۲۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۳:۳۵
کد خبر: 82426070
T T
۰ نفر

بررسی علت تلف شدن صدف ها دربوشهر

۲۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۳:۳۵
کد خبر: 82426070
بررسی علت تلف شدن صدف ها دربوشهر

تهران-ایرنا-مدیركل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:علت تلف شدن تعداد زیادی صدف در ساحل بندر دیر بوشهر كه هفته گذشته رخ داد، در حال بررسی است.

داود میرشكار روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود:هفته گذشته تعداد زیادی صدف تلف شده درساحل بندر دیراستان بوشهر به طول حدود 100 متر مشاهده شد كه برای روشن شدن علت آن، نمونه گیری و برای آزمایش به اداره كل شیلات استان بوشهر ارسال شد.
وی تاكید كرد: صدف ها به عنوان فیلتركننده های آب محسوب می شوند و شفافیت آبهای ساحلی را افزایش می دهند، همچنین به تغذیه برخی آبزیان كمك می كنند.
مدیر كل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینكه صدف ها نقش مهمی در اكوسیستم دریایی ایفا می كنند گفت: می توان از صدف ها به عنوان شاخص برخی آلودگی ها استفاده كرد ، یعنی بودن صدف در منطقه ای نشان از تمیز بودن آن بخش دارد.
*** صدف
صدف دریایی 'گوش‌ ماهی' نام عامی است كه به پوسته سخت تمام جانوران نرم‌ تنی كه دارای پوشش خارجی هستند مانند دو كفه‌ای ‌ها و شكم ‌پایان گفته می شود. البته گاهی به پوسته حلزون نیز صدف گفته می ‌شود.
جنس پوسته صدف از سیلیكات است، این جانوران یك یا دو صدف (كفه) سفت آهكی دارند كه تن نرمشان را دربر گرفته ‌است. برخی از انواع صدف، خوراكی هستند. در ایران این موجود را به عنوان مروارید ساز می‌ شناسند كه در اصل همان دو كفه ‌ای ‌ها هستند.
دانشمندان بیش از 60 هزار نوع نرم‌ تن را مطالعه و شناسایی كرده‌اند، هر چه نرم‌ تن بزرگتر شود، جسم خارجی آن نیز بزرگتر و سخت‌ تر می ‌شود. جنس صدف‌ ها از كربنات كلسیم (آهك) است. نرم ‌تن آهك مورد نیاز برای ساختن صدف را از آب دریا به دست می‌ آورد. صدف پس از مرگ نرم تن در آب شناور می‌ شود و به سطح آب می‌ آید.
علمی 9014**1440
خبرنگار: كیمیا عبدالله پور** انتشاردهنده: گلشن
۰ نفر