۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۵۵
کد خبر: 82399528
T T
۰ نفر

بیم و امید حذف قانون تك فرزندی در چین

۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۵۵
کد خبر: 82399528
بیم و امید حذف قانون تك فرزندی در چین

پكن - ایرنا - اگرچه با اجرای سیاست دو فرزندی در چین نرخ زاد و ولد در این كشور به بالاترین میزان خود از سال ۲۰۰۰ میلادی رسیده اما تحقق این ایده همچنان برای جامعه چین با بیم و امیدهای زیادی همراه است.

به گزارش ایرنا، دولت چین به تازگی در آماری رسمی اعلام كرد كه به دنبال لغو قانون تك فرزندی، نرخ زاد و ولد در این كشور رشد داشته است و در سال ۲۰۱۶ حدود یك میلیون و 300 هزار نوزاد بیشتر از سال قبل از آن (2015) به دنیا آمده اند.
اگر چه این میزان، بالاترین نرخ زاد و ولد در قرن حاضر در این كشور به شمار می رود اما بسیاری از خانوارها در چین بر این باورند كه دولت ابتدا باید مشكلات آنها را در زمینه مسكن، آموزش و پرورش و آلودگی هوا حل و فصل كند تا تشویق به داشتن فرزند دوم شوند.
بررسی های آكادمی های علوم اجتماعی در نقاط مختلف چین نشان می دهد كه این سه عامل اصلی ترین عوامل بازدارنده خانواده ها در خصوص داشتن فرزند دوم هستد.
هدف از قانون تك فرزندی كه سال گذشته پس از 35 سال در این كشور لغو شد؛ علاوه بر احیای نیروی كار، جلوگیری از پیر شدن جامعه چین بود. سیاستی كه دولتمردان چینی می گویند اجرای آن موفقیت آمیز بوده و باعث افزایش نرخ زاد و ولد در كشور شده است.
با این حال تازه ترین آماری كه به طور رسمی دولت چین منتشر كرده است نشان می دهد كه نرخ زاد و ولد پس از اجرای سیاست دو فرزندی در این كشور به بالاترین میزان آن از سال ۲۰۰۰ میلادی رسیده است.
ارقام بیانگر آن است كه در سال ۲۰۱۶ میلادی، یك میلیون و 300 هزار نوزاد در كشور چین به دنیا آمده است كه این رقم در مقایسه با سال قبل از آن 7.9 درصد افزایش نشان می دهد.
این آمار البته از آنچه كه دولت چین برنامه ریزی كرده بود كمتر است اما مقام های دولتی برآورد می كنند كه تا سال 2020 سالانه 17 تا 20 میلیون نوزاد در سراسر این كشور به دنیا بیایند.
همین رقم بیانگر آن است كه سیاست دو فرزندی در چین به تدریج در حال نشان دادن كارآیی خود بوده و دولت با تشویق مردم به داشتن فرزند بیشتر می كوشد هم از سالمند شدن جمعیت جلوگیری كند و هم در آینده اجازه ندهد كشور با كمبود نیروی كار روبرو شود.
كمیسیون برنامه خانواده و بهداشت ملی كشور در گزارشی آورده است كه حدود ۴۵ درصد از خانوارهای تك فرزند به داشتن فرزند دوم علاقه نشان داده اند.
این كمیسیون بر اساس نتایج یك تحقیقات اعلام می كند كه در برخی از مناطق كشور بخصوص در نواحی شرقی خانوارها در سال گذشته میلادی فرزند دوم را به دنیا آورده اند.
انتظار می رود در سال های آینده برای اینكه مردم همچنان به اجرای سیاست دو فرزندی تشویق شوند نزدیك به ۱۴۰ هزار نفر در بخش های بهداشت و كاری مربوط به این سیاست به كار گماشته شوند.
دولت چین از سال ۲۰۱۳ میلادی سیاست تك فرزندی را بتدریج مهار كرد و پس از سه دهه به این برنامه پایان داد و با توجه به پیر شدن جمعیت و كم شدن نیروی كار از خانواده ها خواست تا به دنبال فرزند دوم باشند و جریمه هایی كه پیشتر با داشتن فرزند دوم متوجه آنها می شد، لغو گردید.
در سال ۲۰۱۴ میلادی به خانواده هایی كه فقط یك فرزند داشتند اعلام شد می توانند فرزند دوم داشته باشند و در سال ۲۰۱۶ میلادی نهایتا این امر برای همه خانوارها اجرایی شد و همه چینی ها می توانند صاحب دو فرزند باشند.
كمیسیون مذكور پیش بینی كرده است كه با اجرای این سیاست تا سال ۲۰۵۰ میلادی نزدیك به ۳۰ میلیون نفر به نیروی كار كشور اضافه شده و نرخ پیر شدن جمعیت تا 2 درصد كاهش یابد.
البته در سال ۲۰۱۵ میلادی همین كمیسیون نظرخواهی انجام داد كه بر اساس آن ۷۵ درصد خانوارها اعلام كردند به دلایل مشكلات اقتصادی علاقه ای به داشتن فرزند دوم ندارند.
دولت چین با تصویب قانونی در سال ۱۹۸۲ داشتن بیش از یك فرزند را برای خانواده ها ممنوع كرده بود و همین اقدام سبب پیر شدن جمعیت این كشور شده است.
بر اساس بررسی ها، چنانچه اجرای قانون تك فرزندی تداوم می یافت، بیش از ۳۰ درصد جمعیت چین تا سال ۲۰۵۰ دارای بیش از ۶۰ سال سن می شد.
چین با دارا بودن حدود یك میلیارد و 400 میلیون نفر پرجمعیت ترین كشور جهان است.
برخی گزارش ها حكایت از آن دارد كه از ابتدای اعمال سیاست تك فرزندی در این كشور تا از زمان برچیده شدن آن در سال گذشته از تولد حدود 400 میلیون نوزاد جلوگیری شده است.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی