شهرداری ها اولویت های محیط زیستی خود را مشخص كنند/بالا بودن ذرات ٢.٥ میكرون درشب

تهران- ایرنا- معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شهرداری ها موظف هستند اولویت های محیط زیستی خود را مشخص وعوارض آلایندگی را صرف برطرف كردن مشكلات این بخش كنند.

به گزارش خبرنگارعلمی ایرنا، سعید متصدی روز یكشنبه در نشست خبری به مناسبت روز هوای پاك افزود: بیش از چهار هزار واحد صنعتی در فهرست سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد كه موظف به پرداخت 0.5 درصد عوارض آلایندگی هستند.
وی ادامه داد: پیش بینی می شود سالانه بین سه تا پنج هزار میلیارد تومان درآمد عوارض آلایندگی باشد كه به حساب شهرداری های كشور واریز می شود بنابراین منبع درآمدی خوبی برای این نهاد به حساب می آید.
وی تاكید كرد:انتظار ما این است كه این میزان درآمد صرف برطرف كردن مشكلات محیط زیستی شود اما عملا چنین اتفاقی نمی افتد.
متصدی اظهار كرد:به عنوان مثال درحال حاضر كه مشكل آلودگی هوا داریم هزینه كرد این عوارض از سوی شهرداری باید برای كاهش منابع آلاینده باشد یعنی باید اولویت خود را توسعه حمل و نقل عمومی قرار دهد نه اینكه بر روی ساخت و ساز و یا ساخت بزرگراه ها هزینه كند.
وی با اشاره به اینكه سال گذشته ٧٠٠ میلیارد تومان از عوارض آلایندگی محقق شد، گفت: وظیفه سازمان محیط زیست سنجش آلودگی و اعلام آن به سازمان امورمالیاتی است.

***بالا بودن ذرات ٢.٥ میكرون در شب
متصدی گفت: یكی از مسائلی كه در آلودگی هوای شهرها نقش زیادی دارد و كمتر به آن توجه شده ساخت و سازها و موارد مرتبط با آنها است.
وی افزود:عمرمستحدثات چه ساختمان های مسكونی و چه غیره، به دلیل افزایش قیمت زمین و فروش تراكم در تهران پایین آمده است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر تا چند سال گذشته عمر ساختمان ها ٣٠ سال بود امروزه به زیر ٢٠ سال و گاهی زیر ١٥ سال رسیده است.
متصدی اظهار كرد: مساله مهم در این میان آلودگی ناشی از تخریب و ساخت است همچنین تردد كامیون ها برای تخلیه نخاله و ورود مصالح است .
وی افزود: بیشتر كامیون ها نیز فرسوده و دارای عمر ٣٠ تا ٤٠ سال هستند كه تردد آنها موجب بالا رفتن ذرات 2.5 میكرون در شب می شود.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در مطالعه ای كه در این زمینه انجام شد نشان می دهد در زمان تردد كامیون ها در تهران كه از ساعت ٢٢ اغاز می شود میزان ذرات معلق ٢.٥ میكرون در ساعات ٢٣ و ٢٤ نسبت به روز بیشتر است .
وی گفت: ١٠٠ هزار كامیون در این راستا در تهران هنگام شب تردد می كند بر همین اساس پایش شبانه ایجاد كردیم و انتظار داریم نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی در این زمینه به سازمان محیط زیست كمك كنند. ساماندهی این كامیون ها جزو وظایف راهنمایی و رانندگی است.

*** با هم به سوی هوای پاك
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:29 دی ماه روز ملی هوای پاك است و از آغاز روی كار آمدن دولت یازدهم چهارمین سال هوای پاك را سپری می كنیم كه در این راستا همایشی در سازمان محیط زیست برگزار می شود.
وی افزود: از روز ملی هوای پاك سال گذشته تا امسال سازمان محیط زیست اقدامات زیادی انجام داده است و تلاش كرده تمام نهادها و سازمان ها را در راستای حفظ محیط زیست و كاهش آلودگی هوا هماهنگ كند.

