۱۰ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۵۹
کد خبر: 82447862
T T
۰ نفر

خطر در بازار قدیمی همدان دغدغه ستاد بحران

۱۰ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۵۹
کد خبر: 82447862
خطر در بازار قدیمی همدان دغدغه ستاد بحران

همدان - ایرنا - بازار مركزی شهر همدان به لحاظ تاریخی و قدمت از ارزش بالایی برخوردار است اما قرار گرفتن در بافت فرسوده و وجود كاربری های غیراستاندارد این مكان را به یك كانون مستعد خطر تبدیل كرده است.

به گزارش ایرنا بازار سنتی همدان از گذشته های دور به عنوان مركز ثقل خرید در غرب كشور از اهمیت خاصی برخوردار بوده و این بازار ساختار سنتی، قدیمی و تاریخی خود را بدون توسعه در زمینه زیر ساخت ها و مسایل امنیتی حفظ كرده است.
بازار همدان با كوچه های پس كوچه های باریك و در هم تنیده به كانون خطر در هنگام بروز هر گونه حوادث احتمالی تبدیل شده است چنانچه در سال های اخیر چندین مورد آتش سوزی در آنجا رخ داده كه جدیدترین آن به سال 92 بر می گردد.
نگرانی از سرنوشت خطرناك این بازار، باعث شد تا مسئولان شهرستان همدان در نشست ستاد مدیریت بحران به بررسی آسیب ها و خطرات احتمالی این بازار بپردازند.
مدیر امور 2 برق همدان در این باره گفت: اصلاح شبكه ها توزیع برق در 2 پاساژ قدس و استقلال در بازار همدان كه بافت فرسوده ای دارند با همكای شهرداری و اتاق اصناف اجرا شده است.
ایرج صابری افزود: بازار همدان در راستای طرح ساماندهی شبكه بازار بررسی شده كه از نظر تاسیسات داخلی دچار مشكل است كه باید در این باره تدابیری اندیشیده شود.
وی اضافه كرد: تعمیرات مبلمان داخلی مغازه ها كه به شكل های مختلف تغییر می كند از دیگر مشكلات است كه همچنان به قوت خود باقی مانده و در این زمینه هیچ الزامی برای كسبه وجود ندارد .
وی افزود: هر گونه تعمیرات در بازار باید با استعلام از دستگاه های خدمات رسان باشد چراكه جا به جایی خودسرانه لوازم اندازه گیری برق مشكلات زیادی را ایجاد می كند.
وی گفت: تابلوهای تبلیغاتی و سایبان های ایجاد شده توسط كسبه و گرفتن برق غیر مجاز به شدت حادثه ساز و مشكل آفرین است .
صابری گفت: شركت برق آمادگی لازم برای رفع مشكلات برق بازار همدان توسط كارشناسان را دارد تا با حضور در راسته بازارها و همراهی اصناف شبكه برق را اصلاح كند.
به گفته وی در 2 سال گذشته 6 میلیارد ریال برای اصلاح برق بازار همدان هزینه شده است.
معاون پیشگیری و آموزش سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان نیز گفت: انبارهای غیر اصولی و غیر ایمنی كالاها، مصالح نامناسب و قابل اشتعال، رعایت نكردن الزامات در زمان تعمیرات و ایجاد سد معبر در محل بازار از جمله نواقص ایمنی در بافت سنتی بازارهمدان و مجتمع های تجاری است.
سید صادق پور سینا افزود: در سال جاری 200 مورد پایش در حوزه بازار و اداره های همدان انجام شده كه بیانگر شرایط نامطلوب این مكان ها به ویژه بازار همدان است.
وی ادامه داد: سیستم گرمایشی نامناسب ، سازه های قابل اشتعال و اختلاف ارتفاع تقاطع از دیگر مشكلات بازار همدان است كه امداد رسانی به آنها را با مشكل مواجه می كند .
پور سینا گفت: ساماندهی بازار همدان نیازمند عزم ملی و خرد جمعی است و در این زمینه 28 دستگاه مرتبط باید با یكدیگر تعامل و همكاری داشته باشند.
وی ادامه داد: 450 نفر از كسبه همدان آموزش های لازم در زمینه مقابله با حوادث احتمالی را فرا گرفتند اما این آموزش ها از سال 93 برگزار نشده است.
مدیر منطقه 4 شهرداری همدان نیز با بیان اینكه تاكنون اقداماتی برای ساماندهی 2 پاساژ قدیمی قدس و استقلال همدان انجام شده افزود: مشكل این پاساژها سازه ای است و به دلیل بافت فرسوده برحی از كاروانسراهای مخروبه و به مكانی برای تجمع افراد معتاد و یا مواد اشتعال زا تبدیل شده است.
مسعود دهبانی افزود: از بین رفتن راسته بازارها و ایجاد شغل های مختلف در بازار مشكلات زیادی را در بازار همدان ایجاد كرده است.
معاون عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری همدان نیز گفت: اجرای طرح مدیریت بحران در اماكن شهرداری كه توسط كارشناسان تهیه شده است باید با اولویت بازار اجرایی شود .
رضا زمانی خواستار عملیاتی شدن این طرح شد و اضافه كرد: آموزش مردم و اصناف باید در این طرح مورد توجه قرار گیرد.
شهرستان همدان حدود 650 هزار نفر جمعیت دارد.
كل واحدهای صنفی فعال و غیر فعال شهرستان همدان 29 هزار و 842 فقره است كه از این تعداد 19 هزار و 131 فقره دارای پروانه كسب هستند.
2087/6993
خبرنگار: زهرا پیرنیا** انتشاردهنده: اكبر بهاروند