۸ بهمن ۱۳۹۵، ۹:۰۱
کد خبر: 82403417
T T
۰ نفر

چند خبر از استان

۸ بهمن ۱۳۹۵، ۹:۰۱
کد خبر: 82403417
چند خبر از استان

یزد - ایرنا - خبرهایی از شهرستانهای استان یزد

جشنواره فرهنگی - ورزشی مادر با عنوان دا به معنای مادر در زبان لری، هم‌زمان با سراسر استان‌های كشور در روستای ترك آباد اردكان برگزار شد.
رضوان فرجاد دبیر این جشنواره روز جمعه در گفتگو با ایرنا افزود: این جشنواره به منظور گرامیداشت مقام مادر و با حضور مادران و بانوان روستایی اردكان در بزرگترین روستای استان یزد برگزار گردید.
وی اضافه كرد: این جشنواره با هدف احیاء توسعه ورزش های سنتی و بازی های بومی و محلی و ایجاد نشاط و شادابی در بین زنان محروم روستایی در همه رده های سنی برگزار شد.
دبیر جشنواره گفت: افزایش مشاركت زنان و دختران روستایی در فعالیت های فرهنگی و ورزشی و توسعه و تقویت ارزش های ایرانی - اسلامی منطبق با آئین و رسوم سنتی و ملی با رویكرد كاهش آسیب های اجتماعی از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره بود.
فرجاد تصریح كرد: در این جشنواره شركت كنندگان با بازیهای بومی و محلی و پخت غذاهای سنتی و محلی، اجرای آداب و رسوم محلی در مراسم عروسی و شادی و فروش محصولات محلی و گیاهان دارویی به رقابت پرداختند.
وی با بیان اینكه در قالب این جشنواره غرفه های مختلف با هدف معرفی صنایع دستی اردكان برپا شد ادامه داد: غرفه های موجود در جشنواره نیز بیانگر آداب و رسوم مردم این شهرستان است.
7544/ خبرنگار: مژگان دشتی**
***
مركز تحقیقات علوم ریاضی دانشگاه یزد در پردیس شهرستان مهریز افتتاح شد.
به گزارش روز جمعه روابط عمومی دانشگاه یزد ، در مراسمی با حضور پروفسور مهدی بهزاد چهره ماندگار و پدر علم گراف ایران و جمعی از اعضای هیئت علمی و استادان پیشكسوت ریاضی دانشگاه یزد این مركز در پردیس مهریز افتتاح شد.
رییس دانشكده علوم ریاضی دانشگاه یزد گفت: با توجه به فعالیت های مهم پژوهشی دانشكده علوم ریاضی و افزایش تعداد پژوهشگران، محققان پسا دكتری و دانشجویان تحصیلات تكمیلی در شاخه های مختلف آمار، ریاضی و علوم كامپیوتر در دانشكده علوم ریاضی وجود یك پژوهشكده یا مركز تحقیقاتی حس می‌شد.
حجت الله ذاكر زاده افزود: با توجه به ظرفیت و امكانات موجود در پردیس مهریز و همكاری مسئولان با پیشنهاد ایجاد چنین مركزی از طرف دانشكده در این شهرستان موافقت شد.
وی اظهار داشت: همزمان با روز گرامیداشت چهل سال فعالیت دانشكده علوم ریاضی دانشگاه یزد با حضور جمعی از استادان و ریاضی دانان برجسته كشور شاهد افتتاح این مركز بودیم .
این مسئول خاطر نشان كرد: برنامه های متعددی برای این مركز در نظر گرفته شده كه در آینده به عموم دانشگاهیان اطلاع رسانی خواهد شد.
در دانشگاه یزد افزون بر 10 هزار نفر دانشجو در رشته های مختلف مشغول تحصیل هستند.
شهرستان مهریز دارای سه مركز دانشگاهی است و در 30 كیلومتری یزد قرار دارد.
7536/ دریافت كننده:كاظم سبحان زاده
***
رئیس پلیس آگاهی یزد از توقیف یك دستگاه تریلی نفتكش و كشف 32 هزار لیتر سوخت قاچاق در استان خبر داد.
به گزارش روز جمعه پایگاه خبری پلیس، سرهنگ حسین رضایی گفت: ماموران اداره مبارزه با قاچاق كالا و ارز پلیس آگاهی روز گذشته با انجام یك عملیات ایست و بازرسی یك دستگاه تریلی نفتكش ولوو را در محورهای ارتباطی استان متوقف كردند.
وی با بیان اینكه ماموران انتظامی پس از بررسی اسناد، مدارك و بارنامه خودرو متوجه شدند این تریلی نفتكش حامل این مقدار لیتر نفت سفید قاچاق است افزود: به همین منظور خودرو توقیف و دو متهم نیز در این رابطه دستگیر شدند.
