۱۹ بهمن ۱۳۹۵، ۹:۵۴
کد خبر: 82419507
T T
۰ نفر
همدلی همافران با مردم انقلابی در بیعتی تاریخی

تهران- ایرنا- 19 بهمن 1357 خورشیدی را باید روز همدلی و اقتدار نیروی هوایی دانست كه در كنار مردم مبارز و انقلابی به عنوان سربازان میهن ایستادگی كردند و همچنان پس از گذشت 38 سال از پیروزی انقلاب اسلامی با كسب دستاوردهای ارزشمند همواره در رویدادهای مهم جامعه پیوند خویش را با ملت و ارزش های ایران اسلامی حفظ كرده اند.

«درود بر شما سربازان امام عصر سلام الله علیه، همانطور كه فریاد زدید، تاكنون در خدمت طاغوت بودید، طاغوتی كه همه هستی ما را ساقط كرد، طاغوتی كه ما را برده خارجی ها كرد و از امروز در خدمت امام عصر سلام الله علیه و در خدمت قرآن كریم هستید» این جملات بخشی از سخنان امام خمینی(ره) در جمع كاركنان نیروی هوایی درباره نقش تاثیرگذار و حساس آنان بود كه در 19 بهمن 1357 خورشیدی در جریان انقلاب اسلامی به صف مبارزه های مردمی پیوستند و اینگونه به سرنگونی حكومت پهلوی سرعت بخشیدند.

نیروی هوایی ارتش با تعهد و توانمندی ارتش در این روز تاریخی در عمل ثابت كردند كه بخشی از مردم هستند و شجاعانه به نهضت انقلابی آنان پیوستند، در اقامتگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی در مدرسه رفاه حضور یافتند و با انجام دادن رژه ای استوار، اقتدار این نیرو را نشان دادند و پشتیبانی خویش را از امام راحل اعلام داشتند.

خبر این دیدار مهم و حساس بازتاب زیادی در رسانه ها داشت و حكومت وقت سعی كرد تا این رویداد را كتمان كند اما همگان به خوبی بر صحت این مهم اذعان داشتند. به همین دلیل عوامل رژیم پهلوی در 20 بهمن به یكی از پادگان های نیروی هوایی در تهران هجوم بردند كه این موضوع سبب شد تا ملت مبارز ایران به یاری این نیرو بشتابند و پشتیبانی خویش را از آنان اعلام كنند.

برای همافران و كاركنان نیروی هوایی، رسیدن به هدف های متعالی همچون پیروزی انقلاب اسلامی دارای جایگاه ارزشمندی بود. این نظامیان متعهد با این اقدام، ضربه ای سخت بر پیكره رژیم پهلوی وارد آوردند و مقاومت آن را درهم شكستند و همراه با مردم در 22 بهمن 1357 خورشیدی به پیروزی بزرگی دست یافتند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نیروی هوایی در هشت سال دفاع مقدس با تیزپروازی ها و اقدام های هوشمندانه خود از كیان انقلاب و وطن در برابر دشمن تجاوزگر حفاظت كرد و به موفقیت های ارزشمندی دست یافت.

نظامیان مقتدر نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران با تلاش فراوان توانستند با كسب دانش و تخصص لازم و دستیابی به تجهیزات پیشرفته همواره آماده دفاع از وطن در برابر تهدیدهای احتمالی باشند. روز «نیروی هوایی» به منظور پاسداشت اقدام ارزشمند این نیروهای والامقام در 19 بهمن 1357 خورشیدی در تقویم ملی كشور ثبت شد تا اینگونه به رشادت ها و از خودگذشتگی آنان ارج نهاده شود.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت روز نیروی هوایی با سرهنگ «محمدسرلك» افسر انقلابی و رییس نگهداری سیستم های ارتباط الكترونیك نیروی هوایی در پیش و پس از انقلاب اسلامی به گفت وگو پرداخت.

