ایران با 16 هزار هكتار قطب تولید گل محمدی است

یاسوج- ایرنا - كارشناس مسئول گیاهان داروئی وزارت جهاد كشاورزی گفت: 20 هزار هكتار گل محمدی در جهان وجود دارد كه از این سطح، 16 هزار هكتار آن در ایران است.

به گزارش ایرنا، سیده پریسا مهدی زاده روز سه شنبه در كارگاه ترویج كشت گیاهان دارویی در یاسوج اظهار داشت: كشور بلغارستان با 2 هزار و 500 هكتار دومین تولیدكننده گل محمدی است، اما 50 درصد از بازار تولید اسانس این محصول را در اختیار دارد.
وی بیان داشت: كشور ایران با داشتن بیشترین سطح تولید گل محمدی از نظر اسانس و فراورده‌های گل محمدی عقب است در حالی كه هر لیتر گلاب، چهار تا هفت دلار در بازارهای جهانی عرصه می‌شود.
این كارشناس تصریح كرد: كشور ایران از نظر عملكرد در واحد سطح نیز در جایگاه مناسبی نیست زیرا در ایران تولید گل محمدی در هر هكتار 2 تن و در بلغارستان این میزان 10 تن در هكتار است.
وی به لزوم كشت علمی گل محمدی از طریق شركت‌های دانش بنیان اشاره كرد و افزود: نگاه فنی در مزارع تولید گل محمدی ایران خوب نیست و با توجه به پایین بودن سطح عملكرد این محصول، باید با رویكرد مدیریت علمی میزان تولید را برای اقتصادی كردن فعالیت‌ها در این بخش ارتقا داد.
كارشناس مسئول كشت گیاهان داروئی وزارت جهاد كشاورزی از پیش بینی بسته‌های حمایتی برای توسعه كشت گیاهان داروئی و گل محمدی شامل تحقیقات، آموزش، مكانیزاسیون، صنایع تبدیلی و بیمه گیاهان داروئی خبر داد.
وی به ظرفیت‌های گسترده برای سرمایه گذاری در بخش گیاهان داروئی به عنوان یك بستر اشتغالزایی و درآمدزایی در سطح ملی و بین‌المللی اشاره كرد و افزود: در گذشته برای شكوفایی ظرفیت‌های كشت گیاهان دارویی برنامه ریزی هدفمندی صورت نگرفت و این بخش مهم اقتصادی در حاشیه قرار داشت.
مهدی زاده توسعه كشت گیاهان داروئی به عنوان یك صنعت پیشرو را از برنامه‌های راهبردی دولت و وزارت جهاد كشاورزی دانست و افزود: جذب سرمایه گذاری و رونق كشت گیاهان دارویی یك حركت جهانی است و در ایران به عنوان یك قطب تولید گیاهان دارویی شكوفایی بسترها و ظرفیت‌های این بخش مورد توجه جدی قرار دارد.
كشت گیاهان دارویی در كهگیلویه و بویراحمد در سطح 22 هزار هكتار از زمین های منابع ملی و حدود 350 هكتار از زمین‌های كشاورزی انجام شده است.
كهگیلویه و بویراحمد دارای بیش از 160 هزار هكتار زمین‌های زراعی و بیش از 500 هكتار مرتع است.
سالانه 14 میلیون شاخه گل رز در كهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود و كشت گل محمدی در این استان در حال ترویج است.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی كهگیلویه و بویراحمد بیان كرد: طرح توسعه باغ ها در زمین های شیب‌دار و ایجاد باغ‌های انگور، انجیر و بادام دیم با مشاركت مردم و استفاده از توان آنها و حمایت دستگاه‌های مختلف اجرایی انجام خواهد شد.
جعفر گوهرگانی ابراز كرد: در سال زراعی جاری در شهرستان‌های سردسیری استان تلاش بر این بوده كه حداقل یك هزار هكتار توسعه باغ های دیم در اراضی شیب‌دار انجام شود و این كار نیز آغاز شده است.
وی اظهار داشت: احداث 12 هكتار گلستان گل محمدی در مناطق كاكان، دهنوی بویراحمد و شهرستان لنده نتیجه بخش بوده و این كشت 100 درصد به صورت دیم انجام شده است.
گوهرگانی تصریح كرد: توسعه باغ های دیم در زمین های شیب‌دار در سال‌های گذشته در استان وجود داشته اما به صورت جدی از سال 95 با پیشنهاد استاندار و وزیر جهاد كشاورزی آغاز شد.
وی بابیان اینكه در شهرستان بویراحمد در منطقه دم چنار 500 هكتار به صورت متمركز ایجاد گلستان گل محمدی انجام شود گفت: حفر گوده و تهیه نهال بر عهده سازمان جهاد كشاورزی كهگیلویه و بویراحمد بوده و تا 2 سال آینده حداقل 2 هزار هكتار توسعه گلستان گل محمدی در مناطق مستعد استان ایجاد خواهد شد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی یاسوج نیز در این همایش گفت: بخش خصوصی استان برای كشت گل محمدی در استان آمادگی دارد.
جبار كیانی اظهار داشت: اتاق بازرگانی تلاش دارد با همكاری جهاد كشاورزی به اهداف برنامه ترویج كشت گل محمدی دست یابد.
وی عنوان كرد: فعال كردن صنایع تبدیلی، و توجه به بازارهای صادراتی و كشت اصولی آن می‌تواند نوید بخش
آینده بهتری برای كشاورزان باشد.
كیانی گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی یاسوج برای گسترش كشت این گل در استان اقدام به برگزاری این كارگاه آموزشی كرده است.
كارگاه یك روزه راهكارهای تولید و فرآوری گیاهان دارویی با محوریت گل محمدی روز سه شنبه با حضور كارشناسان، فعالان اقتصادی، كشاورزان و استادان دانشگاه در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی یاسوج برگزار شد.
خبرنگار: مظفر عدالت نسب **انتشاردهنده: سید ولی موسوی نژاد
6162/6110