۱۹ بهمن ۱۳۹۵، ۶:۳۱
کد خبر: 82419281
T T
۰ نفر

ترویج فرهنگ بیمه،شاخص مهم تحقق اقتصاد تاب آور

۱۹ بهمن ۱۳۹۵، ۶:۳۱
کد خبر: 82419281
ترویج فرهنگ بیمه،شاخص مهم تحقق اقتصاد تاب آور

اراك - ایرنا - ترویج فرهنگ بیمه از شاخص های مهم تحقق اقتصاد تاب آور است كه باید به درستی به جایگاه و كارویژه های توجه شود.

فرهنگ سازی اساس و ریشه پیشرفت هر فعالیتی از جمله فعالیت های اقتصادی در جامعه است و صنعت بیمه نیز به عنوان یكی از بخش های اساسی و مهم اقتصاد هر كشور زمانی می تواند رشد و توسعه یابد كه فرهنگ استفاده از آن در بین مردم نهادینه شده باشد.
هزینه های بیمه ای در بسیاری از كشور های توسعه یافته سهم قابل توجهی از هزینه های افراد یا سازمان ها را شامل می شود ولی در كشور ما این مهم درصد پایینی از سبدهزینه خانوار و نهادهاست به گونه ای كه با كم كردن سهم بیمه های اجباری نظیر بیمه های درمان و شخص ثالث هزینه سرانه بیمه كشور بسیار اندك است.
كارشناسان فعال در حوزه بیمه، عوامل مختلفی را در رشد نیافتن و توسعه ناقص صنعت بیمه در ایران سهیم می دانند كه نبود سرویس دهی مناسب شركت های بیمه، پایین بودن سطح در آمدهای مردم و پایین بودن فرهنگ استفاده از بیمه و ناآشنایی با آن در بین مردم از مهمترین این عوامل است.
كارشناسان این حوزه نبود شناخت و آگاهی لازم بیمه گذاران، آشنایی اندك افراد و بی اطلاعی آنان از مزایای بیمه، وجود باورهای نادرست و دور از ذهن بودن وقوع حوادث و بدیهی دانستن خسارت پرداختی توسط شركت های بیمه ای از جمله عوامل استقبال نكردن مردم از صنعت بیمه در حوزه ساختمان های تجاری و مسكونی می دانند.
آنان می گویند: اغلب مردم ایران بیمه را كالایی لوكس و غیر ضروری می دانند كه در شرایط عادی حاضر به اختصاص هزینه ای در این زمینه نیستند.
كارشناسان حوزه اقتصادی نیز صنعت بیمه را یكی از عوامل افزایش تاب آوری جامعه در برابر مشكلات و بلایای طبیعی می دانند و معتقد هستند افزایش فرهنگ بیمه در سطح جامعه یكی از عوامل تحقق اقتصاد تاب آور و اقتصاد مقاومتی است.
مدیر كل مدیریت بحران استانداری مركزی گفت: بیمه اماكن تجاری و منازل مسكونی برای جبران خسارت ها و بازسازی اماكن صدمه دیده در هنگام بروز مشكلات طبیعی و غیر طبیعی از جایگاه خاصی در فرآیند مدیریت بحران برخوردار است.
سعید فرخی بازسازی و باز توانی را آخرین مرحله از اقدام های مدیریت بحران در هنگام وقوع حوادث عنوان كرد و افزود: در این مرحله تامین منابع مالی مناسب برای جبران خسارت ها و بازگرداندن وضعیت اقتصادی جامعه به حالت عادی استفاده از بیمه های امری اجتناب ناپذیر و ضروریست كه در قانون نیز به این مهم تاكید شده است.
وی، نبود بسترهای فرهنگی مناسب و قوانین مدون برای اجباری كردن بیمه را یكی از دلایل بی رغبتی از بیمه توسط مردم و شهروندان دانست و گفت: با توجه به تاكید های قانون برای ترویج بیمه در بین اقشار جامعه، ساختمان های مسكونی و تجاری استان مركزی از نظر پوشش بیمه ای از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند.
مدیر كل مدیریت بحران استانداری مركزی ادامه داد:كمتر از 10 درصد اماكن مسكونی كشور تحت پوشش بیمه قرار دارند كه این رقم در استان مركزی پایین تر است.
وی گفت: این اداره كل از چهار ماه قبل جمع آوری آمار و اطلاعات از وضعیت بیمه ای منازل مسكونی و تجاری استان را در دستور كار خود قرار داده است كه تا كنون نتوانسته آمار دقیقی از میزان برخورداری این اماكن از بیمه به دست آورد.
مدیر كل مدیریت بحران استانداری مركزی افزود: بر این اساس دستور مقام ارشد دولت در این استان كلیه دستگاه های اجرایی و شركت های بیمه ای ترویج بیمه در سطح استان را در دستور كار خود قرار داده و برای افزایش پوشش بیمه در این حوزه ها تلاش می كنند.
