۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۲۷
کد خبر: 82399477
T T
۰ نفر

پلاسكوهاي شيراز در معرض آتش و آوار

۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۲۷
کد خبر: 82399477
پلاسكوهاي شيراز در معرض آتش و آوار

شيراز - ايرنا - آتش سوزي در ساختمان پلاسكو تهران و جان باختن شماري از شهروندان و شهادت آتش نشانان غيور ضمن آنكه حادثه اي تلخ و جانكاه بود ، تلنگري براي هشياري بيشتر و پيشگيري از بروز حوادث مشابه در ساير شهرها و از جمله در كلان شهر شيراز نيز تلقي مي شود ، گوشزدي كه مي تواند با اقدام بيشتر و بهتر مسئولان شهري از بروز و تكرار چنين حوادثي جلوگيري كند.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، هر چند اين حادثه نبايد دستاويزي احتمالي براي برخي مسئولان شهري و شهرداري ها براي اجحاف در حق شهروندان و به اصطلاح ماهي گرفتن از آب گل آلود و اقدام هاي فله اي براي تحت فشار گذاشتن كسبه و بازاريان و فعالان اقتصادي شود كه اكنون در ساختمان هاي فرسوده يا بدون پايان كار اشتغال دارند.
گرفتن پايان كارو بازسازي و نوسازي ساختمان هاي فرسوده و دركل حركت بر مدار قانون ابزارها و سازوكارهاي خاصي دارد كه نمي توان يك شبه و با موج سواري بر احساسات پلاسكو آن را بر شهروندان تحميل كرد .
آتش سوزي در پلاسكو تهران مي تواند نقطه آغازي براي پيشگيري از بروز حادثه مشابه باشد، همانطور كه زلزله مهيب بم با همه تلخي ها و ناكامي ها و خسارت هايي كه داشت توانست تغييرات اساسي در نظام مهندسي ساختمان به وجود آورد و امروز سالم ماندن بسياري از روستاها و شهرها در زمين لرزه اي مخرب مديون همان زلزله مهيب است و پايه گذاري اصول مهندسي و تغييرات اساسي در قوانين نظام ساختمان ميوه شيرين آن زلزله تلخ و جانكاه است .
بسياري از صاحبنظران و متخصصان در شيراز به ويژه طي روزهاي گذشته از بازار وكيل به عنوان سازه اي قديمي و فرسوده ياد كرده اند كه مي تواند به عنوان تهديدي جدي در آتش سوزي هاي مهيب تلقي شود ، اين بازار قديمي با قدمت حدود 300 سال اكنون محل كسب بسياري از تجار و فروشندگان محصولات مختلف به ويژه محصولاتي است كه در معرض آتش سوزي آسيب پذير هستند.
همچنين ازيك مجتمع نوسازدرچهارراه 15 خرداد(پارامونت) شيرازبه عنوان ساختماني يادمي شود كه استانداردهاي ايمني را رعايت نكرده، هر چند اين استانداردها با فشار شهرداري ها و نهادهاي شهري به اين ساختمان باز نمي گردد و بايد دراين زمينه بررسي كارشنايي بيشتري صورت گيرد.
پيشنهاد كارشناسانه اين است كه مسئولان استان فارس و شيراز دراين زمينه به كاوش بيشتر بپردازند و اگر رانتي در شكل گيري اين اماكن وجود دارد يا اين ساختمان ها واقعا زير نفوذ افراد ذي نفوذ با دور زدن قانون توانسته اند بدون پايان كار و بدون رعايت مولفه هاي ايمني فعاليت كنند ، به فعاليت آن بدون مماشات و مصلحت انديشي پايان داده شود .
همچنين از هتل آسمان شيراز در خيابان تنگ و باريك رودكي شيراز به عنوان يكي از اماكني ياد شده كه مكان يابي درستي براي احداث ندارد و مي تواند در معرض آسيب و تهديد باشد، اين قبيل اماكن در شيراز فراوان به چشم مي خورد، بافت قديم و فرسوده اين شهر كه اكنون يك وانت به سختي مي تواند از كوچه هاي آن عبور كند خود يك تهديد بزرگ در آتش سوزي ها است كه در معرض آسيب قرار دارد .
مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شيراز از جمله كساني است كه دل پر درد از ساختمان هاي فرسوده و در معرض آسيب در شيراز دارد.
محمد فرخ زاده، نه استانداردهاي ايمني در بازار وكيل را تاييد مي كندونه از كوچه هاي تنگ و باريك بافت قديمي و سنتي شيراز دل خوش است.
او مي گويد: بارها تذكرات لازم براي ساماندهي بازار وكيل به هيات امنا در اين بازار داده شده اما هنوز اقدامي شايسته صورت نگرفته است.
به گفته مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شيرازاكنون فقط سه شير آتش نشاني در مسير بازار وكيل نصب شده است و تجمع غرفه داران و سد معبر موجود در مسير دسترسي به شيرهاي آتش نشاني نيز خود يك معضل بزرگ هنگام بروزحادثه است .
فرخ زاده افزود: در بافت تاريخي و بافت فرسوده شيراز با وسعت 360 هكتار حدود 30 شير آتش نشاني نصب شده و در سطح شهر شيراز شمار شيرهاي آتش نشاني به يك هزار و 50 شير مي رسد.
