۳ اسفند ۱۳۹۵، ۲۰:۳۲
کد خبر: 82439749
T T
۰ نفر
10 اثر معنوي و 9 اثر مكتوب ايران به ثبت جهاني رسيده است

دزفول - ايرنا - دبير كل كميسيون ملي يونسكو در ايران گفت:10 اثر معنوي ايران در فهرست ميراث معنوي جهان و 9 اثر مكتوب در برنامه حافظه جهاني به ثبت رسيده است.

به گزارش ايرنا سعدالله نصيري قيداري سه شنبه در كنگره جندي شاپور در سالن آمفي تئاتر دانشگاه صنعتي جندي شاپور دزفول افزود:33 نفر از مشاهير كشورمان را در فهرست بزرگداشت مشاهير جهان ،20 ابنيه و محوطه تاريخي را در ميراث فرهنگي جهاني و يك مورد از آثار طبيعي كشورمان را به رويت جهانيان برسانيم و همچين فهرست بلندي نيز از آثار تاريخي كشور در نوبت ثبت جهاني داريم.
دبير كل كميسيون ملي يونسكو در ايران ابراز اميدواري كرد در نوامبر 2017 با ثبت جهاني برخي آثار باستاني خوزستان ، خبر خوشي براي مردم اين استان داشته باشيم.
وي افزود:كشورمان با 10 هزار سال تمدن آثار تاريخي و فرهنگي زيادي دارد كه اميدواريم در سالي كه با نام سال گردشگري نام نهاده شده است در هويت بخشي به آثار تاريخي كشورمان موثر باشد و چهره علمي كشورمان به نمايش درآيد .
وي ابراز اميدواري كرد شاهد معرفي ايران به عنوان كشوري فرهنگ ساز و تمدن ساز به جهانيان باشيم.
وي در ادامه اظهار كرد: 1800 سال پيش بر سر در دانشگاه جندي شاپور باستان نوشته شده بود 'دانش و فضيلت از زور ، بازو و شمشير مهمتر است' كه انتخاب چنين جمله اي نشانه فرهنگ غني مردم اين سرزمين مي باشد.
وي آموزش را اولويت جهان در 15 سال آينده عنوان كرد و گفت: آموزش فراگير وباكيفيت و مادام العمر مدنظر جامعه جهاني است. نصيري قيداري گفت:پس از جنگ جهاني دوم انسان ها به اين نتيجه رسيدند كه با زور و جنگ نمي توان به صلح و امنيت رسيد و آنچه كه مي تواند بشر را به صلح و امنيت برساند صرفا آموزش و علم است ضمن اينكه علم آموزي در آيات فراواني در قرآن كريم مورد اشاره قرار گرفته است.
نصيري قيداري ضمن انتقاد از بنيان گذاران فلسفه تعليم وتربيت گفت:بشر تاكنون يا در حال جنگ بوده و يا در حال تدارك جنگ و هيچگاه به آموزش نپرداخته است ولي اگر بشر هزينه اي را كه در صرف تسليحات جنگي كرده ، در آموزش هزينه مي كرد هم جايگاه معلمان فراتر مي رفت و هم توليد علم شتاب بالايي داشت و هم آموزش بدرستي انجام مي شد و نياز به اسلحه و جنگ نبود.
كنگره بين المللي جندي شاپور روز سه شنبه با سخنراني وزير علوم ، تحقيقات و فناوري در دزفول آغاز شد.
در دومين روز از برگزاري اين كنگره در روز چهارشنبه قرار است علي اكبر ولايتي رئيس كميته فرهنگ و تمدن شوراي عالي انقلاب فرهنگي و نيز دكتر محمدرضا مخبر دزفولي دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي و از چهره هاي ماندگار كشور سخنراني كنند.
دانشگاه جندي شاپور واقع در محوطه باستاني شهر جندي شاپور دزفول كه اكنون تنها بقايايي از آن برجا مانده، نخستين مركز علمي جهان در زمان ساسانيان بود كه رشته هاي پزشكي، فلسفه و نجوم در آن تدريس مي شد.
7278/6068
خبرنگار:رقيه كردي-انتشار:محمدعلي فريدپناه