۳۰ دی ۱۳۹۵، ۱۸:۳۰
کد خبر: 82393755
T T
۰ نفر
350 كارتن خواب و گور خواب در منطقه سيستان جمع آوري شدند

زاهدان- ايرنا- معاون استاندار سيستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ويژه زابل گفت: در پنج مرحله امسال 350 كارتن خواب و گورخواب از سطح منطقه سيستان جمع آوري كه 281 نفر آنان پس از ترك اعتياد ترخيص شدند و خوشبختانه 80 درصد اين افراد دوباره به اعتياد روي نياوردند.

به گزارش ايرنا هوشنگ ناظري روز پنجشنبه در نشست شوراي اداري شهرستانهاي پنج گانه سيستان با حضور رئيس سازمان بهزيستي كشور در فرمانداري زابل اظهار داشت: 15 درصد از افراد بهبود يافته در بخش كارگري و سنگ تراشي در شهرستان زابل مشغول به كار شده اند.
وي افزود: براي بهبود يافتگي افراد كارتن خواب و گورخواب يك نسخه واحد تجويز نشده و تمام مسائل خانوادگي اين افراد در طول درمان درنظر گرفته شده است.
وي خاطر نشان كرد: اين افراد بعد از بهبود رها نشدند و به طور مداوم با آنان در ارتباط بوديم و خدمات مشاوره اي به آنان ارائه مي شده است.
فرماندار زابل ادامه داد: شرايط ازدواج افراد بهبود يافته را فراهم كرديم و با كمك خيران به آنها جهيزيه نيز اهدا شده است.
وي خاطر نشان كرد: معضل گورخوابي براي نخستين بار سه سال پيش در زابل وجود داشت كه اين افراد ساماندهي شدند.
وي گفت: در چند سال اخير اقدامات خوبي در جهت ساماندهي كارتن خواب ها و گورخواب ها در منطقه سيستان انجام شده است.
ناظري اظهار داست: با كمك استاندار سيستان و بلوچستان يك مركز در منطقه نياتك سيستان كه ويژه نگهداري اتباع خارجي بود براي نگهداري كارتن خواب ها و معتادان تجهيز شده است.
وي تصريح كرد: در سيستان فقط يك مركز كودكان زير 18 سال با ظرفيت 30 نفر وجود دارد كه نياز به گسترش آن است.
وي بيان كرد: تشكل هاي مردمي و خيران را در منطقه سيستان براي كمك به معتادان بهبود يافته فعال كرده ايم.
وي خاطر نشان كرد: در حال جمع آوري بانك اطلاعاتي از افراد معلول در سيستان هستيم تا اطلاعات اين افراد به روز شود.
فرماندار زابل گفت: محله هاي پرخطر از لحاظ اعتياد در اين شهرستان شناسايي شدند و در اين مناطق شوراي هاي محلات براي كنترل و مهار اعتياد تشكيل شده است.
ناظري اظهار داشت: به دنبال اين هستيم تا با روش هاي علمي و به روز در جهت كاهش آسيب هاي اجتماعي گام هاي موثري برداشته شود.

** 5 هزار نفر در سيستان مستمري بگير بهزيستي بهزيستي هستند
مديركل بهزيستي سيستان و بلوچستان نيز در اين نشست گفت: 5 هزار نفر در سيستان مستمري بگير اين اداره كل هستند و افراد زيادي نيز در پشت نوبت اند تا زير پوشش اين نهاد قرار گيرند.
محمد رضا سراواني اظهار داشت: در سيستان و بلوچستان 38 هزار نفر معلول وجود دارد كه سازمان بهزيستي به اين افراد خدمات ارايه مي كند.
وي تصريح كرد: با توجه به اينكه بيشتر ازدواج ها در سيستان فاميلي است نرخ معلولان در اين منطقه بالاست.
وي افزود: حدود 200 روستا مهد در سيستان وجود دارد كه افزون بر 405 هزار كودك از يك وعده غذاي گرم در اين مهدها برخوردار مي شوند.
وي خاطر نشان كرد: افزون بر 95 درصد كودكان زيرپوشش بهزيستي كودكان بد سرپرست هستند.
مديركل بهزيستي سيستان و بلوچستان گفت: سالانه 50 تا 60 نوزاد را در استان به صورت فرزند خواندگي به خانواده هاي واجد شرايط تحويل مي دهيم.
سراواني اظهار داشت: 2 مركز نگهداري كودكان معتاد در استان وجود دارد كه 95 درصد اين كودكان از حوزه سيستان هستند كه در زاهدان نگهداري مي شوند.
نماينده مردم زابل زهك هيرمند هامون و نيمروز در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين نشست گفت: براي كاهش آسيب هاي اجتماعي در منطقه سيستان بايد نسخه جديدي ارائه تا بتوان از اين آسيب ها جلوگيري كرد.
حبيب الله دهمرده اظهار داشت: با توجه به شرايط منطقه سيستان به سبب همجواري با قطب توليد موادمخدر جهان بايد اين منطقه به عنوان پايلوت كشوري انتخاب و يك طرح جامعي در جهت كاهش آسيب هاي اجتماعي آن تهيه و اجرا شود.
وي تصريح كرد: سيستان در طول تاريخ افتخارات بسيار بزرگي داشته اما اكنون متاسفانه با اين مشكلات دست و پنجه نرم مي كند.
وي افزود: امكانات ويژه اي بايد در اختيار اداره بهزيستي زابل قرار گيرد تا بتواند در جهت كاهش آسيب هاي اجتماعي قدم هاي موثري بردارد.
وي خاطر نشان كرد: فاقدين شناسنامه در سيستان از ديگر معضلات اين منطقه است كه هر چه سريعتر بايد مشكل شان برطرف شود.
نماينده مردم زابل، هيرمند، زهك، هامون و نيمروز در مجلس شوراي اسلامي گفت: بيكاري متاسفانه در سيستان غوغا مي كند و بايد نسبت به اين مساله توجه ويژه اي صورت گيرد.
دكتر دهمرده اظهار داشت: طرح 46 هزار هكتاري در سيستان بسته ي بسيار خوبي براي ايجاد شغل و كارگشايي در اين منطقه است.
وي افزود: سيستان از ظرفيت هاي بسيار زيادي برخوردار است مشروط براينكه در اين منطقه سرمايه گذاري انجام شود.
سيستان با پنج شهرستان زابل، هيرمند، زهك، نيمروز و هامون در شمال زاهدان مركز استان سيستان و بلوچستان واقع شده و با ولايات نيمروز و فراه افغانستان هم مرز است.
3213 **6081 خبرنگار: اكبر نوري ** انتشار دهنده: حيدر سراياني