- معاون اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كهگیلویه و بویراحمد گفت: مجموعه تاریخی خیرآباد در شهرستان گچساران نیازمند 17 میلیارد ریال اعتبار برای مرمت و بازسازی است.

مسعود شفیعی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مجموعه تاریخی خیرآباد شامل سه پل و یك چهارطاقی است كه مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی است.
وی بیان كرد: چهار طاقی خیرآباد و یك پل مربوط به دوره ساسانی و 2 پل دیگر مربوط به دوره‌های اشكانی و اسلامی است.
معاون اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كهگیلویه و بویراحمد تصریح كرد: 11 میلیارد ریال از این اعتبار برای مرمت و بازسازی پل ساسانی، و 6 میلیارد ریال نیز برای چهار طاقی خیرآباد مورد نیاز است.
شفیعی گفت: این بنای ارزشمند تاریخی چهار بار از سال 1369 تاكنون مرمت شده، اما به دلیل قدمت و ارزش آن نیازمند صیانت و توجه بیشتری است.
وی با اشاره به صیانت بناهای تاریخی در حفظ هویت ملی و اینكه تعداد زیادی گردشگر از این یادگار ارزشمند ایرانیان باستان دیدن می‌كنند بر اختصاص اعتبار برای احیای مجموعه باستانی خیرآباد تأكید كرد.
این مجموعه تاریخی در جاده بهبهان به دهدشت، در منطقه خیرآباد علیا در نزدیكی گچساران از توابع استان كهگیلویه و بویراحمد واقع شده كه جزء میراث فرهنگی ثبت ملی شده كشور است.
كارشناسان می گویند: مجموعه آثار تاریخی منطقه خیرآباد یادگار 350 سال شكوه و رونق اقتصاد كشور در ایران باستان است.
این اثر تاریخی شامل پل‌ها و چهارطاقی‌هایی برای سهولت عبور كاروانیان در جاده ارتباطی گچساران به بهبهان احداث شده است.
چهارطاقی خیرآباد بنا به اقوال مشهور آتشكده بوده است.
پل‌ها نیز برای عبور آب، اسكان كاروان‌ها و تردد ساخته شده است.
این سازه‌ها در جاده ارجان كه دروازه تجارت ایران از خلیج فارس به جاده ابریشم بود در دوره اردشیر بابكان احداث شده است.
چهارطاقی در معماری به كالبدی با زمینه چهارگوش و پوشش گنبدی، متشكل از چهار پایه و یك طاق گنبدی بر روی آن، با چهار ورودی طاق دار گفته می‌شود.
هر چهار پایه و چهارطاق این بنا سالم هستند.
مصالح اصلی به كار رفته در ساخت این بنا، سنگ، گچ و لاشه است كه در طول صدها سال گنبد بزرگ و حجیم بنا را حفظ كرده است.
چهارطاقی خیرآباد با چهار فیل گوش پوشیده و طاق روی آن احیا شده است و علاوه براین بنا، در اطراف آن تأسیسات دیگری نیز دیده می‌شود.
این بنای تاریخی در فاصله 50 كیلومتری از شهر دوگنبدان به سمت بهبهان در منطقه خیر آباد و در یك كیلومتری شمال روستای ده وه و در مسیر راه شاهی آن دوران در جانب چپ رودخانه خیرآباد قرار دارد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گچساران گفت: این شهرستان دارای 137 اثر میراث فرهنگی ثبت شده است كه مجموعه تاریخی خیرآباد مهمترین آثار تاریخی این شهرستان است.
هومن عنایی افزود: این آثار مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی بوده است.
وی پل خیری محمد خان و قلعه بابا كلان، كاروانسرای خان عوض صفوی، قلعه آرو كهنه و گنبد لیشتر از آثار به جامانده دوره قبل از اسلام در این شهرستان است.
عنایی در ادامه ابراز كرد: 9 اثر تاریخی در این شهرستان در حال تخریب است و نیازمند اعتبار برای بازسازی و نگهداری دارد.
عنایی این آثار را شامل اثر تاریخی كاروان سرای خان عوض صفوی، قلعه آرو كهنه، كوشك گدنگون، گنبد لیشتر، گنبد بابا كلان، پل خیری و محمد خان، قلعه شامبراكان و ده برج ذكر كرد.
عنایی تصریح كرد: سیاست اصلی اداره میراث فرهنگی نهادینه كردن فرهنگ حفظ و احیای آثار تاریخی به دست مردم است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گچساران گفت: با این فرهنگ سازی مردم به عظمت هویتی و تمدنی خود پی برده و در راستای حفظ هویت خود، فرهنگ حفظ آثار را اشاعه خواهند كرد.
شهرستان 120 هزار نفری گچساران در جنوب غربی كهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/6110