فرخی افزود: شركت های بیمه ای استان مركزی برای افزایش ضریب بیمه در استان موظف هستند قسمتی از درآمد خود را برای ترویج فرهنگ بیمه و افزایش توانایی مردم برای استفاده از خدمات بیمه ای در این حوزه اختصاص دهند.
وی ادامه داد: فرمانداران، بخشداران و مدیران اجرایی دستگاه ها اجرایی نیز باید زمینه توسعه فرهنگ بیمه و ضریب افزایش نفوذ بیمه منازل مسكونی و اماكن تجاری را برای كارمندان خود و مخاطبان فراهم كنند.
مدیر كل مدیریت بحران استانداری مركزی گفت: قرار گرفتن تمامی مددجویان كمیته امداد تحت پوشش بیمه منازل مسكونی و انجام بیمه 10 ساله بیمه ساختمان های مسكونی و تجاری به عنوان یكی از پیش شرط های صدور پایان كار توسط بنیاد مسكن جمله اقدام هایی هدفمند دولت برای ترویج فرهنگ بیمه است.
فرخی افزود: استفاده از ظرفیت و تخصیص قسمتی از اعتبارات شهرداری ها و دهیاری ها به بیمه ساختمان های اداری و مسكونی برای ترویج صنعت بیمه در شهرستان های استان مركزی از دیگر اقدام های دولت برای افزایشسهم بیمه ای در استان بوده است.
وی، نبود قانون الزام و استمرار بیمه منازل مسكونی و تجاری را از دیگر چالش های این حوزه دانست گفت: نیاز است بیمه منازل و ساختمان های تجاری همانند بیمه تكمیلی درمان و شخص ثالت با فرهنگ سازی و اختصاص قانون الزام آور در این حوزه در بین مردم نهادینه شود.
مدیركل مدیریت بحران استانداری مركزی گفت: با اختصاص قانون های الزام آور و افزایش فرهنگ استفاده بیمه در زمینه ساختمان های تجاری و مسكونی به یكی از دغدغه های ذهنی مردم تبدیل شود و مردم خود خواهان استفاده از این بیمه ها باشند.
وی ادامه داد: پوشش بیمه افزایش تاب آوری را در بین مردم افزایش می دهد و كمك می كند در صورت بروز خسارت بتوانند با استفاده از این ظرفیت وضعیت مالی خانواده و زندگی را به شرایط عادی برگردانند.
مدیركل مدیریت بحران استانداری مركزی با یادآوری وجود یك هزار و 400 هكتار بافت فرسوده در این استان افزود: با توجه به اینكه اقتصاد تاب آور از شاخص های اصلی اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب است، افزایش ضریب نفوذ بیمه در جامعه و بافت فرسوده نقش مهمی در تاب آوری جامعه در برابر مشكلات و تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب برعهده دارد.
سرپرست بیمه های بازرگانی استان مركزی در این خصوص گفت: ضریب نفوذ بیمه یكی از شاخصه های سنجش توسعه یافتگی در جوامع مختلف است و حاصل حق بیمه های دریافتی به تولید ناخالص داخلی است و هرچه این ضریب نفوذ عدد بالاتر باشد نشان از بهبود وضعیت بیمه درآن جامعه است.
محمود رودبارانی افزود: با توجه به اینكه استان مركزی یكی از قطب های صنعتی مهم كشور است و رتبه چهارم را در این حوزه به خود اختصاص داده از ضریب نفوذ بیمه بسیار پایینی برخوردار است و بر اساس آخرین آماری بیمه مركزی كشور از بین 31 استان، رتبه 27 را دارد كه نشان از وضعیت نا مناسب این استان در شاخصه های مختلف بیمه ای از جمله بیمه آتش سوزی منازل مسكونی و تجاری است.
وی ادامه داد: عمده بیمه شركت های بزرگ صنعتی مانند آلومینیوم و ماشین سازی در تهران صادر می شود كه این مهم یكی از عوامل اصلی كاهش ضریب نفوذ بیمه در استان مركزی به شمار می رود.
سرپرست بیمه های بازرگانی استان مركزی، نزدیكی به پایتخت و صدور بیمه نامه شركت های بزرگ در دفاتر مركزی آن ها را از جمله عوامل بی رغبتی این شركت ها برای بیمه كردن فعالیت های خود در استان مركزی دانست.
رودبارانی گفت: نیاز است شركت های بزرگ به ازای استفاده از خدمات زیر بنایی، منابع و نیروی انسانی استان خدمات بیمه ای و حق بیمه های خود را در داخل استان هزینه كنند.
وی ادامه داد: حضور بیمه ای شركت های بزرگ در استان مركزی علاوه بر اثرات مثبت این مهم در جامعه افزایش 20 تا 30درصد اشتغال در صنعت بیمه استان را به همراه دارد.
