۲۲ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۱۴
کد خبر: 82424556
T T
۰ نفر
سرمایه گذاری 2 هزار و 300 میلیارد ریال برای توسعه و عمران سنقر و كلیایی در دولت یازدهم

كرمانشاه- ایرنا- به گفته فرماندار سنقر و كلیایی از ابتدای دولت یازدهم تاكنون 2 هزار و 300 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه و عمران این شهرستان در بخش های مختلف سرمایه گذاری شده است.

یاور محمدی به مناسبت ایام الله دهه فجر عصر پنجشنبه با حضور در ایرنای مركز كرمانشاه در خصوص اقدام های دولت تدبیر و امید در شهرستان سنقر و كلیایی توضیحاتی ارایه داد.

**حوزه سلامت
به گفته محمدی از این 2 هزار و 300 میلیارد ریال 126 میلیارد ریال آن در بخش تجهیز و آماده سازی حوزه سلامت شهرستان هزینه شده كه 50 میلیارد ریال آن هم اكنون در جریان است.
او تاكید كرد: هم اكنون همه مردم شهرستان سنقر زیرپوشش یكی از انواع بیمه های درمانی قرار دارند مگر اینكه كسی خودش نخواسته باشد.
محمدی به وجود یك بیمارستان بزرگ در شهر سنقر اشاره كرد و گفت: حدود 13 متخصص در این بیمارستان به مردم خدمت رسانی می كنند.

** بخش آب
به گفته فرماندار سنقر هم اكنون احداث 2 پروژه بزرگ آبی یعنی سد شهدا و نیز سد جامیشان در دست اقدام است كه تاكنون 700 هكتار از زمین های دیم شهرستان زیرپوشش آب سد شهدا رفته، این در حالی است كه قرار است در مجموع 2 هزار و 600 هكتار از زمین های دیم شهرستان آبی بشود كه مابقی تا پایان سال 96 انجام خواهد شد.
محمدی افزود: بیشتر كارهای سد جامیشان نیز در دولت یازدهم انجام شده و در مجموع در این دولت برای 2 سد شهدا و جامیشان 389 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.

**حوزه ورزش
او در خصوص اقدام های انجام شده در حوزه ورزش شهرستان نیز بیان داشت: در این دولت 115 میلیارد ریال هزینه شده كه نتیجه آن ساخت سرسرای سرپوشیده ولایت، چهار باب سالن ورزشی روباز و پیست دو میدانی بوده است، همچنین یك باب سالن ورزشی سقف كوتاه نیز در حال احداث است.

**آموزش و پرورش
به گفته محمدی در حوزه آموزش و پرورش نیز تاكنون 120 میلیارد ریال برای خرید و تجهیز دبیرستان صدرا و نیز سه مدرسه مشاركتی كه در حال ساخت هستند، هزینه شده است.
او به مشكلات این بخش شهرستان نیز اشاره ای كرد و گفت: حدود چهار مدرسه در شهر سنقر و نیز 20 مدرسه روستایی شهرستان فرسوده هستند و نیاز فوری به بازسازی دارند.

** بخش كشاورزی
فرماندار سنقر در خصوص اقدام های حوزه كشاورزی بیان داشت: تاكنون 173 میلیارد ریال در این بخش هزینه شده كه شامل آبیاری تحت فشار 500 هكتار از زمین های شهرستان و نیز حداث خطوط انتقال آب و نیز توسعه دامداری ها و مرغداری های می شود، همچنین اجرای سیستم آبیاری تحت فشار 400 هكتار دیگر از زمین های شهرستان در دست اقدام است.
او افزود: از 135 هزار هكتار زمین كشاورزی شهرستان تنها 10 درصد آن آبی است و مابقی به صورت دیم كشت می شود.
محمدی كمبود آب را بزرگترین مشكل سنقر و كلیایی در حوزه كشاورزی عنوان كرد و گفت: ما مجبوریم به سمت اصلاح الگوی كشت و بذر پیش برویم به گونه ای كه با این شرایط كم آبی حتی كشت آفتابگردان كه یك برند برای شهرستان است توجیه اقتصادی ندارد و به ضرر است.

**حوزه راهسازی
در بخش راهسازی سنقر و كلیایی نیز به گفته محمدی در مدت دولت یازدهم پنج كیلومتر از جاده سنقر- بیستون 2 بانده شده كه البته 110 میلیارد ریال دیگر نیز برای تكمیل 6 كیلومتر دیگر از حوزه استحفاظی این شهرستان در نظر گرفته شده كه امیدواریم این بودجه تخصیص پیدا كند.
او افزود: در مجموع با هزینه بهسازی و آسفالت بخشی از 611 كیلومتر راه روستایی شهرستان، همچنین خرید ماشین آلات برای برف روبی این حجم راه روستایی و نیز اعتبار 110 میلیاردی در نظر گرفته شده برای تكمیل جاده سنقر - بیستون، 340 میلیارد ریال در این حوزه هزینه شده است.

**گازرسانی روستایی
فرماندار سنقر در ادامه اقدام دولت در بخش گازرسانی روستایی را یك جهش بزرگ عنوان كرد و افزود: از 217 روستای این شهرستان تا قبل از دولت یازدهم فقط 26 روستا از نعمت گاز برخوردار بودند اما در این دولت 78 روستای دیگر به شبكه گاز وصل شده اند ضمن اینكه برنامه گاز دار شدن 72 روستای دیگر تا پایان سال 96 در دست اقدام است و بدین ترتیب تاكنون 330 میلیارد ریال در این حوزه نیز هزینه شده است.

**عمران شهری:
محمدی دیگر خدمات دولت یازدهم در شهرستان سنقر را در بخش عمران شهری بیان كرد و گفت: آسفالت 450 هزار متر مربع و نیز جدول گذاری و موزاییك 64 هزار متر مربع از معابر شهری، احداث كمربندی غربی شهر سنقر، تكمیل مرحله 2 بوستان سراب كه در مجموع 100 میلیارد ریال هزینه شده است.

** آبرسانی روستایی
فرماندار سنقر در ادامه در خصوص وضعیت آبرسانی روستایی از برنامه آبرسانی به پنج شبكه با 26 روستا و پیشرفت 70 درصدی در این حوزه خبر داد و افزود: تاكنون در این بخش 130 میلیارد ریال هزینه شده است.
به گفته محمدی، تاكنون 177 روستای این شهرستان زیرپوشش شبكه آب و فاضلاب قرار گرفته اند هر چند 35 روستای شهرستان همچنان دارای مشكل جدی آب هستند به گونه ای كه در مواقع بحرانی به این روستاها آبرسانی سیار انجام می شود.

**حوزه برق رسانی
آنگونه كه فرماندار سنقر گفت: در دولت یازدهم كار برق رسانی به تنها روستای فاقد برق شهرستان (روستای دربند) انجام شده است و هم اكنون هیچ روستایی در این شهرستان بدون برق نیست.
او افزود: فرسودگی شبكه های برق شهرستان یك مشكل جدی است كه در زمینه اصلاح آن كارهای خوبی در دولت یازدهم انجام شده، همچنین با تامین روشنایی معابر 45 روستای شهرستان و نیز برق مسكن مهر شهرك ولیعصر سنقر در مجموع تاكنون 340 میلیارد ریال در این حوزه هزینه شده است.

**منابع طبیعی، عمران روستایی و فرهنگی اجتماعی
محمدی در ادامه از هزینه شدن 16 میلیارد ریال برای برنامه های آبخیزداری، جنگلداری و مهار سیل در شهرستان در دولت یازدهم خبر داد و افزود: همچنین 21 میلیارد ریال دیگر توسط دهیاری ها در بخش عمران روستایی هزینه شده كه شامل اصلاح شبكه معابر، آسفالت راه های روستایی، احداث پل و ساخت خانه های عالم روستایی می شود.
به گفته فرماندار سنقر در دولت یازدهم 25 میلیارد ریال توسط سازمان تبلیغات اسلامی برای ساخت مجتمع فرهنگی، دبیرستان صدرا و چندین خانه علام روستایی هزینه شده است.

**حوزه اقتصادی و اشتغال
در بخش اقتصادی نیز محمدی به اختصاص 30 میلیارد ریال برای توسعه شهرك صنعتی سنقر اشاره كرد و از احداث 2 كارخانه بسته بندی خشكبار و فرآورده های گوشتی با ظرفیت اشتغالزایی 500 نفر گفت و افزود: روند احداث این واحدهای تولیدی در حال اجراست و تا پایان دولت یازدهم به بهره برداری خواهند رسید.
او از افزایش هزار و 500 نفری پوشش تامین اجتماعی در شهرستان خبر داد و بیان داشت: این موضوع به معنی ایجاد اشتغال این تعداد در شهرستان است كه برای آن چهار میلیارد ریال هزینه كرده ایم هرچند متاسفانه اشتغالزایی در شهرستان كوتاه مدت است و پایدار نیست.
فرماندار سنقر همچنین به اعطای 110 میلیارد ریال تسهیلات در مدت دولت یازدهم در شهرستان سنقر از طریق سازمان صنعت و معدن و صندوق كارآفرینی امید اشاره كرد و گفت: تاكنون پنج هزار و 582 نفر از تسهیلات اشتغال بهره مند شده اند كه عموما در بخش مشاغل خانگی، بافت فرش، صنایع دستی و دامپروری فعالیت دارند.

**فرش سنقر
محمدی در خصوص حال و روز فرش سنقر نیز توضیح داد: با وجود اینكه فرش سنتی سنقر یك برند تاریخی شناخته شده كشوری و حتی جهانی است اما در سال های اخیر به دلیل مسائل سیاسی و اینكه نتوانسته است از نظر كیفیت با ذائقه خارجی ها خودش را تتظیم كند بازار خوبی نداشته است كه البته برای برون رفت از این وضعیت برنامه هایی در دست اقدام داریم.
او به آمار رسمی هزار و 200 نفری اشتغال در حوزه فرش سنقر اشاره كرد و افزود: به طور غیر رسمی تا سه هزار نفر در این حوزه فعال هستند و از جمله برنامه های ما استفاده از اساتید خبره برای آموزش به روز مبتنی بر سبك جدید 600 نفر است، ضمن اینكه 400 نفر از مددجویان كمیته امداد نیز برای دریافت تسهیلات این بخش به بانك صادرات معرفی كرده ایم.
فرماندار سنقر از پرداخت 70 میلیارد ریال تسهیلات توسط صندوق كارآفرینی امید در دولت یازدهم برای تقویت حوزه فرش شهرستان خبر داد و ادامه داد: از دیگر برنامه های ما احداث كارگاه های چند منظوره به منظور اصلاح چرخه از فرش تا پشم در شهرستان است.
محمدی همچنین از مذاكره با چند تاجر فرش برای بازاریابی فرش شهرستان در بازارهای جهانی خبر داد.
7457/8066 خبرنگار:جواد الماسی** انتشار دهنده:علی مولوی
۰ نفر