۳ اسفند ۱۳۹۵، ۲۲:۵۳
کد خبر: 82439850
T T
۰ نفر
رئیس جمهوری اوكراین خواستار تحریم بیشتر اروپایی روسیه شد

مسكو - ایرنا - پترو پوروشنكو رئیس جمهوری اوكراین با انتقاد از روسیه برای به رسمیت شناختن گذرنامه های صادره در جمهوری های خودخوانده لوهانسك و دونتسك، خواستار اعمال تحریم های بیشتر اتحادیه اروپا علیه مسكو شد.

به گزارش ایرنا، دفتر مطبوعاتی رئیس جمهوری اوكراین امروز (سه شنبه) اعلام كرد: پوروشنكو در دیدار با خریستوس استیلیانیدس كمیسر امور مسائل انسانی اتحادیه اروپا گفت كه كی یف تحریم های جدید علیه مسكو وضع كرده است.
پوروشنكو افزود: نه فقط شاهد نقض آتش بس در شرق اوكراین هستیم، بلكه تصمیم بیشرمانه به رسمیت شناختن اسناد جعلی و فاقد اعتبار جمهوری های بی اعتبار نیز گرفته شده است.
وی به رسمیت شناختن اسناد صادره برای ساكنان مناطق تحت كنترل جمهوری های خودخوانده دونتسك و لوهانسك در روسیه را نگران كننده خواند و گفت: این رویكرد در واقع به معنی انصراف از اجرای توافق مینسك است كه اقدام های قاطعانه و حتی تشدید تحریم های ضدروسی را می طلبد.
دستور به رسمیت شناختن مدارك هویتی و گذرنامه های شهروندان ساكن مناطقی از استان های لوهانسك و دونتسك روز شنبه در پایگاه اینترنتی كاخ كرملین منتشر شد.
در این دستور آمده است كه اسناد هویت و شماره وسایل نقلیه متعلق به شهروندان اوكراین و افراد بدون تابعیت كه در بخش هایی از استان های دونتسك و لوهانسك زندگی می كنند، در روسیه به رسمیت شناخته می شود.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در این باره اعلام كرد: دستور صادره تا زمان اجرای كامل توافق مینسك معتبر خواهد بود تا ساكنان مناطق شرق اوكراین بتوانند قانونی به روسیه سفر كنند.
بر اساس اطلاعات اعلام شده، حدود سه میلیون مهاجر اوكراینی در روسیه بسر می برند و كه بیش از یك میلیون نفر آنها از مناطق دونتسك و لوهانسك پناهنده شده اند.
سران مخالف دولت اوكراین در دونتسك و لوهانسك پس از اینكه در آوریل سال 2014 یك همه پرسی برگزار شد، استقلال این مناطق را اعلام كردند و غرب نیز روسیه را متهم به حمایت از این اقدام می كند.
نیروهای اوكراینی بلافاصله پس از این واقعه در مناطق شرق و جنوب اوكراین عملیات نظامی را برای سركوب جدایی طلبان شروع كردند كه تا كنون بیش از 10 هزار نفر قربانی گرفته ولی بی نتیجه مانده است.
اكنون در چارچوب تلاش بین المللی در این مناطق آتش بس شكننده ادامه دارد.
روسیه از سال 2014 با اتهام مداخله در درگیری های اوكراین از سوی این كشور، اتحادیه اروپا و آمریكا تحریم های مختلفی از جمله مالی و همچنین محدودیت علیه شمار زیادی از شركت ها، شخصیت ها و مقام های روس را تجربه می كند كه با وضع تحریم های متقابل واكنش نیز شده است.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا