۲۸ دی ۱۳۹۵، ۹:۰۷
کد خبر: 82390010
T T
۰ نفر
اهالی گلستان شهربجنورد: بوی متعفن فاضلاب امان ساكنان را بریده است

بجنورد- ایرنا- ساكنان شهرك گلستان شهر در شمال غربی شهر بجنورد از بالا آمدن فاضلاب چاه ها و جاری شدن آن در محیط این مجموعه مسكونی بشدت گلایه مندند و خواستار كمك مسئولان برای رفع این مشكل هستند.

شماری از ساكنان این شهرك سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار كردند: چاه های حفر شده در این مجموعه مسكونی عمق كمی دارد و اكنون با گذشت زمان نه چندان زیاد، پر شده و ساكنان را كلافه كرده است.
یكی از ساكنان می گوید: چاه های فاضلاب در بیشتر بلوك ها پر شده است و فاضلاب در محوطه و حتی در چاه های آسانسور رها می شود.
نظری اظهار می دارد: اوایل فكر می كردیم لوله فاضلاب دچار شكستگی شده و فاضلاب بیرون زده اما كم كم مشكل بیشتر شد و دیدیدم بیشتر چاه ها پر شده و فاضلاب در محیط رها می شود.
وی می افزاید: هنوز مدت زمان زیادی از سكونت ما در این مجموعه مسكونی نمی گذرد پر شدن چاه ها برای ما غیر قابل تصور است. هردو هفته یك بار چاه هارا تخلیه می كنیم اما دیگر هزینه ها ما را كلافه كرده است.
یكی دیگر از ساكنان می گوید: خاك زمین این منطقه قدرت جذب ندارد و چاه های جذبی در این منطقه جواب این جمعیت را نمی دهد.
محمدی می افزاید: تنها راهكار، اجرای شبكه فاضلاب شهری است اما معلوم نیست این شبكه چه زمانی در این مجموعه مسكونی اجرایی می شود.
وی با بیان اینكه گلایه ها به مسئولان منعكس شده است اما هنوز جوابی نداده اند اظهار می دارد: اكنون وضعیت افتضاح است، چاه آسانسور و كف راهروها فاضلاب رها شده و بوی تعفن ساكنان را گلایه مند و كلافه كرده است.
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب خراسان شمالی می گوید: اجرای شبكه فاضلاب و تصفیه خانه در گلستان شهر منتظر تامین اعتبار است كه در این باره راه و شهرسازی تكلیف دارد تا به عنوان متولی اجرای مسكن مهر، اعتبار این طرح را تامین كند.
غلامحسین ساقی اظهار می دارد: اجرای پروژه های آبرسانی به مسكن مهر از همان ابتدا ردیف اعتباری داشت اما ردیف اعتباری برای اجرای زیرساخت ها و شبكه های فاضلاب در مسكن مهر دیده نشد البته بر اساس تصمیم ها و رایزنی های انجام شده راه و شهرسازی مكلف است اعتبار مورد نیاز برای اجرای شبكه های فاضلاب را از محل فروش زمین های گلستان شهر تامین كند.
وی می افزاید: در نشستی كه در استانداری با نماینده وزارت نیرو در ایجاد زیرساخت های مسكن مهر و معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی داشتیم این مشكل مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد 40 درصد از هزینه های اجرای زیرساخت های فاضلاب توسط راه و شهرسازی و مابقی توسط وزارت نیرو تامین شود.
وی خاطر نشان می كند: البته نماینده راه و شهرسازی در این نشست حضور پیدا نكرد اما در غیاب او، این تكلیف بر عهده راه و شهرسازی گذاشته شد.
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب خراسان شمالی به اجرای تصفیه‌خانه محلی در گلستان شهر اشاره كرده و می گوید: برای نخستین بار، اجرای جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب محلی برای یك هزار واحد مسكونی گلستان شهر اجرایی می‌شود كه در این زمینه از راه و شهرسازی استان درخواست تامین زمین شده است اما هنوز زمین تحویل نشده است.
وی در بخش دیگر سخنان خود درباره گلایه های ساكنان شهرك امام خمینی از اجرا نشدن سیستم فاضلاب می گوید: نقاط مختلف بجنورد با مشكل فاضلاب رو به رو هستند به طوری كه در نقاطی همچون شهرك امام خمینی، چاه های جذبی جواب گو نیست و در برخی نقاط نیز بالا آمدن سطح آب های زیرزمینی حفر چاه ها را برای فاضلاب با مشكل روبه رو كرده است.
وی تصریح می كند: با بهره برداری از طرح آبرسانی به شهر بجنورد از سد شیرین دره، سطح آب زیرزمینی در این شهر بالا آمده است و به همین لحاظ مشكل دفع فاضلاب با حفر چاه های جذبی دچار مشكل شده است از این رو باید به اجرای شبكه های فاضلاب و جمع آوری آن سرعت داده شود اما تا كنون تنها نیمی از مردم بجنورد زیر پوشش خدمات فاضلاب قرار گرفته اند.
سرپرست راه و شهرسازی خراسان شمالی نیز در این باره با بیان اینكه این اداره كل وظیفه و تكلیفی در حل مشكل فاضلاب گلستان شهر ندارد می گوید: این مسئولیت با شركت آب و فاضلاب استان است.
علی اصغر بدیعی مقدم اظهار می دارد: تخلیه چاه های پر شده نیز بر عهده ساكنان بوده و اكنون تنها راه برای حل مشكل فاضلاب، تخلیه چاه ها است.
مجموعه مسكونی گلستان شهر بجنورد، بزرگترین پروژه مسكن مهر در خراسان شمالی است كه هنوز آمار رسمی از تعداد ساكنان آن ارائه نشده است.
6042 انتشاردهنده: سیدحسین قدسی