۶ بهمن ۱۳۹۵، ۸:۴۸
کد خبر: 82400858
T T
۰ نفر

اصلاح الگوی غذایی سدی دربرابر سرطان

۶ بهمن ۱۳۹۵، ۸:۴۸
کد خبر: 82400858
اصلاح الگوی غذایی سدی دربرابر سرطان

اراك - ایرنا- اصلاح رفتارهای زیستی به ویژه الگوی غذایی ارتباط معناداری با سلامت دارد و یكی از روش های پیشگیری از ابتلا به سرطان است.

به گزارش ایرنا، بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، پس از بیماری قلبی و عروقی و حوادث؛ سرطان سومین عامل مرگ ومیر در كشور است و طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی تا سال 2030 این بیماری پرچمدار مرگ در دنیا خواهد بود.
كارشناسان و متخصصان سرطان اعلام كرده اند كه یك سوم از كل سرطان های دنیا با حفظ وزن، تعذیه صحیح و نكشیدن سیگار قابل پیشگیری است.
ارتباط بروز سرطان با مصرف برخی مواد غذایی بیانگر نقش كلیدی تغذیه در ابتلا یا پیشگیری از سرطان و طیف وسیع دیگری از بیماری های مزمن و غیرواگیر است.
آنتی اكسیدان ها یكی از عوامل تعذیه ای مناسب برای پیشگیری از سرطان است، این گروه متشكل از تركیباتی است كه مصرف آن ها می تواند بر روی رادیكال های آزاد كه عامل ایجاد سرطان در بدن هستند اثرگذاری داشته باشد و آن هارا از بین یبرد یا مانع شكل گیریشان شود.
مهمترین آنتی اكسیدان های بدن ویتامین C، E و A و كاروتنوئیدها، سلنیوم، روی، منیزیم و لیكوپن هستند.
منابع غذایی حاوی ویتامین C شامل مركبات، فلفل سبز، توت فرنگی، گوجه فرنگی و بروكلی ها هستند و منابع غذایی غنی از ویتامین E نیز انواع ذرت، مغزها، زیتون، سبزی های برگ دار و سبز، روغن های گیاهی و سبوس گندم را شامل می شود.
كاروتنوئیدها كه پیش ساز ویتامین A هستند در موادغذایی نظیر هویچ، میوه های نارنجی رنگ، كدوحلوایی، طالبی، سبزی های سبز تیره، كلم پیچ، اسفناج، ذرت، تخم مرغ، مركبات، گوجه فرنگی، گریپ فروت و هندوانه یافت می شود و مغزها، ماهی، قلوه، جگر و مخمرها نیز منابع غذایی حاوی سلنیوم به شمار می روند.
سبزیجات و انواع میوه ها احتمال بروز برخی از سرطان ها را به شدت كاهش می دهند و برای پیشگیری از سرطان و سایر بیماری های مزمن روزانه حداقل پنج واحد از میوه ها و سبزیجات متنوع لازم است.
میوه ها و سبزی ها حاوی فیبر هستند و ارتباط معنادار افزایش مصرف فیبر با كاهش بروز سرطان توسط محققان ثابت شده است از طرفی ارتباط بین مصرف منابع غذایی حاوی اسید فولیك مانند حبوبات، اسفناج و مركبات با كاهش انواع سرطان ها ثابت شده است، همچنین افزایش مصرف ویتامین D و كلسیم با كاهش احتمال ابتلا به برخی سرطان ها ارتباط دارد.
خوب جویدن و استفاده از غذاهای كم چرب و روغن هاییی كه ترانس ندارند و همچنین حذف سوسیس و كالباس و طیفی از مواد غذایی كه مواد نگهدارنده دارنددر سبد تغذیه ای روزانه نیز در كاهش سرطان ها اثر مستقیم می گذارد.
