۴ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۲۰
کد خبر: 82398092
T T
۰ نفر

اشتغال سه هزار نفر در روستاهاي استان اردبيل

۴ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۲۰
کد خبر: 82398092
اشتغال سه هزار نفر در روستاهاي استان اردبيل

اردبيل- ايرنا- مديركل امور روستايي استانداري اردبيل گفت: در دولت تدبير و اميد بيش از سه هزار نفر در روستاهاي استان با پرداخت 283 ميليارد ريال تسهيلات بانكي اشتغال يافتند.

اكبر طوبي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران ايرنا افزود: از اين تعداد يك هزار و 925 نفر توسط صندوق كارآفريني اميد با اعطاي 150 ميليارد ريال تسهيلات ،150 نفر با 17 ميليارد ريال از طريق طرح درآمد زايي دهياري ها ،990 نفر با 104 ميليارد ريال تسهيلات براي ارتقاي توليد و توسعه اشتغال پايدار در مناطق روستايي و 24 نفر با 12 ميليارد ريال وام از طريق بانك سينا اشتغالزايي و باعث رونق اقتصادي در مناطق روستايي استان شده است.
وي با اشاره به اجراي طرح مشاركتي كشت زعفران در استان اردبيل گفت: براي اجراي اين طرح 130 ميليارد ريال اعتبار تصويب شده كه در صورت اجرا تحول عظيمي در مناطق روستايي به لحاظ اشتغالزايي ايجاد خواهد شد.
طوبي به طرح هاي درآمد زايي دهياري ها در استان اشاره كرد و گفت: پرداخت تسهيلات بانكي به طرح هاي درآمدزايي دهياري ها فقط به دهياري هايي كه داراي توان مالي و مديريتي فعاليت هاي اقتصادي در اشتغال زايي روستايي را دارند اختصاص داده مي شود و تا به امروز چهار طرح براي اجرا تصويب شده كه شامل طرح مجتمع آبدرماني موئيل مشگين شهر با 9 ميليارد ريال ، توليد كيف سنتي در روستاي اسبمرز سرعين با 2 ميليارد ريال ، توليد كيف سنتي در روستاي آلوارس سرعين با چهار ميليارد ريال و فرآوري و بسته بندي گياهان دارويي و عسل طبيعي در روستاي 'ويندكلخوران' سرعين با چهار ميليارد ريال است.
مديركل امور روستايي استانداري اردبيل با اشاره به خدمات ارايه شده به روستاييان در ارتباط با بيمه اجتماعي افزود: براي توسعه بيمه اجتماعي كشاورزان ،روستائيان و عشاير تفاهم نامه اي بين صندوق بيمه اجتماعي و استانداري اردبيل منعقد شده بطوريكه از 130 هزار نفر جامعه روستايي و عشايري واجد شرايط 45هزار و 100 نفر تحت پوشش اين بيمه قرار گرفته كه 14 هزار و 566 نفر از اين تعداد در دولت تدبير و اميد بيمه شدند.
وي اضافه كرد: رتبه كشوري استان اردبيل در قبل از سال 93 در بخش پوشش بيمه اجتماعي 14بود كه در سالجاري به رتبه 6 كشوري ارتقا يافته است.
طوبي همچنين از صدور حكم مستمري بيمه اجتماعي كشاورزان ،روستاييان و عشاير به 600 خانوار در استان اردبيل خبر داد و گفت: در دهه فجر به 600 خانوار حكم مستمري اعطا خواهد شد .
مديركل امور روستايي استانداري اردبيل با اشاره به تهيه طرح هادي در روستاها افزود: يك هزار و 24 روستاي استان براي اجراي طرح هادي مطالعه شدند كه 460 مورد آن در دولت تدبير و اميد تهيه شده و 95 هزار سند هم به اماكن روستايي صادر شده است .
طوبي بهره مندي 73 درصدي روستا از آب آشاميدني ،احداث 122 كيلومتر راه روستايي و گازرساني به 470 روستاي استان در دولت تدبير و اميد را يادآور شد و گفت: تقويت زيرساخت ها با هدف افزايش توليد ،استفاده از سرمايه انساني روستائيان ،آموزش هاي كاربردي با هدف توليد ،سرمايه گذاري با هدف افزايش توليد و اشتغال ،ساماندهي انواع سرمايه ها ،تقويت و زيبا سازي كاليد روستاها ،توسعه توليدات كشاورزي ،تبديلي ،صنعتي ،گردشگري و خدماتي ،مديريت مردمي و كاهش تصدي گري دولت، بهبود زندگي روستائيان با افزايش شاخص هاي رفاه و آسايش از جمله اهداف و اقدامات لازم جهت توسعه روستايي مي باشد .
براساس آمارهاي موجود از مجموع يك ميليون و 248 هزارو 610 نفر جمعيت استان اردبيل 448 هزار و 554 نفر در يك هزار و 555روستا سكونت دارند كه از اين تعداد يك هزار و 24 روستا بالاي 20 خانوار هستند.
تاكنون 873 دهياري در روستاهاي بالاي 20 خانوار استان راه اندازي شده كه 407 هزار و 495 نفر جمعيت روستايي آن را پوشش مي دهد.
خبرنگار:يعقوب شاددل**انتشاردهنده:عارف شيرزاد
7110/ 1257