مديرعامل سازمان آتش‌نشاني شيراز با بيان اينكه وجود ساختمان‌هاي ناايمن در اين شهر كم نيست گفت: احتمال روي دادن حادثه پلاسكو تهران در شهر شيراز نيز وجود دارد، در بافت تاريخي شهر شيراز و برخي مناطق حاشيه‌ نشين و كنار رودخانه‌ها سكونت‌گاه‌هايي غيررسمي وجود دارد كه به‌ صورت شب‌ سازي پاگرفته اند و اين‌ها به ‌شدت در برابر حوادث طبيعي و غيرطبيعي آسيب‌پذير هستند و جان انسان‌هايي كه در آن زندگي مي‌كنند با خطر روبه‌ رو است.
مسئولان شهري از كارخانه روغن نباتي شيراز نيز كه تا كنون چندين بار طعمه آتش شده به عنوان يك واحد صنعتي در قلب شيراز نام برده اند كه مخازن آمونياك آن در آتش سوزي ها مي تواند مثل يك بمب عمل كند.
تاكنون تصميمات مختلف براي خروج اين كارخانه از شيراز گرفته شده اما همچنان پاي كار مي لنگد و اين كارخانه در قلب شيراز و در همسايگي دانشگاه شيراز خانه دارد .
عبدالرضا نصيري معاون اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري فارس هم از پيگيري ساماندهي بازار وكيل با يك تلاش و سعي 6 ساله سخن گفت و اينكه نزديك به 6 سال است درگير اجراي اين طرح به صورت كامل در بناي بازار هستيم .
وي از آنچه عدم هماهنگي و عدم مشاركت مردم و مسئولين در اين زمينه ناميد گله كرد و اظهار داشت : اين موارد موجب شده تا هنوز موفق به اجراي طرح ساماندهي در بازار وكيل نشويم .
آنچه بعد از حادثه پلاسكو بيشتر در رسانه ها نمايان بود و دامنه آن به شهرهاي ديگر هم كشيده شد دفاع مسئولان شهري از خودشان در برابر حادثه بود كه به دادن هشدارهاي ايمني اكتفا كرده بودند ، اما آيا هشدار و ابلاغ آن براي پيگيري از بروز اين حوادث كافي است ؟
رئيس كل دادگستري استان فارس نيز با بيان اينكه ساختمان هاي غير ايمن در استان فارس و بخصوص كلان شهر شيراز شناسايي و به مالكان و متصرفان اخطار ايمن سازي داده مي شود در نشست اخير شوراي برنامه ريزي دادگستري استان فارس گفت: وظيفه همه مسئولين تدوين برنامه ها و اتخاذ تمهيداتي براي پيشگيري از وقوع چنين حوادثي است.
محمد القاصي با بيان اينكه اين حادثه زنگ خطري براي چنين ساختمان هاي غير ايمن به لحاظ فني است افزود: معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم و آسيب هاي دادگستري بايد در اين عرصه وارد و ضمن شناسايي ساختمان هاي غير ايمن نسبت به تذكر به مالكان و تدوين ضمانت اجراهاي لازم در اين خصوص اقدام كنند.
وي بيان كرد: عبرت از چنين حوادث تلخ و عمل به وظايف و استفاده از اختيارات قانوني توسط مسئولين زمينه پيشگيري از چنين حوادثي را فراهم خواهد كرد.
القاصي به معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري استان مأموريت داد تا براي پيشگيري از آسيب هاي احتمالي نسبت به شناسايي اماكن و ابنيه هاي فاقد استحكام و اصول فني اقدام و به صورت رسمي به مالكان و متصرفان اعلام شود نسبت به رفع نواقص فني و ايمن سازي اقدام كنند.
وي بيان كرد: طي مصوبه اي در اولين نشست شوراي پيشگيري از وقوع جرم و آسيبهاي اجتماعي استان كار گروهي متشكل از نهادهاي ذيربط در امر نظارت فني تشكيل شده و ساختمان هاي غير ايمن در استان و بخصوص كلان شهر شيراز شناسايي شده اند و ضمن اعلام به مالكان در صورت عدم اصلاح نواقص از طريق رسانه ها به مردم معرفي مي شوند.
احمد رحمانيان معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري فارس نيز در اين نشست گفت:نظارت مستمر اين معاونت در چارچوب عمل به وظايف پيشگيرانه وجود دارد و در سال هاي گذشته چندين ساختمان در شيراز با دستور قضائي پلمب شده است.
وي بيان كرد: در چندين مورد پس از ايمن سازي ساختمان و رفع نواقص فني با تأييد كار گروه مربوطه و ناظران فني و مهندسي دستور رفع پلمب صادر شد.
اما آنچه بايد بيشتر و بهتر در اين حوادث مورد توجه قرارگيرد آن است كه مديران پاسخگو باشند و مشكلات خود را از همان ابتدا به صورتي شفاف با مردم در ميان بگذارند.
افكار عمومي نمي پذيرد كه پس از بروز حوادث، پاسخ هايي كه بيانگر رفع اتهام باشد، شنيده شود.
گزارش از : نيكنام خشنودي ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالك زاده
6113 /1876