رئیس پلیس آگاهی استان یزد خاطرنشان كرد: متهمان این محموله نفتی قاچاق را از استان های مركزی كشور بارگیری و قصد انتقال به جنوب شرق كشور را داشتند كه توسط ماموران پلیس استان دستگیر و به مراجع قانونی معرفی شدند.
محورهای ارتباطی استان یزد به دلیل اتصال استان های جنوبی به مركز كشور و موقعیت این استان در كانون كریدور شمال - جنوب كشور باعث شده تا راه های این استان مورد سوء استفاده برای انتقال كالای قاچاق قرار گیرد.
7536/ 6197 دریافت كننده:كاظم سبحان زاده**
irnayazdd@
***
فیلم كوتاه داستانی بر بال های سفید به نویسندگی وكارگردانی حسین كمالی میرزایی در شهرستان مهریز استان یزد كلید خورد.
به گزار روزش جمعه خبرنگار ایرنا ، فیلم كوتاه داستانی بر بال های سفید داستان زندگی دو كودك معلول را روایت می كند كه در پی دوستی اتفاقی مسیر پیشرفت و حركت را طی كرده و به یكدیگر كمك می كنند .
محمد جواد آخوندی هنرمند معلول استان یزد كه پیش از این تجربه حضور در تئاتر معلولین كشور را در كارنامه خود دارد به همراه محمد حسن خاصب در این فیلم داستانی كوتاه نقش آفرینی می كنند .
این فیلم داستانی كوتاه قرار است در نخستین جشواره فیلم كوتاه بهزیستی كشور در استان فارس به نمایش درآمده و در بخش مسابقه فیلمهای 12 تا 20 دقیقه ایی با فیلمهای دیگر جشنواره به رقابت بپردازد .
كمالی كارگردان فیلم كوتاه داستانی بر بال های سفید هم اكنون ساخت مستند گریز را نیز در دست دارد و اداره بهزیستی شهرستان مهریز تهیه كنندگی این فیلم كوتاه داستانی را بر عهده گرفته است .
محمد زارع ( تصویر بردار) - منصور زارع ( كارشناس توابخشی و مشاور فیلمنامه ) - محمد حسین بیك ( امور تولید ) و ابوالفضل ابویی بعنوان مسئول روابط عمومی در این پروژه همكاری دارند.
شهرستان مهریز در 30 كیلونتری یزد قرار دارد.
7536/6197 خبرنگار:سبحان زاده**
irnayazdd@
***
معاون فرماندار اشكذر گفت: در راستای تصویب و ابلاغ سیاستهای كلی مبارزه با مواد مخدر طی 11 محور از سوی مقام معظم رهبری و نیز سیاستهای دولت تدبیر و امید مبارزه با مواد مخدر براساس مدیریت هدفمند در این شهرستان صورت می گیرد.
علیرضا ابوالحسنی در گفتگو با ایرنا افزود: موضوع مواد مخدر ، اعتیاد ، مبارزه با آن ، پیشگیری و درمان و نهایتا خانواده در راس امور قرار گرفته كه شورای فرعی مبارزه با مواد مخدر شهرستان نیز در این راستا طبق زمان بندی خاص در موعد مقرر نشست هایی را با حضور همه اعضا برگزار كرده و خواهد كرد.
وی خاطر نشان كرد: جدیت و پیگیری خاص برای اجرائی شدن مصوبه های این شورا مورد تاكید قرار گرفته و تلاش و كوشش ما بر این موضوع متمركز شده تا این مهم و تمام اقدام هایی كه حول محور مبارزه با مواد مخدر در شهرستان بویژه در شورای مربوطه در فرمانداری صورت می گیرد را هدفمند سازیم .
معاون فرماندارتصریح نمود: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان اشكذر با مدیریت هدفمند در راستای مبارزه با مواد مخدر در شهرستان عمل نموده كه بر اساس آن از ابتدای سال تا كنون طی شش نشست مصوبه هایی را مطرح و اجرایی نموده است.
وی دراین خصوص اظهار داشت: جهت آشنایی پرسنل و كارگران واحدهای تولیدی با عوارض سو استفاده از مواد مخدر در شورای مصوب گردید تا در هریك از واحدهای صنعتی شهرستان با همكاری اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعی و شورای فرعی مبارزه با مواد مخدر نمایشگاه عكس و پوستر با این مضمون برگزار شود كه تاكنون در پنج واحد صنعتی شهرستان این نمایشگاه برگزار گردیده است.
ابوالحسنی افزود: استفاده از ظرفیت موسسه های فرهنگی و اجتماعی و سمن هایی كه با موضوع پیشگیری از اعتیاد فعالیت دارند جهت برپایی نمایشگاه در واحدهای تولیدی و حضور در جلسات و استفاده از نظرها و تجربه های آنها مصوبه دیگر این شورا است كه در این راستا از ظرفیت انجمن NA در برپایی نمایشگاه تاكنون استفاده شده است .
