۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۲۰
کد خبر: 82441633
T T
۰ نفر

مراكز تجاری ایران در 6 كشور ایجاد می شود

۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۲۰
کد خبر: 82441633
مراكز تجاری ایران در 6 كشور ایجاد می شود

اصفهان - ایرنا - معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران گفت : 6 مركز تجاری ایران در كشورهای چین ،عراق، افغانستان، لبنان یا سوریه، روسیه و جمهوری آذربایجان ایجاد می شود.

به گزارش ایرنا، محمدرضا مودودی چهارشنبه شب در نهمین جلسه هیات رئیسه كمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان، افزود: این مراكز به همت سازمان توسعه تجارت ایران و با همكاری بخش خصوصی راه اندازی می شود.
وی اضافه كرد:نخستین مركز تجاری ایران در شانگهای چین در 2 هزار و 700 متر مربع در كنار 22 پاویون سایر كشورها با سرمایه گذاری یك شركت چینی راه اندازی خواهد شد.
معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران افزود: اتاق های بازرگانی استان ها می توانند با شناسایی بنگاه های اقتصادی توانمند و معرفی به این مركز، زمینه معرفی محصولات تولیدی این شركتها را در چین فراهم كند.
وی با اشاره به اختصاص 16 هزار و500 میلیارد تومان ردیف اعتباری برای حمایت از واحدهای تولیدی گفت: بودجه اختصاصی برای رونق صادرات در سال جاری 50 میلیارد تومان بوده و اثر بخشی اعتبارات در نتایج هر بخشی قابل مشاهده است.
مودودی با اشاره به چالش مالیات بر ارزش‌ افزوده صادركنندگان گفت: سازمان توسعه تجارت چندین جلسه با مسئولین سازمان مالیاتی برای بازگشت بموقع مالیات بر ارزش‌ افزوده صادركنندگان برگزار كرده است و امیدواریم كه این جلسات نتایج مطلوبی را در پی داشته باشد.
وی با اشاره به اینكه بر اساس قانون یك ماه پس از ارائه اظهارنامه مالیاتی مبلغ پرداختی باید به صادركننده بازگشت داده شود، از صادركنندگان خواست كه درعودت نشدن مالیات بر ارزش‌ افزوده، مستندات خود را از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه تجارت ایران، به این سازمان ارائه دهند.
معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران درباره ارائه تسهیلات ویژه‌ از سوی صندوق ضمانت صادرات به صادر كنندگان نیزگفت: صندوق توسعه ملی باید در خدمت توسعه كشورباشد و در شرایطی كه بانك‌ ها در وضعیت خوبی بسر نمی‌ برند، اختصاص خط اعتباری برای صادركنندگان، زمینه فعالیت بیشتر آنان را فراهم كند.
وی همچنین خواهان تغییر نگاه مسئولان صندوق توسعه ملی نسبت به وضعیت صندوق ضمانت صادرات شد و گفت: نباید به صندوق توسعه ملی نگاه سودآور و داشتن تراز مثبت داشت.
مودودی در بخش دیگری از سخنان خود از معرفی نمانام ‌های ( برند ) معتبر توسط سازمان توسعه تجارت ایران خبر داد و گفت: انتخاب نمانام (برند) باید از یك مسیر مشخص و معین دنبال شود تا ارزشگذاری بر روی آن بصورت علمی قابل‌ اندازه‌گیری باشد.
وی با اشاره به اینكه برگزاری جشنواره ‌های متعدد در زمینه معرفی نمانام باعث سردرگمی فعالان اقتصادی می شود، افزود: تنها مرجع قانونی ارزیابی، انتخاب و معرفی نما نام های برتر تولیدی و تجاری كشور، سازمان توسعه تجارت ایران است.
معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران تاكید كرد: اقدام هر مجموعه دیگری تحت این عنوان، بدون دریافت مجوز رسمی از این سازمان غیر قانونی است.
مودودی در خصوص تعرفه ترجیحی ایران با سایر كشورها نیز گفت: تراز تجاری ایران با تركیه مثبت و حجم صادرات ایران به تركیه بیش از واردات از آن كشور است.
وی افزود: صادركنندگان موفق ایرانی به دلیل نگاه فرایندی به صادرات توانستند در بازارهای هدف موفق شوند و صادركنندگان استان اصفهان نیز با ایجاد شبكه آمادگاری و تداركات صادراتی می‌ توانند در درازمدت موفق شوند.
جلسه هیات رئیسه كمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان چهارشنبه شب با حضوراعضا و فعالان اقتصادی این استان با حضور معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران به منظور بررسی راهكارهای توسعه صادرات استان اصفهان برگزار شد.
استان اصفهان در نیمه نخست امسال رتبه هشتم كشور را در بخش صادرات به خود اختصاص داد.
براساس اعلام گمرك اصفهان، صادرات این استان در طی مدت یاد شده 519میلیون دلار كالا به وزن یك میلیون و 534 هزار تن اعلام كرد.
كشورهای هدف صادرات استان، كشورهای عراق، افغانستان، پاكستان، امارات، مراكش، تركمنستان، چین، اردن، تركیه و عمان هستند.
2093 / 6022 خبرنگار: اصغر دواتگر - انتشار دهنده : عمادی