۷ اسفند ۱۳۹۵، ۱۶:۴۷
کد خبر: 82444027
T T
۰ نفر
تسهیل حمل موادمعدنی به مناطق صنعتی با ساخت سه محور ریلی فارس

تهران- ایرنا- مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ‌و نقل درباره اهمیت ساخت سه محور ریلی گل گهر- شیراز، یزد- اقلید و شیراز- بوشهر گفت: این اقدام افزون بر توسعه شبكه ریلی، ظرفیت حمل ذخایر معدنی مانند سنگ‌آهن را به مناطق صنعتی اصفهان و بندرهای بوشهر و عسلویه تسهیل می كند.

به گزارش شنبه پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، خیرالله خادمی درباره ساخت این سه محور ریلی در استان فارس اعلام كرد: تاكنون نزدیك به 200 كیلومتر از 350 كیلومتر محور گل گهر- شیراز اجرا شده كه هدف از آن اتصال معادن گل گهر و ظرفیت‌های باری معادن سنگ‌آهن آن منطقه به شبكه ریلی و حمل‌ آن به نقاط مختلف صنعتی مانند اصفهان و اهواز است. اكنون 190 كیلومتر از این محور در مرحله اجرا و بقیه در دست مطالعه قرار دارد.
محور ریلی گل گهر- شیراز یك مسیر شرقی - غربی برای اتصال معادن استان‌های كرمان، فارس و خوزستان به یكدیگر است و توسعه این محور تا استان فارس در برنامه شركت ساخت و توسعه قرار دارد.
معاون وزیر راه وشهرسازی درباره محور یزد- اقلید گفت: این محور با عبور از شمال استان فارس به استان كهگیلویه و بویراحمد متصل می شود.
همچنین از هر دو سمت محور شیراز- بوشهر عملیات اجرایی انجام‌ شده اما با محدودیت اعتباری روبرو شده است كه امیدواریم با تزریق اعتبار كافی سرعت اجرای طرح افزایش یابد.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل افزود: این محور مسیر ریلی شمال- جنوب با عبور از اصفهان و شیراز در نهایت به بندرهای بوشهر و عسلویه متصل می شود.
وی درباره آزادراه اصفهان- شیراز گفت: با احتساب آغاز عملیات اجرایی قطعه هفت این آزادراه، همه طول 225 كیلومتری آزادراه اصفهان- شیراز در مرحله عملیات ساخت قرار دارد و امیدواریم در 2سال آینده عملیات اجرایی 225 كیلومتر آن به پایان برسد.
به گفته وی، ساخت این آزادراه باعث اشتغالزایی برای 2400 نفر به ‌طور مستقیم شده و برای نخستین بار در یك طرح آزادراهی كشور روسازی بتنی در 54 كیلومتر در حال انجام است.
خادمی گفت: هزینه ساخت آزادراه اصفهان- شیراز تاكنون بیش از هفت هزار و 750 میلیارد ریال است كه بخش خصوصی نیمی از سرمایه گذاری را بر عهده دارد.
وی تكمیل این آزادراه را موجب كاهش 134 كیلومتری مسیر شیراز تا اصفهان دانست كه زمان سفر خودروهای سواری به 100 دقیقه، اتوبوس به 115 دقیقه و مینی‌بوس به 140 دقیقه كاهش می‌یابد.
همچنین با توجه به روسازی بتنی این آزادراه برای نخستین بار در كشور، آلودگی‌های زیست محیطی در منطقه نیز كاهش می‌یابد.
به گزارش ایرنا، اكنون طول راه های كشور بیش از 200 هزار كیلومتر و ارزش آن بیش از 2 بیلیارد ریال (200 هزار میلیارد تومان) برآورد می شود.
همچنین از 34 هزار كیلومتر راه شریانی كشور، 2401 كیلومتر آزادراه و 15 هزار و 462 كیلومتر بزرگراه است.
اقتصام*1108*1961* دریافت: ایرج منصوری* انتشار: مریم مسعود

آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco