۱۰ اسفند ۱۳۹۵، ۱۸:۱۴
کد خبر: 82448041
T T
۰ نفر
ادبیات تطبیقی ایران وایتالیا در دانشگاه بولونیا بررسی شود

تهران-ایرنا-همایش «قرابت‌های ناهمسان، مقایسه‌ عناصر ادبی و هنری در فرهنگ ایران و ایتالیا» با موضوع ادبیات تطبیقی ایران وایتالیا در دانشگاه بولونیای این كشوربرگزار می‌شود.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی شهر كتاب، همایش «قرابت‌های ناهمسان، مقایسه‌ عناصر ادبی و هنری در فرهنگ ایران و ایتالیا»، روز پنجشنبه،2 مارس (12 اسفند) با سخنان پروفسور روبرتو وككی رئیس دپارتمان زبان ادبیات و فرهنگ مدرن و اكبر قولی رایزن فرهنگی ایران افتتاح می شود.
این همایش سومین سال است كه در اسفندماه برگزار می‌شود و با توجه به اینكه ایتالیا در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران مهمان ویژه است، موضوع امسال این همایش به ادبیات تطبیقی ایران و ایتالیا اختصاص دارد.
در همایش «قرابت‌های ناهمسان، مقایسه‌ عناصر ادبی و هنری در فرهنگ ایران و ایتالیا»، شانزده تن از صاحب‌نظران و استادان 2 كشور درباره‌ مقایسه‌ آثار ادبی و هنری ایران و ایتالیا سخن می‌گویند.
درروزنخست این همایش ، علی اصغر محمدخانی معاون فرهنگی و بین الملل موسسه شهر كتاب با موضوع «اگر سنائی و دانته نبود»،كارلو ساككونه از دانشگاه بولونیا با موضوع «شاعران در مقابل قدرت. دانته و سنائی مشاوران شاهزاده»، جان پیترو باسللو از موسسه شرق شناسی دانشگاه ناپل با موضوع «تصاویر پادشاهان باستانی ایران در پرده های نقش دار مجموعه باگاتتی والسكی میلان»، سیمونه كریستوفورتتی از دانشگاه ونیز با دانشگاه «شاهنامه فردوسی میان زبانشناسی و زبان شعر: رویكردی گسترده» سخنرانی می كنند.
همچنین دراین روز همایش «قرابت‌های ناهمسان، مقایسه‌ عناصر ادبی و هنری در فرهنگ ایران و ایتالیا»، رافائله میلانی از دانشگاه بولونیا با موضوع «عناصری چند برای یك زیبایی شناسی تطبیقی»، آدونه براندالئزه از دانشگاه پادووا با موضوع «دیدار و رویای ایران در ادبیات قرن بیستم ایتالیا»، امیرعلی نجومیان از دانشگاه شهید بهشتی با موضوع «متنیت تاریخ و تاریخیت متن در داستان‌های امبرتو اكو و ابوتراب خسروی»، نسرین فقیه ملك مرزبان از دانشگاه الزهرا(س) با موضوع «تفاوت گفتمان عشق در ادبیات فارسی و ادبیات ایتالیایی»، الساندرو گروساتو از دانشگاه پادووا با موضوع «فرش ایرانی در نقاشی های ایتالیایی دوره رنسانس» سخنرانی می كنند.
براساس این گزارش، جمعه، سوم مارس (سیزدهم اسفند)، جان روبرتو اسكارچیا از دانشگاه ونیز با موضوع «مقایسه هنر كمدی در ایتالیا و ایران»، ناهید نوروزی از دانشگاه بولونیا با موضوع «زنان جنگجو در شعر فارسی و در اشعار توركواتو تاسوم، ماتتئو كمپاراتی از دانشكده هنر دانشگاه رنمین چین با موضوع «تصاویر گورگونیك در هلنیسم و ایران كهن»، فائزه مردانی از دانشگاه بولونیا با موضوع «جنون، مرگ و شعر درآثار آلدا مرینی و فروغ فرخزاد» سخنرانی خواهند كرد.
این همایش به همت دانشگاه بولونیا، مركز فرهنگی شهر كتاب، موسسه‌ نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در رم، روزهای پنجشنبه و جمعه(دوازدهم و سیزدهم اسفندماه)(دوم و سوم مارس)، برگزار می شود.
مركز فرهنگی شهر كتاب در سال جاری، نشست‌ها و همایش‌های مختلفی را با همكاری دانشگاه‌ها و مراكز ادبی 2 كشور در تهران و شهرهای رم، فلورانس و بولونیا برگزار كرده و گفت‌وگوهای فرهنگی و ادبی میان نخبگان، نویسندگان، محققان و شاعران 2كشور را پیگیری می كند.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با كانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهرام/7245/ 1539
۰ نفر