۳۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۷:۳۷
کد خبر: 82435601
T T
۰ نفر
مزاياي نسبي صادرات كهگيلويه و بويراحمد شناسايي شود

ياسوج- ايرنا- معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار كهگيلويه و بويراحمد گفت كه مزاياي نسبي صادرات اين استان در تمامي بخش ها از جمله صنعت، كشاورزي و گردشگري توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان شناسايي و براي توسعه صادرات آنها برنامه ريزي شود.

ميزان صادرات غيرنفتي كهگيلويه و بويراحمد در 9 ماه سال جاري كه از طريق گمرك اين استان به برخي كشورهاي آسيايي و اروپايي انجام شده سه ميليون دلار و شامل پودر و عصاره شيرين بيان و گياهان دارويي بوده است.
به گفته مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت كهگيلويه و بويراحمد پيش بيني مي‌شود كه ميزان صادرات غيرنفتي اين استان از طريق گمرك تا پايان سال جاري به حدود پنج ميليون دلار برسد.
به گزارش ايرنا، مجيد محنايي عصر شنبه در نشست شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصي كهگيلويه و بويراحمد در ياسوج اظهار داشت: گل رُز و عسل از ظرفيت‌هاي مناسب صادراتي اين استان است كه مي‌توان با برخي اقدام‌ها شامل بسته بندي مرغوب زمينه لازم براي صادرات آنها به ديگر كشورها را فراهم كرد.
وي افزود كه كمبودها و نقاط ضعف مربوط به زيرساخت‌هاي صادراتي كهگيلويه و بويراحمد و موانع صادرات اين استان مشخص و براي رفع آنها تلاش شود.
معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار كهگيلويه و بويراحمد بيان كرد: رفع مشكلات صادرات و بهبود وضعيت آن در اين استان مستلزم تعامل و همكاري تمامي متوليان امر و دستگاه‌هاي اقتصادي استان خواهد بود.
محنايي عنوان كرد كه خلاء مشاور بازاريابي در واحدهاي توليدي كهگيلويه و بويراحمد وجود داشته و مشهود است و رفع اين معضل نيز نقش بسزايي در افزايش ميزان صادرات استان دارد.
وي ابراز داشت: بخش صادرات كهگيلويه و بويراحمد نوپا بوده و توليدكنندگان، صادركنندگان و فعالان اقتصادي اين استان نيز نيازمند حمايت همه جانبه مسئولان استاني و كشوري هستند.
محنايي گفت كه سفر مقام‌هاي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ياسوج و هيات هاي تجاري كهگيلويه و بويراحمد به كشورهاي حوزه خليج فارس اقدامي ارزشمند براي كسب تجربه در زمينه مسائل اقتصادي، تجاري و صادرات بوده و بايد تداوم داشته باشد.
وي خواستار تشكيل و فعال شدن كميته پيگيري سفرهاي تجاري و اقتصادي مقام‌هاي كهگيلويه و بويراحمد به ديگر كشورها در اتاق بازرگاني ياسوج شد.
محنايي اظهار داشت: وظيفه اين كميته بيان دستاوردهاي اينگونه سفرها و رصد مسائل و مشكلات موجود بر سر راه صادرات و فعاليت‌هاي تجاري و اقتصادي كهگيلويه و بويراحمد با ديگر كشورهاست.
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ياسوج نيز گفت كه چهار تا هشت بهمن سال جاري هياتي از اين اتاق براي معرفي و عرضه توليدات كهگيلويه و بويراحمد در نمايشگاه توانمندي‌هاي ايران در شهر مسقط عمان حضور يافت.
جبار كياني پور اظهار داشت: ظرفيت‌هاي توليدي و اقتصادي كهگيلويه و بويراحمد در زمينه‌هاي مختلف اعم از صنعت گردشگري، محصولات آرايشي و بهداشتي، صنايع دستي و آب معدني در قالب بروشور، كتابچه، كاتالوگ، سي.دي و فيلم در يك غرفه 24 مترمربعي در اين نمايشگاه در معرض ديد عموم قرار گرفت.
وي افزود كه نشست‌هايي در حاشيه اين نمايشگاه براي توسعه صادرات و گسترش فعاليت‌هاي تجاري و اقتصادي كشور عمان با كهگيلويه و بويراحمد انجام شد.
كياني پور بيان كرد: مسئولان اقتصادي كشور عمان استقبال چشمگيري از برخي توليدات كهگيلويه و بويراحمد از جمله گياهان دارويي، محصولات باغي، آب معدني، گل رُز و دام زنده كرده و آمادگي خود را براي خريد آنها اعلام كردند.
وي عنوان كرد كه قرار است يك هيات تجاري از كشور عمان براي عرضه محصولات خود، آشنايي هر چه بيشتر با ظرفيت‌هاي اقتصادي كهگيلويه و بويراحمد و انعقاد توافق نامه همكاري با اين استان 20 اسفند سال جاري به ياسوج سفر كرده و چهار يا پنج روز نيز اقامت داشته باشند.
كياني پور ابراز داشت: كشور عمان بازار مصرف مطلوبي براي توليدات كهگيلويه و بويراحمد بوده و بايد از اين فرصت ارزشمند استفاده بهينه‌اي شود.
وي گفت كه مي‌توان با برخي اقدام‌ها و فراهم كردن شرايط لازم زمينه حضور روز افزون فعالان اقتصادي و هيات هاي تجاري كهگيلويه و بويراحمد در كشور عمان به منظور معرفي و عرضه محصولات استان را فراهم كرد.
كياني پور اظهار داشت: مهم‌ترين اين اقدام‌ها شامل سرمايه گذاري بيشتر در بخش صنايع تبديلي، توجه به بسته بندي مرغوب، آموزش بازاريابي و شيوه‌هاي فروش به توليدكنندگان و صادركنندگان، شناسايي سلايق بازارهاي هدف، استانداردسازي و بهبود كيفيت كالاها و ارائه مشوق‌هاي لازم است.
خبرنگار: منصور زرگر**انتشار دهنده: سيد ولي موسوي نژاد
7535/6110