وی تصریح نمود: برگزاری دوره آموزشی با موضوع پیشگیری از مواد مخدر ویژه ناظرین گلخانه ها توسط مدیریت جهاد كشاورزی شهرستان از جمله مصوبه های این شورا است كه دوره مذكور توسط مدیریت جهاد كشاورزی با حضور ناظرین گلخانه ها برگزار گردید.
معاون فرماندارخاطر نشان كرد: همچنین مصوب شد تا توسط صنعت ، معدن و تجارت شهرستان دوره آموزشی آشنایی با عوارض سو استفاده از مواد مخدر ویژه افرادی كه قصد دریافت پروانه كسب دارند برگزار شود كه دوره مذكور با همت صنعت ، معدن و تجارت شهرستان برگزار گردید و در صدد هستیم تا این موضوع را تثبیت نماییم .
وی ضمن بیان اینكه هدف و تاكید شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان اشكذر تعامل و هماهنگی هر چه بیشتر بخش خصوصی با این شوراست گفت: در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر این شهرستان مقرر گردید كه طی هماهنگی های لازم با مدیران چندین واحد صنعتی در شهرستان نسبت به برگزاری كلاس های آموزشی ویژه پرسنل آن واحدها از سوی كار، تعاون و رفاه اجتماعی اقدام گردد كه با هماهنگی های صورت گرفته در پنج واحد صنعتی تا كنون كلاس های آموزشی با موضوع اعتیاد ویژه پرسنل برگزار گردیده كه مورد استقبال مدیران و پرسنل آن مجموعه قرار گرفت.
ابوالحسنی از جمله مصوبه های این شورا مذكور را برپایی نمایشگاه عكس و پوستر با موضوع پیشگیری از اعتیاد توسط دستگاه های مرتبط شهرستان در محل برگزاری كلاسهای مشاوره خانواده از جمله دوره های پیش از ازدواج عنوان كرد و اظهار داشت : این مهم توسط فرمانداری شهرستان صورت پذیرفت.
وی مصوبه دیگر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان را برگزاری همایشی با موضوع اعتیاد عنوان نمود و خاطر نشان كرد: طبق مصوبه شورای با همكاری و هماهنگی دستگاه های مربوطه و بخش خصوصی همایشی تحت عنوان همایش پیشگیری از اعتیاد در جامعه كار و تولید با حضور مسوولان كشوری و استانی برگزار شد.
معاون فرماندار تاكید نمود: برگزاری نمایشگاه عكس در واحدهای تولیدی شهرستان، دوره های آموزشی و مشاوره خانواده و حقوقی و نیز برگزاری همایش اعتیاد در جامعه كار و تولید كه از مصوبه های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان اشكذر است برای اولین باردر شهرستان برگزار شد.
وی برگزاری همایش گرامیداشت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر با محوریت بهزیستی شهرستان و همكاری و تعامل كار، تعاون و رفاه اجتماعی ، صنعت ، معدن و تجارت ، كمیته امداد و سایر اداره های مرتبط را از فعالیت های انجام شده از سوی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان اشكذر عنوان كرد.
معاون فرماندار اقدام انجام شده دیگر از سوی این شورا را تكثیر و توزیع 120 نرم افزار آموزشی با موضوع راه های پیشگیری از اعتیاد به منظور اطلاع رسانی به مردم ، ویژه روحانیون ، ائمه جمعه و نیز هیئت های مذهبی بیان كرد.
وی یادآور شد: از آنجا كه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان آمادگی هر گونه همكاری ، همراهی در بحث مدیریت، درمان ، پیشگیری و در كل بحث های مرتبط با اعتیاد و مواد مخدر در واحدهای تولیدی را دارد در این شورا مصوب شده تا واحد اداری مالی واحدهای صنعتی شهرستان لیستی از فعالیتهای را كه در این راستا قابلیت اجرا دارد تهیه و جهت بررسی و ارزیابی اجرای طرح به دبیرخانه شورای فرعی مبارزه با مواد مخدر شهرستان واقع در فرمانداری ارسال نمایند.
در این خصوص طی نشستی هایی متعدد با مسوولان واحد های صنعتی شهرستان درخواست برگزاری كلاسهای آموزشی تحت عنوان عوارض سو استفاده از مواد مخدر ویژه پرسنل آن واحد شد كه تا كنون در پنج واحد صنعتی شهرستان كلاسهای آموزشی عوارض سو استفاده از مواد مخدر ویژه پرسنل برگزار گردیده است.
مركز شهرستان اشكذر در 20 كیلومتری استان یزد قرار دارد.
7546/ 6197 خبرنگار : سعیده السادات خاتمی** انتشار : فلاح