سرپرست بیمه های بازرگانی استان مركزی نگاه غلط به صنعت بیمه، كم اطلاعی و بی اطلاعی مردم از مزایای پوشش بیمه ای و پشتیبانی بیمه ها در زمان خطرات طبیعی و آتش سوزی را از جمله عوامل استقبال نكردن مردم از صنعت بیمه دانست.
وی گفت: مردم به بیمه نگاه عمیق و درستی ندارند و شركت های بیمه را موسسه هایی می بینند كه زمان صدور بیمه نامه حق بیمه را به راحتی در یافت می كنند و هنگام پرداخت خسارت به دلایل مختلف یا پرداخت نمی كنند و یا كمتر از توقع مردم به آنان حق بیمه پرداخت می كنند.
رودبارانی ادامه داد: افراد جامعه هزینه های بسیاری را درمواقع مختلف انجام می دهند ولی هنگام بیمه كردن منازل مسكونی به دلیل اینكه تا كنون اتفاقی برای آنها حاصل نشده است خیلی اقتصادی فكر می كنند.
وی افزود: تا زمانی كه اتفاقی رخ نداده مردم قدر بیمه را نمی دانند و بیشتر افرادی به دنبال بیمه هستند كه از پیامدهای حوادث زخم خورده اند.
سرپرست بیمه های بازرگانی استان مركزی خاطر نشان كرد: شركت های بیمه ای در فضای رقابتی برای افزایش بهره گیری مردم از خدمات بیمه های آتش سوزی منازل مسكونی و ساختمان های تجاری این بیمه را با 70 درصد تخفیف به بیمه شدگان ارائه می دهند و افراد جامعه می توانند تنها با پرداخت 300 هزار ریال به مدت یك سال از خدمات این بیمه بهره مند شوند كه این مهم نیز نتوانسته میزان استقبال مردم از صنعت بیمه در این حوزه را افزایش دهد.
رودبارانی فرهنگ سازی و آشنایی مردم با صنعت و مزایای بیمه ها درهنگام بروز حوادث را جمله راهكارهای افزایش بهره گیری مردم از صنعت بیمه عنوان كرد و گفت: با توجه به فعالیت بیمه ها در حوزه تامین خسارات در زمان حوادث ولی این نهادها تنها متولی فرهنگ سازی در جامعه نیستند و دیگر بخش های جامعه از جمله رسانه ها و صدا و سیما تیز در این زمینه بیش از پیش باید فعالیت كنند.
وی ادامه داد: وقتی در كشور صنعت بیمه را پذیرفته ایم باید به همان اندازه به آن بها داده شود و مسئولان، رسانه ها عمومی و نهادهای مختلف جامعه به بحث بیمه به عنوان پایه های اقتصاد هر جامعه اهمیت ویژه دهند زیرا بی توجهی و نتایج سوء آن در زمان حوادث تمام جامعه را در بر می گیرد.
سرپرست بیمه های بازرگانی استان مركزی گفت: به دلیل بی اطلاعی وفرهنگ سازی اندك تنها 20 درصد از منازل مسكونی و تجاری این استان تحت پوشش بیمه آتش سوزی قرار دارند كه این مهم در هنگام بروز حوادث می تواند خسارت های جبران ناپذیری را برای استان به همراه داشته باشد.
مهدی عباسی یكی از شهروندان اراك دلیل استفاده نكردن از بیمه آتش سوزی ساختمان های تجاری و مسكونی را بی اطلاعی از مزایایی این نوع بیمه ها عنوان كرد و گفت: نیاز است شركت های بیمه ای و مسئولان ذیربط با بهره گیری از رسانه ها و صدا و سیما مردم را با مزایای این نوع بیمه ها آشنا كنند.
این شهروند اراكی افزود: در صورت آگاهی مردم از مزایا بیمه آتش سوزی، مشوق ها و قیمت بهره گیری از این بیمه به طور حتم برای بیمه كردن منازل و ساختمان های خود اقدام می كنند.
سعید جعفری یكی دیگر از همشهریان اراك نیز بی اطلاعی از خدمات بیمه را از عوامل اصلی استفاده نكردن از بیمه ساختمانی دانست و گفت: دولت و مسئولان با پذیرش بیمه به عنوانی یكی از عوامل تاب آوری اقتصاد باید زمینه افزایش آگاهی از این صنعت را در بین مردم بیش از پیش افزایش دهند.
وی ادامه داد: نیاز است صدا و سیما و رسانه ها در كنار فعالیت های رسانه ای و اقتصادی با دید ترویجی و فرهنگی، فرهنگ استفاده از بیمه را در سطح كشور و استان افزایش دهند.
استان مركزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت كشور است و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی نیز رتبه نخست كشور را به خود اختصاص داده است.
حدود سه هزار واحد تولیدی و صنعتی در استان مركزی فعالیت دارند.
1955/6013/خبرنگار: مهدی عظیمی**انتشار دهنده:مژگان حیدری