۱۰ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۱۵
کد خبر: 82447442
T T
۰ نفر
85 درصد فناوری صنعت ریلی كشور بومی سازی شده است

زنجان - ایرنا - رئیس جهاد دانشگاهی كشور گفت: تاكنون به همت پژوهشگران ایرانی، 85 درصد فناوری صنعت ریلی و 70 درصد تكنولوژی تولید آب شیرین كن ها بومی سازی شده اند و تولید داخل هستند.

سیدحمید رضا طیبی روز سه شنبه در چهارمین گردهمایی سراسری مدیران حوزه تجاری سازی فناوری و استغال دانش آموختگان و آغاز به كار جشنواره اختراعات و ابتكارات رویش سبلان، فن بازار و نمایشگاه بازار كار در استان زنجان افزود: نیاز اصلی كشور به فعالیت های دانش بنیان و مولفه های آن اقتدار اقتصادی و تعالی در كنار تحقق عدالت و اخلاق است.
وی یادآورشد: جهاد دانشگاهی به عنوان سازمان مسئول بهره گیری از توان علمی كشور و تبدیل آن به ثروت، اقدام به الگو سازی می كند.
طیبی اظهار كرد: سعی می كنیم، كاری انجام دهیم كه توانمندیها بر اساس نیازهای ملی به برنامه تبدیل و منجر به توسعه كشور شوند.
رئیس جهاد دانشگاهی كشور گفت: توسعه برنامه ها بر اساس نیازهای محلی، منطقه ای و ملی و حتی فرا ملی با هدف تجاری سازی فعالیت های دانش بنیان از مهمترین برنامه های این نهاد محسوب می شود.
وی بابیان اینكه نیازهای تمامی استان ها برای توسعه علمی و تجاری سازی ابتكارات و اختراعات، شناسایی می شود، خاطرنشان كرد: برای استان زنجان هم، فعالیت های علمی برای تجاری سازی دستاوردها با محوریت گیاهان دارویی، برق و الكترونیك و سرب و روی مطرح شده اند.
طیبی به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر توسعه علمی كشور اشاره كرد و ادامه داد: در این میان هفت ماموریت برای جهاد دانشگاهی به تصویب رسید كه 2 فقره از آنها در حوزه آموزش، یك فقره در حوزه فرهنگ و چهار فقره در بخش پژوهشی است.
رئیس جهاد دانشگاهی كشور بر لزوم تولید فناوری در كشور تاكید كرد و گفت: در صورتی كه بتوان به جای خرید تكنولوژی برای راه اندازی صنعت یا پروژه ای در كشور، اقدام به تولید این فناوری در داخل و با استفاده از توان بومی كرد، موفقیت ارزشمند و ارزنده ای نصیب كشور می شود.
وی تاكید كرد: باید صاحب فناوری شد و به جای خرید تكنولوژی خارجی، با دستیابی به فناوری های بومی در همان زمینه ها، امتیاز كسب كرد.
طیبی اضافه كرد: الگوسازی خوبی در كشور انجام شده است و با توجه به توان خوب ایران در عرصه تولید علم، باید به شكل گسترده، هماهنگ و برنامه ریزی شده به سمت تولید فناوری حركت كرد.
رئیس جهاد دانشگاهی كشور گفت: حركت هماهنگ، گسترده و برنامه ریزی شده مانع از آن می شود كه با تغییر دولت ها، سلایق شخصی اعمال شود و رویه اجرای برنامه ها تغییر یابد.
وی بر لزوم سیاسی نكردن مسائل تاكید و ابراز كرد: برای پیشرفت باید تحریم ها را دور زد و از نخبگان حمایت كرد كه اگر این حمایت نباشد كشور به رشد و ترقی دست نخواهد یافت.
جهاد دانشگاهی به عنوان یكی از نهادهای مولود انقلاب اسلامی است كه در حوزه‌های فرهنگ، پژوهش و فناوری، آموزش، تجاری سازی فناوری و توانمند سازی دانش آموختگان تاكنون به ارائه خدمت پرداخته است. در زمان حاضر علاوه بر دفتر مركزی، 35 واحد جهاددانشگاهی در سراسر كشور، 11سازمان، 7مركز، 8موسسه، 3 پژوهشگاه، 26پژوهشكده، 2دانشگاه، 6 موسسه آموزش عالی، 43واحد آموزشی علمی كاربردی، 2پارك علم و فناوری و 11شركت دانش بنیان وابسته به این نهاد در حال فعالیت هستند.
جشنواره اختراعات و ابتكارات رویش سبلان، فن بازار و نمایشگاه بازار كار با حضور استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان در محل ساختمان جهاددانشگاهی این استان به مدت 2 روز (10 و 11 اسفند) برای بازدید عموم علاقه مندان دایر است.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی