۲۰ بهمن ۱۳۹۵، ۲۰:۲۷
کد خبر: 82422515
T T
۰ نفر
یك مقام حزبی خواستار قرار گرفتن لهستان زیر چتر حمایت هسته ای آمریكا شد

تهران- ایرنا- رئیس حزب محافظه كار و ملی گرای حاكم در لهستان، روز چهارشنبه خواستار قرار گرفتن كشورش زیر چتر سامانه دفاع هسته ای آمریكا شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ورشو، 'یاروسلاو كاچینسكی' ضمن ابراز آرزوی این مطلب كه امیدوارست روزی اروپا به یك 'ابر قدرت هسته ای' تبدیل شود، گفت كه خواهان آن است لهستان نیز زیر چتر سامانه دفاع هسته ای آمریكا قرار گیرد.
كاچینسكی گفت: 'ما باید برای آن كه لهستان زیر چتر سامانه دفاع هسته ای آمریكا قرار گیرد، تمام تلاش خود با به كار گیریم و این می تواند در آینده امنیت ما را تامین كند.
این در حالی است كه كاچینسكی پیشتر در پاسخ به پرسشی درباره طرح چتر دفاع هسته ای اروپا پس از ورود ترامپ به كاخ سفید گفته بود: 'با اجرای چنین طرحی موافق هستم، این یك پیشنهاد جدی است و لهستان از آن كاملا استقبال می كند. برای آنكه اروپا به یك ابرقدرت هسته ای تبدیل شود، داشتن یك یا دو زیر دریایی هسته ای كافی نیست.
بسیاری از كارشناسان و تحلیلگران سیاسی بر این باورند كه اینگونه اظهارات بیانگر بی اعتمادی سران كشورهای اروپایی به سیاست های دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا به پیمان های نظامی اروپا از جمله ناتو می باشد.
طرح چتر هسته ای اروپا پس از به قدرت رسیدن ترامپ و با تضمین فرانسه، انگلیس و آلمان در اروپا مطرح شد.
زرادخانه هسته ای آمریكا در اروپا پس از پایان دوران جنگ سرد به شدت كاهش یافت و حدود دویست سلاح هسته ای مستقر در كشورهای آلمان، بلژیك، ایتالیا، هلند و تركیه را شامل می شود.
این سلاح ها زمانی می توانند مورد استفاده قرار گیرند كه حتما با مجوز آمریكا باشد.
'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریكا در مراسم تحلیف خود، پرداخت هزینه ناتو توسط آمریكا جهت تامین منافع امنیتی آمریكا را زیر سوال برد.
وی گفت: برای چند دهه ما كمك خرج ارتش كشورهای دیگر بوده ایم این در حالی است كه ارتش آمریكا با مشكلات مالی مواجه است.
وی بارها اعلام كرده است كه ناتو منسوخ شده و بزرگترین نگرانی امنیتی آمریكا تروریسم است، موضوعی كه ارتباطی به ناتو ندارد.
اروپام**9041** 1908
مترجم:منوچهر جعفری** انتشار دهنده : افشار دارابی