۱۲ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۰۵
کد خبر: 82409838
T T
۰ نفر

كاهش علائم پرخوري عصبي با تحريك الكتريكي مغز

۱۲ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۰۵
کد خبر: 82409838
كاهش علائم پرخوري عصبي با تحريك الكتريكي مغز

تهران-ايرنا- نتايج يك مطالعه نشان مي دهد كه با تحريك الكتريكي بخش هايي از مغز با برق مي توان علائم اصلي پرخوري عصبي از جمله تمايل شديد به مصرف بيش از حد غذا را كاهش داد.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمي ايرنا از روزنامه اينديپندنت، پرخوري عصبي يك اختلال در غذا خوردن است كه با دوره هاي مكرر مصرف بيش از حد غذا و بعد تلاش هايي براي مقابله با كاهش غذاي مصرفي از طريق وادار كردن خود به استفراغ ، ورزش شديد و يا سوء استفاده از داروهاي مختلف مشخص مي شود.
اين رفتارها كه معمولا از نگراني بيش از حد در خصوص وزن بدن و تناسب بدن نشات مي گيرند بطور فزاينده اي اجباري مي شوند تا اينكه به صورت اعتياد درمي آيند.
پرخوري عصبي معمولا در نوجواني بروز مي كند و احتمال بروز آن در زنان بسيار بيشتر است بطوريكه حدود يك تا دو درصد از زنان در برهه اي از زندگي خود به اين اختلال مبتلا مي شوند.
اين اختلال با عوارض پزشكي متعددي همراه است و بيش از چهار درصد مبتلايان به مرگ پيش از موعد دچار مي شوند.
درحاليكه درمان هاي روانشناسي براي بسياري از افراد مبتلا به پرخوري عصبي موثر هستند اما براي بخش قابل توجهي از بيماران كارايي ندارد و بنابراين به درمان هاي جديد نياز پيدا مي كنند.
مدارك نشان مي دهند كه پرخوري عصبي با عملكرد تغيير يافته در برخي مسيرهاي خاص مغزي مانند مسيرهاي مرتبط با فرايندهاي خود كنترلي، ارتباط دارد. با اين حال امكان عادي سازي اين مسيرها با استفاده از فن آوري هاي مدرن علوم اعصاب مانند' ترانس كرانيال تحريك جريان مستقيم' (TDCS) وجود دارد.
tDCS يك روش غير تهاجمي تحريك مغز است كه جريان هاي ضعيف برق را از طريق دو الكترود كه بر روي سر كار گذاشته مي شود به مغز ارسال مي كند. اين رويه بي خطر و بدون درد است و شايع ترين عوارض جانبي آن خارش خفيف و يا احساس سوزن سوزن شدن بر روي پوست سر است.
محققان كالج كينگ لندن در اين تحقيق اثرات كوتاه مدت tDCS را بر افراد مبتلا به پرخوري عصبي بررسي كردند.
نتايج اين مطالعه نشان داد علائم پرخوري عصبي در افرادي كه تحت tDCS قرار گرفته بودند به اندازه قابل توجهي كاهش يافت اما اين كاهش در افرادي كه تحت اين رويه قرار نگرفته بودند، ديده نشد.
براي مثال امتيازات پايه در خصوص افراط در غذا خوردن در افرادي كه تحت tDCS قرار گرفته بودند 31 درصد كاهش يافت.
اين مطالعه نشان داد كه tDCS تمايل به مصرف بيش از حد غذا را سركوب مي كند و شدت ساير علائم را در افراد مبتلا به پرخوري عصبي دست كم بطور موقت كاهش مي دهد.
علمي**2038**1440
مترجم: درنا محمديان** انتشاردهنده: معصومه گلشن
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
irnaelm@
https://telegram.me
۰ نفر