۳۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۳:۴۴
کد خبر: 82435192
T T
۰ نفر

خاطرات و خطرات خانه شهر كرمان

۳۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۳:۴۴
کد خبر: 82435192
خاطرات و خطرات خانه شهر كرمان

كرمان - ايرنا - كارشناسان معماري و شهرسازي استان كرمان، تخريب تمام يا قسمتي از بناي خانه شهر كرمان را به دليل فرسودگي و ساخت طرحي جامع تر لازم مي دانند، اما مخالفان، معماري زيبا، خاطرات ماندني و مردمي بودن اين بنا را دليل مخالفت با تخريب خانه شهر كرمان بيان مي كنند.

به گزارش ايرنا، سال 1348 مسئولان وقت شهر كرمان براي برگزاري اجتماعات و مراسم شهر كرمان تصميم به بنيان خانه شهر كرمان گرفتند و هزينه هاي ساخت آن را نيز از طريق عوارض شهري تامين كردند.
سفارش و تهيه نقشه هاي خانه شهر كرمان به معمار و آرشيتكت مشهور ساكن در كرمان 'علي اصغر اصفهاني' سپرده و با بهره گيري از دانش روز و تلفيق هنر سنتي ايراني و آموزه هاي اسلامي با هنر معماري روز دنيا مجموعه خانه شهر در 2 طبقه احداث شد.
بيستم آذرماه 48 مصادف با عيد سعيد فطر كلنگ ساخت اين ساختمان توسط استاندار وقت كرمان به زمين زده شد و در ششم مهر سال 50 مصادف با سالروز مبعث پيامبر (ص) طي مراسم خاصي خانه شهر كرمان افتتاح شد.
و اما اكنون با طراحي و احداث مجموعه اي بزرگ در محل فعلي ميدان شورا و احداث ساختمان استانداري جديد كرمان، تخريب خانه شهر كرمان در دستور كار قرار گرفت كه واكنش ها و اعتراضات رسانه اي و فضاي مجازي را طي روزهاي اخير برانگيخت.
معاون عمراني استاندار كرمان در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: در دوره دوم شوراي اسلامي شهر و استاندار وقت، طرحي مشابه ميدان گنجعليخان و ميدان امام (ره) اصفهان ارائه مي شود كه ميدان گفت و گو، فضاي سبز، ساختمان استانداري، شهرداري و مجموعه هاي مذهبي و فرهنگي در آن پيش بيني شده است.
ابوالقاسم سيف الهي افزود: در دوره دوم و سوم شوراي شهر كرمان نيز مكاتبات و مصوباتي با استانداري انجام مي شود و مشاور طرح بر اساس جمع بندي و جانمايي ساختمان جديد استانداري را طراحي مي كند و بر اساس طرح مصوب عمليات احداث آغاز مي شود.
وي با بيان اينكه ساختمان جديد استانداري كرمان تاكنون 85 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است اضافه كرد: خانه شهر با قدمت بيش از 40 سال در طراحي مشاور اين پروژه ديده نشده و بايد تخريب و جمع آوري شود.
معاون امور عمراني استانداري كرمان افزود: در سال 92 مكاتباتي بين رئيس وقت دوره چهارم شوراي اسلامي شهر و استانداري براي ساخت سالن همايش هاي جديد و جمع آوري خانه شهر انجام شد.
سيف الهي بيان كرد: در سال جاري نيز نشستي يا حضور معاون عمراني استانداري كرمان، رئيس شوراي اسلامي شهر و تعدادي از اعضاي شوراي شهر برگزار شد و صورت جلسه اي براي تامين منابع مالي احداث ساختمان همايش هاي جديد توسط استانداري كرمان و آغاز فاز اول تخريب شوراي شهر با تخريب سوله شوراي شهر تنظيم شد.
سيف الهي با بيان اينكه پنج ميليارد تومان منابع مالي براي اين پروژه تامين شده است افزود: اين منابع در اختيار شهرداري قرار مي گيرد تا شهرداري از محل اعتبارات خود ساخت و ساز را انجام دهد.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه صورت جلسه اين طرح عملياتي نشده است مكاتبه اي بين معاون عمراني استانداري و شهرداري صورت گرفت تا ظرف 20 روز با انجام اقدامات لازم و كسب مجوزهاي لازم منابع طرح از سوي استانداري پرداخت شود.
وي گفت: به دليل پايان سال مالي و برگشت اعتبار اقدام خاصي توسط شهرداري و شوراي شهر انجام نشد و بحث تخريب خانه شهر به صورت ناقص در فضاي مجازي و رسانه اي بازتاب پيدا كرد.
معاون امور عمراني استانداري كرمان بيان كرد: حدود يك سال است به دليل مشكلات ايمني ساختمان خانه شهر، مراسمي در اين مكان برگزار نمي شود و تمام اتفاقات و تصميمات در تخريب خانه شهر كرمان بر اساس پروسه اي از زمان شوراي شهر دوم و حدود 14 سال قبل آغاز شده است.
وي با اشاره به اينكه احداث ساختمان جديد استانداري كرمان موجب خراب شدن خانه شهر نمي شود تاكيد كرد: سالن همايش ها در سر در ورودي اين ساختمان قرار مي گيرد و در صورت امكان بخشي از خانه شهر و نماي جلوي آن پس از نظرات كارشناسي حفظ خواهد شد.
سيف الهي گفت: ساختمان سوله و سالن خانه شهر استحكام و ايمني لازم را ندارد و بر اساس طرح جامع بهسازي ميدان شورا اقدامي بدون مصوبه كميسيون ماده پنج در ساختمان خانه شهر كرمان نشده است.
وي با اشاره به اينكه مراسم ها و نشست هاي مهم شهر كرمان در آينده در سالن همايش هاي جديد كرمان برگزار مي شود تاكيد كرد: سعي ما بر اين است سالن همايش ها را در خور شأن مردم اين شهر و با معماري فاخر و ارزشمند بسازيم.
سيف الهي ادامه داد: متهم كردن افراد خاص و انعكاس ناقص مطالب دور از انصاف است و فضاي سياسي، انتخاباتي را نبايد در مسائل فني و اجرايي دخالت داد.
معاون ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كرمان نيز گفت: معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي نيز چندي قبل در سفر به كرمان با توجه به حساسيت موضوع خانه شهر و تقاضاي گروهي از علاقه مندان حوزه ميراث فرهنگي و مديركل ميراث فرهنگي استان از اين بنا بازديد كرد.
حميد روحي افزود: در جلسه اي با حضور استاندار كرمان قرار شد يك تيم كارشناسي متشكل از كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري و وزارت راه و شهرسازي ظرف يك هفته مجموعه خانه شهر را بررسي كنند.
وي با بيان اينكه تيم كارشناسي بررسي اين پروژه را آغاز كرده است تصريح كرد: نتيجه كارشناسي پس از بررسي هاي لازم اعلام و پس از آن اقدامات بعدي انجام شود.
معاون ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كرمان تاكيد كرد: بناي خانه شهر كرمان در رده معماري معاصر قرار مي گيرد و بخش هايي از اين بنا بر اساس معماري ايراني طراحي شده اما چون بناي خانه شهر تاكنون ثبت ملي نبوده سازمان ميراث فرهنگي نظارتي بر آن ندارد.
وي تصريح كرد: مديريت عالي استان كرمان و ساير مسئولان اين استان با توجه به حساسيت هايي كه در رابطه با حفظ ميراث معاصر دارند سعي مي كنند بخش هايي از اين بنا حفظ و مرمت شود.
عضو شوراي اسلامي شهر كرمان گفت: با توجه به اينكه هزينه ساخت خانه شهر از محل عوارض آب بها اهالي شهر كرمان تامين شده است، مالكيت خانه شهر متعلق به مردم اين شهر است.
كمال جوانمرد افزود: بنابراين تصميم گيرنده اصلي راجع به خانه شهر در كرمان، مردم هستند و هر اقدامي از طريق نمايندگان مردم در شوراي شهر و يا همه پرسي عمومي انجام شود.
وي بيان كرد: خانه شهر كرمان هم اكنون محل تشكيل جلسات شوراي اسلامي اين شهر به عنوان پارلمان و محلي است و كارهاي مربوط به مردم در آن انجام مي شود.
عضو شوراي اسلامي شهر كرمان تصريح كرد: با توجه به اينكه كاربري و مالكيت خانه شهر كرمان مربوط به مردم است، بايد با ديد مهربانه و رافت به خانه شهر نگاه كنند و مسئولان با كلنگ بي مهري و بي تدبيري خانه شهر را خراب نكنند.
وي افزود: در حاليكه با همكاري ميراث فرهنگي، شهرداري و شوراي شهر و استانداري بافت هاي قديم شهر بازسازي مي شود، پسنديده نيست در مركز شهر بنايي كه معماري نوستالژيك و قابليت ثبت ملي دارد را تخريب كنند.
جوانمرد با بيان اينكه با بودجه اندكي مي توان خانه شهر بهسازي و بازسازي كرد تاكيد كرد: حضور اين بنا در كنار ساختمان جديد استانداري كرمان مي تواند تلفيق معماري مدرن و سنتي باشد.
خبرنگار: داود رجبي بهجت ** انتشار دهنده : نجمه حسني
7437/3029