۱۹ بهمن ۱۳۹۵، ۱۵:۲۸
کد خبر: 82420281
T T
۰ نفر

15 هزار كلاهك هسته ای در جهان

۱۹ بهمن ۱۳۹۵، ۱۵:۲۸
کد خبر: 82420281
15 هزار كلاهك هسته ای در جهان

تهران - ایرنا - تولید كلاهك ها و بمب های هسته ای در جهان كه در سال 1986 و در جریان جنگ سرد بالغ بر 70 هزار و 330 عدد بود، اكنون با آغاز سال 2017 میلادی به 14 هزار و 900 سلاح هسته ای رسیده است.

خبرگزاری فلسطینی معا امروز (سه شنبه) با انتشار گزارشی درباره تعداد كلاهك ها و بمب های هسته ای موجود در جهان نوشت: تولید بمب های هسته ای در سه دهه پیش كاهش و این روند در دو دهه گذشته به شدت افزایش یافت به طوری كه كشورهای هسته ای ترجیح دادند زرادخانه های بزرگ هسته ای برای آینده در اختیار داشته باشند تا این كه از تعداد این زرادخانه ها بكاهند.
انبارهای سلاح های هسته ای جهان تا آغاز سال 2016 میلادی شامل 15 هزار و 195 كلاهك هسته ای است كه نزدیك به 10 هزار كلاهك هسته ای در داخل انبارهای نظامی در انتظار انهدام و خروج از خدمت هستند.
بر اساس آمارهایی كه سازمان های علمی آمریكا منتشر كرده اند، نشان می دهد كه خطرناكترین این سلاح ها 3 هزار و 800 كلاهك هسته ای است كه اكنون در خدمت عملیات نظامی است كه از این تعداد یك هزار و 800 كلاهك در اختیار آمریكا، روسیه، فرانسه و انگلیس قرار دارد.
در ادامه این گزارش آمده است، روسیه و آمریكا بیشترین تعداد كلاهك هسته ای را در جهان در اختیار دارند به طوری كه هر كدام از این كشورها دارای 4 تا 4 هزار و 500 كلاهك و بمب هسته ای هستند.
در همین حال دیگر كشورهای هسته ای هم به ضرورت در اختیار داشتن بیش از صدها بمب هسته ای برای امنیت ملی خود می اندیشند.
برپایه این گزارش، روند تولید زرادخانه هسته ای اسرائیل (رژیم صهیونیستی) و فرانسه ثابت است و این در حالی است كه انگلیس، آمریكا و روسیه اقدام به كاهش زرادخانه هسته ای خود كرده اند و این روند در طول 25 سال و به تدریج صورت گرفته است و در مقابل چین، پاكستان و كره شمالی به تعداد سلاح های هسته ای خود افزوده اند.
در این گزارش یادآوری شده كه تعداد دقیق سلاح های هسته ای كشورها بخشی از اسرار نظامی و ملی آنان محسوب می شود، ولی اطلاعاتی كه همگان به آن دسترسی دارند و توسط موسسه علمی فدرال آمریكا بررسی شده، نشان می دهد كه اسراییل (رژیم صهیونیستی) 80 كلاهك هسته ای (البته در برخی گزارش ها تعداد كلاهك های هسته ای رژیم صهیونیستی تا 259 كلاهك نیز ذكر شده است)، فرانسه 300 كلاهك و بمب هسته ای و چین 260 كلاهك هسته ای در اختیار دارد و بررسی ها نیز حاكی از آن است كه انگلیس هم دو هزار و 15 كلاهك، پاكستان بین 120 تا 130 كلاهك و بمب هسته ای و هند 110 تا 120 كلاهك هسته ای در اختیار دارند.
این درحالی است كه هیچ اطلاعاتی درباره زرادخانه هسته ای كره شمالی به دست نیامده است.
خاورم**1408**1275
مترجم: اكرم كرمی*انتشار دهنده: مجید جعفری