** نقش موثر نیروی هوایی در پیروزی انقلاب اسلامی
سرهنگ محمد سرلك با اشاره به عوامل مهم و كلیدی در روند پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در این دستاورد شكوهمند عوامل بسیاری نقش داشتند كه از آن میان مردم با فداكاری ها، رشادت ها و از خودگذشتگی حماسه ای بزرگ را در تاریخ این مرز وبوم آفریدند و نیروی هوایی؛ عنصر مهمی در دستیابی به خواسته ملت ایران به شمار می رود. امام خمینی(ره) و دیگر مراجع در هدایت كاركنان نیروی هوایی برای پیوستن به صفوف انقلاب تاثیر بسزایی داشتند و آنها را در راه مبارزه با رژیم پهلوی تشویق می كردند.

یكی از عواملی كه باعث تحریم كردن رژیم پهلوی و دولت آن زمان شد حركت شجاعانه و مقتدرانه نیروی هوایی در 19 بهمن 1357 خورشیدی در راستای بیعت تاریخی كاركنان این ارگان مهم با امام خمینی(ره) بود.

وی با اشاره با اینكه تعداد بسیاری از كاركنان نیروی هوایی پس از این رویداد به تبعید و حكم اعدام محكوم شدند، بیان داشت: با تظاهراتی كه در 6 بهمن 1357 خورشیدی برگزار شد تعداد زیادی از مدیران نیروی هوایی به وسیله رژیم پهلوی دستگیر و به زندانی خاش در زاهدان تبعید شدند تا پس از سركوب نهضت انقلابی مردم، آنان را اعدام كنند. بعد از این رفتار حكومت وقت، دیگر كاركنان نیروی هوایی نیز تصمیم گرفتند تا با امام خمینی(ره) پیمان ببندند. این موضوع بیانگر این نكته است كه آنها پیوند عمیقی با امام راحل و دیگر مراجع دینی داشتند و می خواستند در برابر استثمار و استكبار جهانی بایستند و دیگر اجازه دخالت به بیگانگان را در امور كشور ندهند و نیروی هوایی را یكدست و متحد با مردم سازند.

** استقلال طلبی در نیروی هوایی در پرتو پیروزی انقلاب اسلامی
این افسر انقلابی، پیروزی انقلاب اسلامی را سبب شكل گیری اندیشه های استقلال طلبی در تمامی سطوح نیروی هوایی دانست و اظهار كرد: پیروزی انقلاب اسلامی و بیعت كاركنان نیروی هوایی با امام راحل باعث شد تا اندیشه های استقلال طلبی در تمامی بخش های این ارگان شكل بگیرد. نیروی هوایی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی همواره تحت آموزش كارشناسان نظامی خارجی بود و از امكانات و آموزش های آنان بهره می برد اما پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی كاركنان نیروی هوایی از هر گونه وابستگی و فرمانبری از استعمارگران رهایی یافتند و برای خویشتن هویت مستقلی پیدا كردند.

** نقش آفرینی نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس
این افسر انقلابی نیروی هوایی با اشاره به نقش نیروی هوایی ارتش در دفاع از كیان كشور در جنگ تحمیلی هشت ساله بیان داشت: نیروی هوایی در كنار دیگر نیروهای مسلح و بسیج مردمی به دفاع از كشور پرداخت. ماموریت ‌های نیروی هوایی در ارتش همچنان در راستای بیعت با امام راحل و پاسداری از انقلاب اسلامی ادامه داشت و در دوران جنگ تحمیلی نیز بزرگترین اقدام ها را در برابر دشمن متجاوز عملیاتی كرد. انجام دادن عملیات های نظامی جهت مهار و تثبیت نیروی دشمن و جلوگیری از پیشروی و شناسایی، ناتوانی رژِیم بعث عراق در مقابله با این نیرو، نقش فعال در همكاری با دیگر نیروهای نظامی و بسیج مردمی و ... از جمله فعالیت های نیروی هوایی در زمان جنگ تحمیلی محسوب می شود.

** رژیم بعثي ناتوان در رویارویی با نیروي هوایي جمهوری اسلامی ایران
رییس نگهداری سیستم های الكترونیك نیروی هوایی در دوران انقلاب با اشاره به اینكه رژیم بعث در طول جنگ تحمیلی همواره به دنبال شكست ایران بود، افزود: رژیم بعث در روزهای نخستین جنگ تحمیلی با هجوم به پایگاه های هوایی چندین شهر از جمله مهرآباد، اصفهان، شیراز و ... می كوشید كه با حمله های غافلگیرانه به اهداف خویش دست یابد اما نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در كمتر از چند ساعت توانست در پاسخ به آنها، پایگاه های هوایی و برخی تاسیسات نظامی را در هم بكوبد و با بمباران نقطه های حساس و حیاتی دشمن سبب بهت و حیرت كارشناسان و طراحان نظامی عراق و كشورهای حامی آن شد. این ارگان مهم با حفظ برتری در عرصه هوایی از تاثیر گذارترین و محوری ترین نیروها در پشتیبانی از نیروهای زمینی ارتش و سپاه پاسداران و اجرای دیگر ماموریت ها و عملیات ها بوده است. عملیات فتح المبین یكی از مهم ترین عملیات هایی بود كه نیروی هوایی توانست 22 فروند هواپیمای دشمن را نابود كند.

عكسبرداری هوایی از مهم ترین اقدام ها و عملیات این نیروی كارآمد در طول دفاع مقدس محسوب می شد. خلبانان همواره نقاط حساس و حیاتی دشمن را در عمق خاك عراق رصد می كردند و با عكس های بسیار ارزشمندی كه از این مناطق به ارمغان می آوردند فرماندهان را در گرفتن تصمیم های مناسب برای مبارزه با نیروهای دشمن یاری می كردند.

** خودكفایی مهمترین دستاورد نیروی هوایی
وی خودكفایی را از مهم ترین دستاوردهای نیروی هوایی دانست و بیان كرد:‌ هدف نهایی نیروی هوایی از همان روزهای پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی به گونه ای بود كه در تمامی مرحله ها و حوزه های مختلف به خودكفایی برسد. تحریم ها در زمینه اقتصادی و تجهیزات نظامی در به ثمر رساندن هدف های این ارگان هیچ تاثیری نداشت و با تلاش متخصصان داخلی توانستند به این مهم دست یابند.

كارشناسان نظامی دیگر كشورها با شروع جنگ تحمیلی معتقد بودند كه نیروی هوایی ایران بیشتر از چندین ماه نمی تواند بجنگد اما كاركنان انقلابی این ارگان با تمام نیرو توانستند جنگ تحمیلی را پشت سر بگذارند و به برتری كامل برسند و اینگونه توان پایگاه های هوایی افزایش پیدا كرد.

** توان بالای نظامی نیروی هوایی در سطح منطقه و بین المللی
سرهنگ سرلك به جایگاه نیروی هوایی در مقایسه با نیروی های هوایی دیگر كشورها تصریح كرد:‌ نیروی هوایی كشور از نظر ابعاد مختلف و توان رزمی در زمره كشورهای قدرمند جهان قرار دارد. با ساخت سلاح و مهمات هوشمند می توان ادعا كرد نیازی به دیگر كشورهای خارجی نداریم. انگیزه های فردی متخصصان، اعتقاد و التزام به كیان كشور همگی سبب می شود تا در تمامی زمینه ها این ارگان كشور مجهز و به بهترین تسلیحات و تجهیزات روز دنیا دست یابد.

دشمنان ایران همواره به دنبال این هستند كه هوا و فضای كشور را در تصرف دربیاورند تا به مقاصد خود برسند اما نیروهای هوایی در زمینه پدافند هوایی با سیاست گذاری ها و تربیت نیروهای متخصص در جایگاهی قرار دارد كه به عنوان یكی از كشورهای پیشرفته محسوب می شود و با تامین سامانه ها، صنعت دفاعی، تبلیغات و خودكفایی از نیروی های بومی استفاده می كند.

* گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مریم همتی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9117**2002**9131
*ایرنا مقاله كانالی برای انعكاس مقاله های اندیشكده ها- پژوهشكده ها- دانشكده ها- مراكز تحقیقاتی و رسانه های ایران و جهان*
Irnaarticle@
۰ نفر