غذاهای چرب و مواد غذایی سرخ شده ابتلا به انواع سرطان را بالا می برد چرا كه اسیدهای ترانس و اشباغ موجود در كلوچه، كیك، كراكر، غذاهای حیوانی، مارگارین، روغن سرخ شده و چیپس خطرناك ترین چربی ها به شمار می روند، بنابراین باید سعی شود چربی مورد نیاز ز موادغذای همچون بادام زمینی، ماهی، غذاهای دریایی، ورغن كانولا، روغن های گیاهی مایع همچون روغن كنجد، مغزها و روغن زیتون تامین شود و درصد استفاده از روغن ها نیز كم و متعادل شود.
زیاده روی در مصرف نمك خود یكی از عوامل افزایش احتمال ابتلا به سرطان به شمار می رود همچنین مواد غذایی آلوده به آفلاتوكسین (مواد حاوی سموم تولید شده از كپك) از دیگر عوامل ابتلا به سرطان است.
پخت گوشت در حرارت بالا، فرآوری گوشت، دودی كردن آن، نمك كردن، اضافه كردن مواد شیمیایی و نگهدارنده به گوشت كنسرو كردن آن نیز سبب تولید تركیبات سرطان زا می شود.
كارشناس تغذیه مركز بهداشت استان مركزی در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: 76 درصد از تركیب بیماری ها امروز در الگوی بیماردهی در زمره بیماری های غیر واگیر است وعوامل ایجاد آن ها با مصرف بیش از حد نمك، قند و چربی، سبك زندگی نامناسب و كم تحربی در ارتباط تنگاتنگ است.
نسرین یادگاری افزود: در حال حاضر مصرف متوسط قند و شكر در كشور 66 گرم است كه استان مركزی نیز از این متوسط مصرف نیز تبعیت می كند درصورتی كه باید این میزان مصرف به 20 تا 25 گرم به صورت روزانه برسد.
وی عنوان كرد: مصرف بیش از حد نمك یكی از عوامل افزایش احتمال بروز سرطان است كه مصرف آن در كشور و به تبع آن در استان مركزی به 40 گرم در روز رسیده است درحالی كه این شاخص برای فرد بالغ باید بین 10 تا 15 گرم در روز باشد.
كارشناس تغذیه مركز بهداشت استان مركزی تصریح كرد: خودمراقبتی تاثیر فراوانی در كنترل و پیشگیری ابتلا به سرطان دارد و تنها با مصرف غذای سالم میوه و سبزیجات و تغییر سبك زندگی و اصلاح الگوی مصرف مواد غذایی می توان به این مهم دست یافت.
وی افزود: مردم استان مركزی كمتر از یك واحد میوه در روز مصرف می كنند درصورتی كه این رقم روزانه باید 5 واحد باشد همچنین در مصرف انواع سبزی ها نیز این كاستی ها وجود دارد به طوری كه روزانه باید سه واحد سبزی مصرف شود كه یك و نیم واحد به طور میانگین در سبد غذای آنان قرار داده اند.
یادگاری با اشاره به كم تحركی كه از عوامل خطر ابتلا به سرطان است گفت: 30 درصد مردم استان دچار كم تحركی هستند كه این رقم در كشور 36 درصد است و 43 درصد جمعیت استان نیز از چاقی و اضافه وزن رنج می برند كه این رقم در كشور 45 درصد است و اثرات اضافه وزن می تواند خود را به صورت انواع بیماری های غیر واگیر و سرطان ها نمود پیدا كند.
این كارشناس تغذیه اظهار كرد: با وجود اینكه بر اساس استاندارد میزان مصرف روغن خوراكی یك تا دو قاشق در روز تعیین شده اما در استان مركزی حدود پنج قاشق روغن در روز مصرف می شود و خوردن این غذاهای پرچرب كه سه برابر استانداردها روغن دارد بدن را مستعد سرطان می كند.
هفته سرطان از سوی وزارت بهداشت و درمان از یكم تا هفتم بهمن ماه با شعار 'با خودمراقبتی و امید سرطان قابل پیشگیری و درمان است'نامگذاری شده است.
6992/6013/خبرنگار:آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
۰ نفر