۷ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۴۷
کد خبر: 82443595
T T
۰ نفر
استحصال 3.3 ميليون مترمكعب آب در سازه هاي آبخيزداري گناباد

گناباد- ايرنا- رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري گناباد گفت: در پي بارندگيهاي دو هفته اخير 3.3 ميليون مترمكعب آب در سازه هاي آبخيزداري اين شهرستان استحصال شد كه نقش مهمي در تغذيه قناتها و منابع آب زيرزميني منطقه دارد.

مجتبي محرابي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: نزولات خوب جوي در چند روز گذشته موجب شد 400 هكتار از طرحهاي نهالكاري و بذرپاشي در كانونهاي بحراني عمراني نوده پشنگ، شرق گناباد و بيدخت در وضعيت مناسبي از نظر استحصال منابع آبي قرار گيرد و در جهت تقويت پوشش گياهي و كنترل طوفانهاي گرد و غبار نقش آفرين باشد.
وي ادامه داد: بر اساس بررسي انجام شده 62 درصد معادل 435 هزار هكتار از عرصه هاي طبيعي گناباد مستعد فعاليتهاي آبخيزداري است.
او اظهار كرد: بخاطر رعايت نشدن الگوي مناسب تنها از 10 درصد مجموع آب حاصله از نزولات آسماني بهره برداري مي شود لذا باتوجه به وضعيت خاص منطقه از نظر طوفانهاي گرد و غبار طرحهاي بيابانزدايي و مهار كانونهاي فرسايش بادي با مشاركت مردم در دست اجرا است.
وي گفت: با وجود قابليتهاي مستعد گناباد از ابتداي فعاليتهاي آبخيزداري 20 سال گذشته در 20 درصد مساحت شهرستان مطالعات تفضيلي و اجرايي آبخيزداري انجام شده كه درصورت اجراي كامل اين طرحها، 41.5 مليون مترمكعب آب استحصال و حدود 706 هزار تن فرسايش خاك مهار مي شود.
او افزود: همچنين اين مهم موجب مهار 471 هزار تن رسوب و جلوگيري از ورود آن به مخازن سدها و هدررفت خاك حاصلخيز و افزايش بيش از 9411 تن علوفه در حوزه هاي آبخيز خواهد شد.
وي ادامه داد: در اين راستا با مشاركت مردم در سالهاي گذشته 44 سد خاكي، 120 سازه سنگي و ملاتي و 224 هكتار نهالكاري و همچنين يكصد طرح آبخيزداري مشاركتي در عرصه هاي منابع طبيعي گناباد انجام شد.
رئيس اداره هواشناسي گناباد پيش از اين گفته بود بعد از يك دهه خشكسالي افزايش سه برابري بارش در فصل زمستان امسال كشاورزان و مردم اين شهرستان را شاد كرد.
داريوش شيباني افزود: ميزان بارش در گناباد در سال زراعي جاري نسبت به مدت مشابه پارسال با سه برابر افزايش از 22 به 75.4 ميليمتر رسيد و نسبت به ميانگين 30 ساله 13 درصد رشد داشت.
وي ادامه داد: ميزان بارندگي بهمن ماه امسال نسبت به ميانگين 30 ساله افزايش 92 درصدي داشت و نسبت به بهمن ماه سال قبل از دو به 46.6 ميليمتر رسيده است.
او گفت: در اين راستا سد كاخك با 250.9 ميليمتر و 73 درصد افزايش بيشترين و بيمرغ با 60 ميليمتر و دو درصد كمترين رشد را نسبت به سال زراعي گذشته در شهرستان گناباد داشته است.
تداوم 10 ساله پديده خشكسالي موجب گسترش بيابان، كمبود رطوبت خاك و شوري آبهاي زيرزميني در گناباد شده و 30 هزار هكتار از عرصه هاي طبيعي اين شهرستان را در وضعيت بحراني و فرسايش شديد بادي قرار داده بود. سالانه بطور ميانگين 10 درصد به عرصه هاي بياباني گناباد افزوده مي شد.
اين معضل در مجموع بالغ بر 1580 ميليارد ريال خسارت به بخش كشاورزي گناباد وارده كرد و 30 درصد روستاهاي گناباد به دليل خشكسالي سالهاي قبل با تنش و كمبود آبي شديد در تابستان امسال مواجه بودند و با تانكر آبرساني شدند.
مركز شهرستان 81 هزار نفري گناباد در فاصله 278 كيلومتري جنوب مشهد واقع است. اين شهرستان داراي دو بخش مركزي و كاخك، سه شهر شامل گناباد، بيدخت و كاخك و همچنين 106 روستا است. 34 هزار نفر از جمعيت اين شهرستان ساكن روستاها هستند.
2095/7545/1858**خبرنگار: فهيمه نعمتي شهري **انتشاردهنده: حسين كريم زاده