برداشت غیرقانونی گیاه دارویی از عرصه های طبیعی سالیانه 20میلیون تن است

تهران- ایرنا- مجری طرح گیاهان دارویی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور گفت: مردم و جوامع محلی سالیانه 20 میلیون تن انواع گیاهان دارویی خودرو، میوه های جنگلی و بذر گیاهان دارویی را از عرصه های منابع طبیعی به طور غیرقانونی برداشت می كنند.

به گزارش وزارت جهاد كشاورزی، «فریبرز غیبی» در نخستین نشست «گیاهان دارویی در برنامه اقتصاد مقاومتی» كه امروز (سه نشبه) با حضور بخش خصوصی در این وزارتخانه برگزار شد، از ایجاد 550 هزار هكتار رویشگاه های طبیعی تا افق 1404 برای كشت گیاهان دارویی با مشاركت جوامع محلی خبر داد.
به گفته وی، طرح گیاهان دارویی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور همسو با سند ملی گیاهان دارویی تهیه شده است و سالیانه 50 هزار هكتار از عرصه های طبیعی اعم از مرتع، جنگل و بیابان را دربرمی گیرد كه نیمی از آن برای احیای رویشگاه های طبیعی در مراتع، 20 هزار هكتار برای كاشت گونه های بومی مانند زرشك، سماق و زالزالك در جنگل‌ها و پنج هزار هكتار برای عملیات اجرایی در عرصه‌های بیابانی تخصیص یافته است.
غیبی اعلام كرد: سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری، نهاده های مورد نیاز مانند قلمه، نشای گیاهان دارویی و بذر را به طور رایگان در اختیار جوامع محلی می گذارد كه برای تامین نهاده در سطح 50 هزار هكتار به 140 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی ادامه داد: 11 نهالستان و ایستگاه بذر در 10 استان به تولید قلمه نشا و بذر گیاهان دارویی اختصاص یافته است كه 20 درصد سطح نهالستان‌ها و ایستگاه‌های بذر مرتعی كشور می شود.
مجری طرح گیاهان دارویی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری از كاشت گونه های بومی گیاهان دارویی در 50 هزار هكتار زمین شیبدار در مناطق مدیریت جامع حوزه های آبخیز سراسر كشور خبر داد كه افزون بر درآمدزایی برای جوامع محلی و صادرات آن، موجب توسعه پایدار رویشگاه های طبیعی می شود.

** گیاهان دارویی شناسنامه دار شوند
مجری طرح گیاهان دارویی كشور نیز در این نشست بر لزوم شناسایی بازار هدف برای عرضه و صادرات گیاهان دارویی تاكید كرد و گفت: گیاهان دارویی باید شناسنامه‌دار شوند تا برای حضور در بازارهای جهانی، قیمت رقابتی داشته باشند.
«پیمان یوسفی آذر» اضافه كرد: هنوز در بخش گیاهان دارویی صادرات محور نیستیم؛ در حالی كه امروزه تولید برای تولید معنایی ندارد.
یوسفی آذر سهم داروهای زیستی از تولید داروهای جهانی در سال 2010 میلادی را 18 درصد عنوان كرد و گفت: پیش بینی می شود این رقم تا سال 2019 به 26 درصد برسد، بنابراین ایران باید به طور حساب شده به سوی توسعه كشت گیاهان دارویی گام بردارد.
مشاور وزیر جهاد كشاورزی بر گونه شناسی گیاهان دارویی، تمركز روی تولید نهاده‌های كیفی همچون بذر اصلاح شده، استفاده از روش‌های اصولی، مكانیزاسیون در مراحل كاشت، برداشت، فرآوری و بازارمحوری و تعامل بخش های دولتی، خصوصی و تحقیقاتی برای تولید گیاهان دارویی تاكید كرد.
وی كشت گیاهان دارویی در مزارع خرد را یكی از راهكارهای اشتغالزایی در روستاها برای جلوگیری از مهاجرت به شهرهای بزرگ معرفی كرد و افزود: برای تولید كلان گیاهان دارویی قصد داریم كشت و صنعت های بزرگ را در كشور ایجاد كنیم.

** زنجیره ارزش افزوده در بخش گیاهان دارویی توسعه یابد
معاون امور باغبانی وزارت جهاد كشاورزی بر ضرورت توسعه زنجیره ارزش افزوده در بخش گیاهان دارویی كشور تاكید كرد و گفت: توسعه كشت گیاهان دارویی در چارچوب برنامه های اقتصاد مقاومتی قرار دارد.
«محمدعلی طهماسبی» ادامه داد: با تعامل و هم‌اندیشی با بخش خصوصی، نهادهای دولتی و بخش تحقیقات كشاورزی می‌توان تنگناهای تولید، فرآوری و مسائل مربوط به صادرات گیاهان دارویی را حل كرد.
به گزارش ایرنا، از هشت هزار گونه گیاه موجود در كشور بیش از دو هزار نوع آن خواص دارویی دارد و بسیاری از آنها بومی كشور ما به شمار می روند.
از 140 هزار هكتار سطح زیركشت گیاهان دارویی، 13 هزار و 500 هكتار به گل محمدی و 83 هزار و 500 هكتار به زعفران اختصاص دارد. بیشترین مساحت نیز به كشت زیره سبز با 18 هزار هكتار مربوط می شود.
براساس برنامه ریزی وزارت جهادكشاورزی تا افق 1404 باید سطح زیركشت دیم گیاهان دارویی به سه برابر كنونی افزایش یابد.
بر پایه برنامه اقتصاد مقاومتی در زمینه توسعه كشت گیاهان دارویی قرار است در یك برنامه 10 ساله، 20 گونه گیاه دارویی در 500 هزار هكتار از اراضی و مراتع تولید شود.
پارسال 91 میلیون دلار گیاه دارویی شامل چهار میلیون و 700 هزار دلار زیره، 13 میلیون و 200 دلار گشنیز و تخم گشنیز، 6 میلیون و 600 هزار دلار حنا و 13 میلیون و 400 هزار دلار گل محمدی صادر شد.
اقتصام**9186**1961** تنظیم كننده: هما همت خواه** انتشار: مریم مسعود

آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
۰ نفر