*** دولت مصوبه خود را درباره موتورسیكلت های كاربراتوری تغییر نداده است
متصدی گفت: دولت و سازمان محیط زیست در یك سال هوای پاك چالش های محیط زیستی زیادی را پشت سر گذاشته است كه یكی از آنها چالش با صنعت موتورسیكلت های كاربراتوری بود كه موفق به حذف یك فناوری كهنه از این سیستم صنعتی شدیم.
وی افزود: با همكاری وزارت صنعت معدن و تجارت از اول مهرماه 95 موفق به توقف تولید موتورسیكلت های كاربراتوری شدیم ، این موضوع منتقدان و موافقات زیادی داشت حتی در برهه ای از زمان تلاش كردند این موضوع را زیر سوال ببرند از جمله اینكه گفتند دولت مصوبه خود را تغییر داده است و قرار است 300 هزار و به روایتی 600 هزار موتورسیلكت كاربراتوری وارد چرخه مصرف شود.
متصدی تاكید كرد: اما نه دولت مصوبه خود را تغییر داد و نه اینكه سازمان حفاظت محیط زیست از اول مهر 95 مجوزی برای شماره گذاری موتورسیلكت های كاربراتوری صادر كرده است.
وی گفت: یك موتورسیكلت پنج برابر یك خودرو آلودگی تولید می كند ، 11 میلیون موتورسیكلت در كشور وجود دارد كه در تهران 3.5 میلیون موتور تردد می كند بنابراین بر اساس 11 میلیون موتورسیكلت در كشور معادل 55 میلیون خودرو آلودگی تولید می كند در صورتی كه در حدود 18 میلیون خودرو در كشور وجود دارد.

*** دو مصوبه كاربردی برای كاهش آلودگی هوا
متصدی اظهار كرد: دولت یازدهم تاكنون مصوبات زیادی مرتبط با محیط زیست و آلودگی هوا چه به طور مستقیم و چه غیر مستقیم مرتبط با این مساله تصویب كرده است اما 2 مصوبه بسیار راهبردی یكی در سال 93 با عنوان راهكارهای كاهش آلودگی هوا و دیگری در تیر 95 با عنوان اقدامات كوتاه مدت برای كلانشهرها را به تصویب رسانده است.
وی افزود: در این مصوبات 19 فعالیت عمده و بسیار اثرگذار در قالب این مصوبات انجام شد و نكته دیگر تعهد و الزام دولت به اجرای مصوبات است كه نتایج آنرا مشاهده شد ، به عنوان مثال معاینه فنی ، كنترل كاتالیست و بهبود عملكرد خودروهای در حال تردد برخی از اقدامات صورت گرفته در این راستا است.
متصدی گفت: همچنین در حال بهره برداری از سیستم یكپارچه معاینه فنی ( سیمفا) هستیم ، 440 مركز معاینه فنی به این سیستم متصل هستند ، ساختار آن ایجاد شده اما باید عملكرد آن درست شود، به عنوان مثال حدود مجاز خودروها در معاینه فنی كه در قبل تصویب شده بود عملمكرد مناسبی نداشت یعنی كاتالیست كنترل نمی شد اما در سال 94 این حدود مجاز را تغییر دادیم و اجرای آن اكنون در سیتسم سیمفا در حال بررسی است.
وی گفت: عمر كاتالیست و كنیستر در حدود مجاز قبلی دیده نشده نبود اما در این حدود مجاز معاینه فنی جدید دیده شده است.
متصدی افزود: همچنین كاهش زمان معاینه فنی از 5 سال به دو سال نیز در دستور كار قرار دارد و در مصوبه مربوط به این بخش یك سال برای خودروهای شخصی و دو سال برای خودروهای عمومی دیده شده است.

*** نوسازی بیش از 12 هزار تاكسی فرسوده در تهران
متصدی به خروج تاكسی های فرسوده از چرخه مصرف اشاره كرد و گفت: از دی ماه سال گذشته تاكنون دولت برای این كار اعتبار خوبی گذاشته است ، در طرح اولیه باید 90 هزار تاكسی فرسوده در كشور از رده خارج می شد كه در تاكنون 67 هزار نفر برای تعویض ثبت نام كرده اند و از این تعداد 38 هزار تاكسی تحویل داده شد، در تهران نیز 15 هزار تاكسی فرسوده وجود دارد كه از این تعداد 12 هزار و 500 تاكسی نوسازی شدند و باقیمانده ها هم به علت مشكلات رانندگان مانند نداشتن چك و غیره تاكنون انجام نشده است.
متصدی افزود: از رده خارج كردن اتوبوس های فرسوده نیز در دست است كه قرار است با استفاده از تسهیلات اعطایی با سود پایین و تخفیف خودروسازان اجرایی شود كه این كار نیز در حال انجام است.

*** ساماندهی خودروهای دیزلی فرسوده
وی گفت: دولت ساماندهی خودروهای دیزلی فرسوده را نیز در دستور كار خود دارد و در این راستا مصوبه خوبی داشته است كه بر اساس آن تردد خودروهای دیزلی فرسوده در شهرها در 24 ساعت مشمول جریمه 50هزار تومانی می شود.

*** پلمپ 36 واحد صنعتی در استان تهران
وی با اشاره به ایجاد طرح پایش ضربتی در تهران گفت: در این راستا حدود 6 هزار واحد صنعتی علاوه بر پایش روزانه مورد پایش ضربتی نیز قرار گرفتند كه از این تعداد دو هزار و 300 واحد اخطار، 831 واحد خود اظهاری، 145 واحد معرفی به دادگاه و 36 واحد نیز پلمپ شدند.
متصدی افزود: استانداری تهران در این زمینه كمك زیادی به سازمان حفاظت محیط زیست كرده است و سازمان به تبع این فعالیت مضاعف برای كاهش آلودگی هوا اجرای آن به كلانشهرها ابلاغ كرد، همچنین تلاش كردیم در قالب یك لایحه جدید اصلاحات انجام دهیم و در قانون برنامه ششم توسعه نیز آیین نامه ای داشته باشیم.

*** توزیع سوخت یورو 4 در شهرهای كوچك در دستور كار
متصدی گفت: در تمام كلانشهرهای كشور توزیع سوخت با استاندارد یورو 4 انجام می شود، علاوه بر آن توزیع سوخت یورو 4 در برخی شهرهای كوچك نیز جزو برنامه های سازمان محیط زیست است.
وی با اشاره به اینكه اكنون در برخی شهرهایی كه در مسیر كلانشهرها قرار دارند سوخت استاندارد یورو 4 توزیع می شود افزود: اكنون در تمام شهرهای استان مركزی یورو 4 تزویع می شود، در قم آغاز شده و در شهرهای مسیر تهران مشهد نیز بسیاری از شهرها بنزین یورو 4 توزیع می شود.
متصدی گفت: تلاش می كنیم تا پایان سالجاری و اوایل سال آینده 60 تا 70 درصد كشور را با بنزین یورو 4 پوسش دهیم ، همچنین در تلاشیم تا سوخت گازوییل را نیز مدیریت كنیم.

*** توزیع 100 درصدی گاز در نیروگاه ها
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار كرد: در تمام نیروگاه ها گاز طبیعی توزیع می شود، در دو سال گذشته میزان توزیع گاز نسبت به سال 92 حددو 34 درصد بود و مصرف مازوت اكنون به زیر 10 درصد رسیده است ، محاسبه امسال ما 8 درصد بود كه با در نظر گرفتن مشكل قطعی گاز از سوی تركمنستان همان 10 درصد بود.

*** كاهش روزهای ناسالم در تهران
وی گفت:تا 18 دی ماه سال 92 تعداد روزهای ناسالم 160 روز بود كه این رقم تا 18 دی ماه سالجاری 63 روز بوده است یعنی حدود سه ماه وضعیت هوا بهتر بود. در اصفهان نیز در این مدت تعداد روزهای ناسالم از 257 روز به 52 روز كاهش یافت.
وی تاكید كرد:در راستای كاهش آلودگی هوا برای اولین بار در كشور نیروگاهی در تبریز تعطیل شد، نیروگاه های شهید رجایی قزوین، منتطر قائم و توس مشهد به صورت مختلط و یا 100 درصد گاز سوز شده اند ، قائم كرج و رجایی به صورت كامل گاز سوز و شازند اراك نیز حدود 10 درصد مازوت مصرف می كند.
متصدی گفت: فقط دو نیروگاه در ایرانشهر و زرند وجود دارد كه حدود 20 تا 25 مگاوات برق تولید می كنند و نمی توانند گاز سوز شوند كه درخواست تعطیلی آنها را داده ایم.
وی افزود: 188 ایستگاه سنجش آلودگی در كشور فعالیت می كند ، هزینه نگهداری هر ایستگاه 40 میلیون تومان است و سالانه مبلغی حدود 8 میلیارد تومان می شود كه با در نظر گرفتن بودجه سازمان محیط زیست رقم زیادی است اما با تمام این مشكلات تلاش می كنیم تمام ایستگاه ها در طول سال فعال باشند، همچنین 44 ایستگاه پایش رودخانه ای نیز داریم.

*** كاهش سود بازرگانی خودروهای هیبریدی
متصدی گفت: با هدف ورود خودروهای هیبریدی در راستای كاهش آلودگی هوا در سال 93 سود بازرگانی خودروهای هیبریدی صفر شده است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: چند مجوز برای تولید موتورسیكلت های برقی صادر كرده ایم كه در حال تولید هستند.
وی اظهار كرد: فناوری جدید مورد قبول سازمان محیط زیست برای تولید موتورسیكلت فقط انژكتوری است،
بنابراین اگر موتور انژكتوری بخواهد در كشور شماره گذاری شود باید حتما موتوری كه از مبدا وارد می كند انژكتوری باشد اینكه موتوری غیر انژكتوری وارد كند و بخواهد با تعویض قطعه ای آنرا انژكتوری كند مورد قبول سازمان محیط زیست نیست.
متصدی در باره موتورسیكلت های برقی نیر گفت: مشكل در این بخش تفاوت قیمت است بنابراین با همكاری وزارت صنعت معدن تجارت در تلاش برای متعادل كردن قیمت آن هستیم، در مورد این موتورسیكلت ها مساله تولید باتری لیتیومی بود كه با وزارت دفاع موفق به ساخت آن شده است بنابراین تاثیر زیادی در كاهش قیمت خواهد داشت.

*** مصرف روزانه 500 میلیون متر مكعب گاز در بخش خانگی
وی افزود: روزانه 500 میلیون متر مكعب گاز در بخش خانگی و 160 میلیون متر مكعب نیاز در بخش نیروگاهی است كه اگر حرارت در خانه ها یك تا دو درجه كاهش یابد گاز نیروگاه ها به طوركامل تامین می شود.
متصدی گفت: پیش بینی ما این است نیاز مصرف گاز در منازل بین 300 تا 350 میلیون متر مكعب است و اگر مردم به خاطر شعله شومینه موجب هدر رفت 95 درصد انرژی نشوند گاز نیروگاه ها به طور كامل تامین می شود ، در واقع یك صرفه جویی 10 تا 15 درصدی كارساز خواهد بود.

*** معرفی سازمان های برتر در مصرف انرژی
وی اظهار كرد: سازمان محیط زیست در راستای كاهش آلودگی هوا و مصرف انرژی ، كارنامه سبز سازمان ها را از آنها می خواهد كه بر این اساس 8 دستگاه رتبه اول، یك دستگاه دو، یك دستگاه سه و دو سازمان نیز رتبه چهارم را كسب كردند.
علمی *** 9014**1440
خبرنگار: كیمیا عبدالله پور** انتشار: معصومه گلشن
۰ نفر