۹ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۰۱
کد خبر: 82445818
T T
۰ نفر

تحصیل زیر سقف های آسیب پذیر

۹ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۰۱
کد خبر: 82445818
تحصیل زیر سقف های آسیب پذیر

بندرعباس- ایرنا - دانش آموزان توی حیاط مدرسه جمع شده بودند ومدیر با آنان صحبت می كرد كه یك دفعه صدای فرو ریختن آوار آمد و همه از ترس اینكه روی سرشان نریزد به سمتی فرار كردند.

دانش آموزان كه تمرین زلزله را قبلا انجام داده با خونسری نظاره گرریختن سقف كلاس بودند وبا خود می گفتند اگردراین ساعت توكلاس بودیم چه اتفاقی می افتاد و كدامیك از ما امروز زیر آوار می ماندیم .
مدیر مدرسه كه چندین بار گزارش نا ایمن بودن این مدرسه را به آموزش وپرورش داده بود جلوآمد وبه دانش آموزان گفت : امروز روز بزرگ وبیاد ماندنی برای من است زیرا خدا لطف كرد وشما چند دقیقه بیشتردر صف ماندید وبه كلاس نرفتید واگرنه اتفاق بدی می افتاد ونمی توانستم خود را ببخشم .
قصه مدارس تخریبی كه مرتب بیان می شود حكایت آن همین است كه این مدارس قدیمی ، ترك خورده ، سقفی مطئمن برای دانش آموزان نیستند وهرلحظه امكان یك اتفاق بد و زیر آوار ماندن دانش آموزان بیگناه وجود دارد و خانواده هایی را دغدار می كند.
این مدارس در مناطق با شریط آب وهوایی گرم وشرجی مثل استان هرمزگان كه سابقه آنها برخی به 40تا 50سال می رسد و بیشتر با خشت وگل و سقف آنها با چوب ساخته شده ویا با مصالح محلی بنا گردید این روزها براثر مرور زمان ، بارندگی وزلزله های پی در پی استان ایمن نیست ونیاز تامین اعتبار و ساخت وجایگزینی این دست مدارس است.
برخی از مدارس هرمزگان در هفته گذشته وهمچنین سالهای گذشته براثر بارندگی و زلزله غیرقابل استفاده بوده و دانش آموزان به سایرنقاط ویا درچادر ادامه تحصیل می كنند و بطور كامل درخطر فرو ریختگی و غیر ایمن قرارگرفتند.
رئیس سازمان برنامه وبودجه كشوردر نشست اخیر شورای برنامه ریزی هرمزگان اعلام كرد كه درسال 96 مبلغ 1300میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی مدارس تخریبی كشور اختصاص یافته كه ازاین مبلغ بیشترین اعتبار به استانهای هرمزگان وسیستان وبلوچستان در نظر گرفته شده است.
این قضیه نشان می دهد كه مسئولان كشور نسبت به وضعیت موجود مدارس تخریبی به اندازه كافی اگاهی دارند وبرای آن بالاترین اعتبار در نظر می گیرند و حال نیازمند پیگیری وچانه زنی برای جذب این اعتبار وساماندهی این مدارس در مناطق محروم هرمزگان است.
** مدارس ایمن مد نظر سازمان توسعه ، تجهیز و نوسازی
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس كشوردر جدید ترین اظهارات خود در این زمینه با خبرنگاران گفته بود كه مدارس غیرایمن در كشور باید ایمن شوند و مدارس فرسوده‌ای كه نیازمند تخریب هستند باید تخریب شده و مجددا ساخته شوند، در كنار این مباحث احداث مدارس با معماری ایرانی و اسلامی نیز مدنظر است.
محمدتقی نظرپوردراین باره افزود: از 31 استان كشور 12 استان به لحاظ جامعه فضای آموزشی از متوسط كل كشور پایین‌تر هستند و سایر استان‌ها شرایط مناسب و قابل قبولی دارند.
وی ادامه داد:ایجاد مدارس بادوام، مقاوم و متناسب با اقلیم مناطق مدنظر ما بوده و هم‌اكنون تعداد این قبیل از مدارس در كشور اندك است،معتقدیم مدرسه باید فضایی با نشاط باشد و شادابی را در دانش‌آموزان به حداكثر برساند.
به گفته وی مدرسه فقط كلاس درست و معلم نیست بلكه در و دیوار آن نیز می‌تواند در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان نقش‌آفرینی كند و اگر با این نگاه اقدام به ساخت مدارس كنیم شور و نشاط در مدارس موج خواهد زد بنا براین نگهداری مدرسه برعهده مسئولان مدرسه است اما سازمان نوسازی باید به صورت دوره‌ای بازدیدهایی را داشته باشد تا مشخص شود چه بخش‌هایی از مدرسه فرسوده بوده و نیاز به تعمیر دارد. در حقیقت این سازمان باید تعمیرات اساسی را برعهده بگیرد.
