۲۷ دی ۱۳۹۵، ۸:۲۳
کد خبر: 82388498
T T
۰ نفر
طرح هادی 70 درصد از روستاهای بخش مركزی بجنورد نیازمند بازنگری است

بجنورد- ایرنا- بخشدار بخش مركزی بجنورد گفت: طرح هادی در 70 درصد از روستاهای این بخش نیازمند بازنگری است اما تاكنون اقدامی در این باره انجام نشده است.

محمدعلی نودهی یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با وجود تاكید استاندار وقت در سال گذشته، هنوز اقدامی برای تهیه سمت توسعه و بازنگری طرح های هادی در روستاها انجام نشده و طرح های تهیه شده برای روستاها مربوط به 15 سال گذشته است.
وی افزود: بنیاد مسكن انقلاب اسلامی به عنوان متولی تهیه و بازنگری طرح های هادی، مكلف شده است كه برای تامین زمین مسكن جوانان، سمت توسعه روستاها را تعریف كند اما این بنیاد اعلام كرده است كه اعتبار كافی برای این كار ندارد.
وی افزود: اكنون ساكنان 70 درصد از 80 روستای بخش مركزی بجنورد، برای ساخت مسكن با كمبود زمین روبه رو شده اند و مشكل كمبود زمین آنان را وادار به مهاجرت و یا ساخت و ساز در خارج از حریم طرح هادی و ساخت های غیرمجاز كرده است.
نودهی اظهار داشت: در روستاهای اطراف شهر بجنورد، راه و شهرسازی باید زمین مورد نیاز برای سمت توسعه روستاها را در اختیار قرار دهد و در سایر روستاها اداره كل منابع طبیعی بر اساس نیاز زمین هایی را به سمت توسعه روستاها اختصاص می دهد اما پیگیری ها در این باره مناسب نبوده است.
وی گفت: ساخت و سازهای غیرمجاز در خارج از حریم روستای محمدعلی پهلوان، نمونه ای از مشكلات است كه به علت كمبود زمین و تعریف نشدن سمت توسعه اتفاق افتاده البته اقداماتی در این باره در حال انجام است اما روند كندی دارد.
به گفته وی 150 واحد مسكونی خارج از محدوده روستای محمدعلی پهلوان به صورت غیرمجاز ساخته شده است.
بخشدار بخش مركزی بجنورد گفت: در برخی از روستاها زمین مستثنیات و زمین های طبیعی برای واگذاری به سمت توسعه وجود دارد كه نیاز است تا بنیاد مسكن در این باره پیگیری داشته باشد اما به گفته این بنیاد، كمبود اعتبار سبب شده تا بازنگری و تعریف سمت توسعه در روستاها با مشكل روبه رو شود.
مدیر بنیاد مسكن انقلاب اسلامی شهرستان بجنورد هم گفت: اكنون سمت توسعه برای حدود 70 درصد از روستاها تعریف شده است و در این روستاها آمادگی واگذاری زمین به متقاضیان ساخت مسكن وجود دارد.
رضا جبار ایمانی اظهار داشت: مابقی روستاهاهم به علت نبود و یا كمبود زمین های منابع طبیعی با مشكل روبه رو شده است زیرا برخی از این روستاها در میان زمین های زراعی و باغی محصور شده و تغییر كاربری زمین های كشاورزی به مسكونی به سادگی میسر نیست.
وی افزود: بازنگری طرح هادی نیز امری هزینه بر و نیازمند اعتبار است و البته تاكنون طرح هادی برخی از روستاها بازنگری شده و با مساعدت فرمانداری، در این زمینه اعتبار دیده شده است اما، انجام این بازنگری ها نیازمند اعتبار بیشتر است.
جبارایمانی گفت: اكنون برخی از روستاها با وجود اینكه زمین برای سمت توسعه تامین شده و قابل واگذاری است، مردم به سمت تصرف زمین های ملی و تغییر كاربری عرصه های طبیعی سوق یافته اند.
وی تصریح كرد: این امر در روستاهای شهرستان راز و جرگلان مشاهده می شود و مردم به جای ساخت و ساز در زمین هایی كه برای سمت توسعه تعریف شده، اقدام به تصرف زمین های ملی كرده اند.
6042 انتشاردهنده: سیدحسین قدسی