وی ، معتقد است كه اگر مدارس به موقع تعمیر شوند و به مسائل جزئی توجه شود دیگر شاهد نخواهیم بود كه با یك بارندگی و سیل سقف مدرسه پایین بیاید، هم‌اكنون به نیازهای اولیه مدارس توجهی نمی‌شود و این به دلیل آن است كه تعمیرات جزیی و اولیه مدارس را مدنظر قرار نداده‌ایم ، بنابراین باید فرهنگ تعمیرات جزئی را گسترش داد و بازدید‌های دوره‌ای از مدارس انجام داد تا در صورت خراب بودن تجهیزات و نیاز به تعمیر سریع اقدام شود.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس كشور گفت: مدیر یك دبیرستان وظیفه اصلی‌اش مسائل آموزشی و پرورشی بوده و نمی‌تواند بحث تعمیر مدرسه را نیز برعهده بگیرد. بنابراین سازمان نوسازی باید این وظیفه را عهده‌دار شود.
محمد تقی نظر پور ادامه داد: 36 درصد ساختمان‌های آموزشی در كشور عمر 20 ساله، 47 درصد بین 20 تا 40 سال و 16 درصد بالای 40 سال عمر دارند و این مساله نشان می‌دهد كه عمرمفید مدارس بسیار كم است بنابراین باید به صورت جدی برنامه‌ ریزی كنیم تا عمر و قدمت مدارس بیشتر شود.
وی با اشاره به اینكه بودجه سال 95 برای این موضوع 200 میلیارد تومان است كه این رقم نیاز مجموعه خیران را تامین نمی‌كند ، یاد آور شد: خیران مدرسه ساز هم در كنار دولت در سال 95 تعهد كردند 900 میلیارد تومان به آموزش و پرورش برای ساخت فضای آموزشی كمك كنند .
وی تصریح كرد: كلاس كپری را از نظر معماری پذیرفته و به حذف آن اعتقادی ندارم، چرا كه كلاس‌های درس كپری متناسب با فرهنگ آن مجموعه و معماری بومی آن منطقه است بنابراین اگر احساس می‌كنیم كلاس‌های درس كپری نامناسب است باید به تجهیز آنها اقدام كنیم .
وی افزود: مدارس كپری را باید مجهز كرد و یكی از اشكالات ما در ساخت مدارس بی‌توجهی به اقلیم مناطق است، در حالی كه فضاهای كپری متناسب با هنجارها و اقلیم آن منطقه ساخته شده‌اند حتی هم‌اكنون شاهد ایجاد هتل‌های كپری هستیم.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس كشور خاطرنشان كرد: از 31 استان كشور 12 استان به لحاظ جامعه فضای آموزشی از متوسط كل كشور پایین‌تر هستند و سایر استان‌ها شرایط مناسب و قابل قبولی دارند.
** بازسازی 900 مدرسه تخریبی در هرمزگان
مدیركل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان هم دراین زمینه گفت: در طول سه ساله دولت تدبیر و امید از 2 هزار و 500 كلاس تخریبی در استان ، تعداد 900 كلاس درس با كمك نیكوكاران و اعتبارات دولتی بازسازی شده است.
ماشاالله قاسمی افزود: هم اكنون یكهزار و 600 كلاس درس تخریبی و فرسوده در هرمزگان وجود دارد كه برای بازسازی و نوسازی این كلاس ها اعتباری افزون بر 2 هزار و 400 میلیارد تومان نیاز است و شهرستان های بندرعباس ، میناب و رودان به ترتیب با 470 ، 336 و 142 كلاس درس بیشترین كلاس های تخریبی در هرمزگان را دارند.
بنا به اظهاروی امسال 15 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار به اداره كل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان اختصاص یافته است.
وی با اشاره به تخریب مدرسه زوهوكی میناب در بارندگی های هفته گذشته ، افزود: این مدرسه در اولویت مرحله انتخاب پیمانكار قرار گرفته و بزودی بازسازی آن آغاز می شود و تا زمان بازسازی دانش آموزان در مكانی استیجاری ادامه تحصیل می دهند.
با اشاره به حمایت های ویژه دولت تدبیر و امید برای ارتقاء شاخص های حوزه آموزش و پرورش كه بهسازی كلاس های تخریبی نیز در همین راستا است، افزود: در طول سه سال گذشته تعداد كلاس های تخریبی هرمزگان از دو هزار و 500 كلاس به كمتر از یك هزار و 800 كلاس درس كاهش یافته است و سیاست ما و آموزش و پرورش سوق دادن منابع خیری به سمت مدارس تخریبی است.
وی افزود: در استان دغدغه اصلی ما مدارس تخریبی است كه به تعداد هزار 600 كلاس درس تخریبی است و از این تعداد 50 هزار نفر دانش آموز را در بر می گیرد كه متاسفانه می توان گفت خطر آسیب پذیری بالایی را در بردارد.
مدیركل نوسازی و تجهیز مدارس هرمزگان اظهار كرد: برای تعمیر مدارس تخریبی 240 میلیارد تومان پول احتیاج است كه امسال تنها 15 نیم میلیارد تومان به سازمان نوساز مدارس برای استان اختصاص داده شده كه فقط چهار میلیارد مطالبات پیمانكار داشته ایم و ما نتوانسته ایم هیچ پروژه تخریبی در استان انجام دهیم.
وی با بیان اینكه اداره نوسازی و تجهیز مدارس150 میلیارد تومان برای مسكن مهر بندرعباس احتیاج دارد ،افزود: پروژه های نیمه تمام خیرین 69 پروژه با 290 كلاس درس می باشد كه باعث نارضایتی خیرین شده است.
وی اظهارداشت: 22 پروژه خیرساز در قالب 55 كلاس درس در مناطق مختلف استان توسط بنیاد قلم چی با (3 پروژه در قالب 15 كلاس درس) ، موسسه مهر گیتی (9 پروژه در قالب 20 كلاس درس) ، بنیاد علوی (پنج پروژه در قالب 10 كلاس درس) و خیر مدرسه ساز حمید رضا شاه حسینی نیز (پنج پروژه 2 كلاس) می باشد وبا بهره برداری از این پروژه ها بیش از یكهزار و 350 دانش آموز از فضای ایمن و استاندارد بهره مند خواهند شد.
**حذف مدارس تخریبی هرمزگان با اختصاص 240میلیارد تومان اعتبار
مدیر روابط عمومی توسعه ، تجهیز ونوسازی مدارس هرمزگان درگفت وگوبا ایرنا اظهارداشت:درصورتی كه دولت 240میلیارد تومان اعتبار در اختیار نوسازی استان قرار دهد تمام مدارس تخریبی نوسازی خواهند شد ولی امسال تنها 15میلیارد و 500میلیون وتومان به این امر اختصاص یافته كه یك بیستم آن می شود.
غلاعباس شمس الدینی افزود: بندرعباس با 470 كلاس درس ، میناب با 300كلاس و رودان با 140كلاس ، بالاترین میزان مدارس تخریبی دارند كه با بودجه فعلی زمان زیادی برای جایگزین كردن این مدارس وجود دارد وشرایط خوبی پیش رو نخواهد بود.
وی این موضوع را هم اضافه كرد كه این اعتبارات تنها برای مدارس تخریبی پیش بینی شده و مدارس غیر ایمن كه بنا به تشخیص آموزش وپرورش ونوسازی مدارس غیر قابل استفاده برای تحصیل دانش آموزان است ، بودجه واعتبار جداگانه ای می خواهد .
**تعهد ساخت 80 مدرسه در سواحل مكران
رئیس مجمع خیران مدرسه ساز هرمزگان گفت: در همایش خیران مدرسه ساز مكران ، خیران تعهد ساخت 80 مدرسه را در چهار منطقه چابهار ، كنارك ، سیریك و جاسك متقبل شدند.
سیدعبدالله هاشمی چهارشنبه افزود: توسعه همه جانبه این مناطق، به توسعه عدالت آموزشی بستگی دارد كه سراسر سواحل را شامل می شود و امیدواریم با تحقق تعهدات ، شاهد تحول چشمگیر در این مناطق باشیم.
رئیس مجمع خیران مدرسه ساز هرمزگان با اشاره به اینكه سواحل مكران در هرمزگان (سیریك و جاسك) هم شرایطی مشابه ویكسانی با سیستان وبلوچستان دارند ، خواستار بازدید خیران كشور از مناطق این استان شد این دراین درحالی است كه بندرعباس، میناب و رودان بیشترین فضای آموزشی ناایمن را در خود جای داده اند و در بشاگرد و غرب هرمزگان نیز با چنین مشكلاتی روبرو هستیم .
وی همچنین به مشاركت مجمع خیران مدرسه ساز با نوسازی مدارس هرمزگان اشاره كرد وگفت: در مدت سه سال دولت یازدهم بیش از 450 كلاس درس ساخته شده كه یكهزار و 446كلاس درس در قالب 337 پروژه از محل اعتبارات ملی مردمی ، استانی و مشاركتی نشان دهنده تلاش اداره كل نوسازی مدارس و خیران مدرسه ساز بوده است.
در حال حاضر 317 هزار دانش آموز در سه هزار و 481 آموزشگاه با كلاس درس در15هزار كلاس درس هرمزگان مشغول به تحصیل هستند.
6048
انتشار دهنده : خلیل تنیده